Bröllopstårta
Är det nån som vet vad det kostar att köpa en bröllopstårta för ca 50 personer?
Är det nån som vet vad det kostar att köpa en bröllopstårta för ca 50 personer?
En bröllopstårta ligger oftast på ca 40-60 kr biten :)
Ica maxi ca 30 kr biten
Hinner man göra tårtan själv istället kanske?
Eller blir det tajt?
Jag står i funderingar till att göra tårtan själv.
Ska göra en provbakning runt alla hjärtans dag och se om jag kan fixa tårtan jag vill ha.
Priset beror ju lite på vart i sverige man befinner sig med men allt mellan ca 30-75 kr per bit. Vart skall ni gifta er?
sacki79:
Vi ska gifta oss i kungsbacka! Man vill ju inte lägga hur mycket pengar som helst på tårtan.
Mazlin:
Är det en stor tårta du ska t estbaka? HUr många personer är det för?
Funderar på att göra en i 3 våningar så fall.
Men de är är ju frågan om det kan bli tajt om tid.
Vi kommer att beställa tårtan från en liten by ca 2 mil utanför staden vi ska gifta oss i...
Ska dock ha vanlig prinsesstårta, men med vit marsipan och vita rosor i 3-stegs storlek till 55 personer, men betalar 16 kr/bit!
Var och köpte ett smakprov idag, en 8-bitars... Hur god som helst... Har dock ont i magen nu =)
Det jag vill ha sagt är... kolla runt i närheten, det kan gynna kassan!
Lycka till med tårtletandet!
Jag kommer att baka min tårta själv. Både bottnar och vissa fyllningar kan man frysa. Kanske man kan frysa in färdigfyllda bottnar och sedan tar man upp dem i tid, så spar man en massa tid.
Garnerar dagen innan och låter stå i kylen. Jag kommer att täcka med fondant så den håller bra i kylen.
Enligt tradition betyder det otur att baka sin tårta själv har jag hört... Men jag bryr mig inte om sånt och skulle gärna göra själv, fast har man tid med det? När jag gör tårtor brukar jag lägga garneringen samma dag och det ryms inte i min tidsplan, speciellt när det till 90 pers. Det blir några tårtor...
Alla gör som man själv vill.
Jag kommer inte baka min egen tårta fastän jag vet att jag kan det. Jag känner att jag vill ha all tid jag kan få till bröllopet och förberedelser istället. Jag känner att jag kommer stressa upp mig i onödan om jag ska ha tårtan också.
Skulle jag ha gjort den själv så skulle jag akta mig för att lägga på "locket " dagen innan, då kan den börja "svettas".
Kolla om du kan hitta någon hobbytårtmakare i närheten.
Lycka till!
jag kan baka min tårta själv, men kommer inte göra det.. dels för det inte kommer hinnas med och dels har jag humör:) tänk om nått litet går fel och poff så blir tårtan platt. Det blir ju ändå en 4 vånings:) finns ju en hel del nerver med, om man säger så.. nä dagen innan blir att hitta en lugn vrå:) kommer va så nervös...
Syster Anna: Det beror helt på vad du spacklar tårtan med, täcker den med och hur den sedan förvaras.
Spacklar du grädden med grädde och vill täcka med marsipan måste du fodra den genom att pensla undersidan på marsipan med smält smör/margarin eller olja.
Spacklar du tårtan med smörkräm behöver du inte bry dig om ev risk för svettning oavsett vad du täcker tårtan med.
Täcker du tårtan med ballinas sockerpasta eller dekorfondant kan du spackla tårtan med grädde utan att fodra med matfett.
Ja det är ju en hel djungel detta, men fråga gärna mer så ska jag svara och förklara om jag kan Jag vet inte om man får göra reklam för bloggar på sådana här forum? annars har jag några tips !
Mina tårtor brukar jag förvara i tårtkartong alt på tårtfat utan något ovanpå. Plastfolie och tårtkupor kan göra att det blidas kondens och då svettas den.
Det är så trist när det händer...
Jag ska göra några provbakningar snart. Väntar material från storbritannien :p
Fixar jag att bygga på höjden som jag önskar så blir det en enkel men snygg tårta. Borde vara rätt snabb att sätta ihop.
Jag tänkte först göra själv, men nu lutar det mot att beställa fast från Konsum. Kostar då 149 kr för 10 bitar. Ska snart ha födelsedagskalas så ska testa den tårtan då. Då är den visserligen odekorerad, men några kallor i SP gör man ju lätt någon vecka i förväg.