• Debe

Räcker det med förlovningsring eller måste jag ha vigselring???

Vi ska förlova oss snart men har redan bestämt datum för bröllopet. Vi har kikat runt lite på ringar och då har jag självklart tänkt på både förlovningsring och vigselring, men varför ska jag köpa två ringar? En "tråkig" slät nu för att sedan sätta lite bling på fingret på stora dagen. Kan man inte bara ha förlovningsringarna, fast köpa lite finare och skippa vigselringarna (båda jag och min kille)??? Detta skulle underlätta för oss som gärna vill hålla kostnaderna nere. Men kommer alla tycka att vi är knäppa då?
    MYCKET tacksam för svar!
    /Åsa

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Räcker det med förlovningsring eller måste jag ha vigselring???
  • Semlorna

Spännande! Klart ni ska välja det som ni känner passar er bäst :) Och det går alltid att köpa till stenar eller skaffa en till ring när ni firar bröllopsdag om ni skulle vilja det.

Vad blev det för ring?

• ClaraH

Angående diskussionen om svenska seder så har det ju traditionellt varit två släta ringar i Sverige. När jag gifte mig första gången på 80-talet skulle man ha slät förlovningsring, eftersom man hade likadana förlovningsringar. Och sen hade man en vigselring med stenar.

Denna gång har jag en enstensring som förlovningsring och mannen har en annan förlovningsring. Till vigselring har jag nu en halvallians. Så det kommer att blinga på båda ringarna.

Men du gör ju precis som du känner för. Man kan ju göra precis som man vill. Det enda är att man måste ha en ring, om man gifter sig kyrkligt, men då kan man ju använda förlovningsringen.Min moster har endast en vigselring och ingen förlovningsring. De förlovade sig inte först och han ville inte ha någon ring.

• anne på grönkulla

Ja det enda kravet på ringen är ju att den ska välsignas i ceremonien om man gifter sig i kyrkan, men det måste inte vara en speciell ring för det, bara en ring. Så hur ni sen väljer att göra är ju helt upp till er.

• BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2011-01-30 19:53:19 följande:
    Strängt taget så är den svenska traditionen att båda ringarna ska vara släta.
    Men ska man prompt ha en blingblingring så ska det vara förlovningsringen.
    Nej jag får nog hålla med hernameispekka på den punkten. Det är i och för sig sant att båda ringarna var släta tidigare. Men det är ju förlovningsringar man växlar (traditionellt sätt alltså). Därav är de ju lika, medan vigselringen, som bara kvinnan fått är den som avviker.
  • BlackWIngedAngel

Till TS: Vill ni så kan ni ju vänta till vigseln med ringar alls, också.
    Det är ju hursom, men det är vanligt att mannen bara har en ring (förlovningsringen). Det har varit en norm i Sverige under ganska lång tid. Om ni vill köra på samma sak, så finns det väl inget som hindrar. Ni kan ju höra om det går att gravera in vigseldatumen också, om ni skulle vilja det.

• Loche

Vi kör vårt eget race,,, förlovar oss inte och bara jag får ring på bröllopet. Blivande maken kommer ändå inte att använda sin ring så det är liksom meningslöst att köpa en till honom. Gör som ni själva känner är bäst! :)

• Debe

Semlorna skrev 2011-02-23 20:46:16 följande:
    Spännande! Klart ni ska välja det som ni känner passar er bäst :) Och det går alltid att köpa till stenar eller skaffa en till ring när ni firar bröllopsdag om ni skulle vilja det.

Vad blev det för ring?
    Det blev den längst till höger---->
    Håll tummarna för att den ska komma imorgon!!!
  • förlovadflicka

Åh, jättesnygg ring! :D Ska du ha någon slät ring till? De behöver ju inte vara så dyra :) Själv måste jag säga att ser jag någon med en ring (ja, jag tänker på sånt, ringar och bröllopsrelaterade saker lägger jag alltid märke till, haha) så tror jag automatiskt att den personen bara är förlovad. Om jag vet att personen är gift och bara har en ring börjar jag undra vad som hänt med den andra ringen. Knasigt kanske :P Menar absolut inte att det är fel eller nåt att bara ha en, man ska ha det man vill men det finns säkert fler som tänker så. Jag vill själv ha två ringar så jag verkligen ser gift ut :) 

• soffia

Man gör helt som man vill! Du kan ju köpa en ring och gravera in både förlovningsdatumet och vigseldatumet.
    Själv har jag en enstensring som förlovningsring och ska köpa till en ring med stenar som vigselring!
    Jag jobbar med smycken och vi ser alla olika varianter kan jag lova!

• prinsessanogrodan

TS: en del har ju inga ringar alls så vill ni inte ha vigselringar och gifter er borgerligt så är det inga problem.
    Om ni gifter er i kyrkan så måste ni ha vigselring men som nån sa så kan man ju använda förlovningsringen vid vigsel i kyrkan så blir den förlovningsring och vigselring i ett. Sen undrar jag om dte är så att ni inte vill ha vigselringar eller om det är en kostnadsfråga?
    Inget fel i att vilja hålla kostnaderna nere, absolut inte, men det går att ha två släta ringar, alltså att förlovningsringen och vigselringen är likadana och släta ringar är ju inte lika dyra som ringar med stenar.
     Två tunna och smala ringar går ju att ha och blir inte så dyrt. Och väljer ni släta ringar så kan ni ju vid ett senare tillfälle sätta i stenar i en av ringarna om ni skulle vilja ( så ringarna inte är jättetunna och jättesmala så går det att sätta i stenar). Sen finns det ju ringar som är en ring men ser ut som två, det kanske kan vara nåt för er?
    Man kan ju då strunta i förlovningsringar och ge varandra ringar vid vigseln och att du får en ring som ser ut som två ringar? Nåt som är fint annars är att ha två tunna smala släta ringar fast den ena är i rött guld och den andra i vitt guld, en kompis har så och det är supersnyggt tycker jag.

• Sebastiána

Jag röstade för vigselring, men då menar jag att det går bra med en ring men att du har vigselring istället för förlovningsring. Du kan antingen göra om det lite hos guldsmed (sätta i sten tex) eller bara gravera in vigseldatumet i den.

Svar på tråden Räcker det med förlovningsring eller måste jag ha vigselring???