• Violator

Präst i Åhus-/Krisitianstadområdet

Vi ska gifta oss 2 juli i Åhus och vill ha en kyrklig vigsel fast på stranden. Jag har pratat med Åhus församling men eftersom vi inte är medlemmar i Åhus församling vill de inte viga oss om vi inte vigs i kyrkan.
    Finns det någon som känner någon präst som skulle vilja viga oss? Gärna i Kristianstadtrakten.

Hoppas någon har nån bra idé! =) 

• Svar på tråden Präst i Åhus-/Krisitianstadområdet
  • Violator

Fick precis svar från Kai. Han har semester då och kan tyvärr inte. Jakten går vidare...

• AnnaJacob
    Violator skrev 2011-02-03 11:40:35 följande:
    Nu har jag mailat honom och väntar spänt på svar. Tack så hemskt mycket för hjälpen tjejer! Verkligen!

AnnaJacob; var ska ni gifta er? 
    Vi ska gifta oss i Danmark på en ö som heter Mön. Min sambo kommer därifrån och vi har en gård där och därför lite mer band dit. Jag har "bara" min faster i Åhus idag, så det kändes mer naturligt att ha det i Danmark.
    Men Åhus är verkligen fantastiskt.

Vad synd med Kai. Men jag tänkte att han kanske kan tipsa dig om nån annan!?
    Annars tänkte jag på en annan sak. Som jag förstod det så bor nån av era föräldrar i Åhus, då kanske de är med i församlingen där och då kanske de kan boka präst till er!?
  • Jejkej

Åhus församling kan viga er, men dom gör det inte på stranden. Det var så jag förstod det på min vän.
    Så de kanske vige på nån annan plats, kanske i närheten av stranden?!?!

Men hör med andra runt omkring, jag gogglade och fick upp ganska många som ligger runt om, kolla där: www.google.se/search&hl=sv&client=firefox-a&hs=1b2&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=ivnscm&source=univ&tbs=plcs:1&tbo=u&ei=JK1PTbjcKsmxhAee1-iIDw&sa=X&oi=local_group&ct=more-results&resnum=1&ved=0CFAQtQMwAA

Hehe, om inte länken fungerar så skrev jag "kyrkor i kristianstad" så fick jag upp en massa. :)

• Violator

AnnaJacob; Så mysigt med Danmark. Blir ni många?

Jejkej; Åhus församling har sagt att de viger oss i kyrkan om vi vill men inte utanför eftersom vi inte är medlemmar i församlingen. Jag pratade med en mycket trevlig kille som sa att han trodde att det gick att lösa men sen pratade jag med kyrkoherden och han sa nej. Men det ordar sig säkert. Pratade med en jättegullig präst på mässan som kanske kunde hjälpa oss. Men visst blir man nervös när sånt här väsentligt inte klaffar? 

• Jejkej

Hehe joo, utan präst blir det ju ingen vigsel, så det är ju något som Måste klaffa :)

Jag hoppas det verkligen löser sig, åhus och stranden är ju verkligen ett perfekt ställe för bröllop!!

• AnnaJacob
    Violator skrev 2011-02-07 16:14:15 följande:
    AnnaJacob; Så mysigt med Danmark. Blir ni många?

Jejkej; Åhus församling har sagt att de viger oss i kyrkan om vi vill men inte utanför eftersom vi inte är medlemmar i församlingen. Jag pratade med en mycket trevlig kille som sa att han trodde att det gick att lösa men sen pratade jag med kyrkoherden och han sa nej. Men det ordar sig säkert. Pratade med en jättegullig präst på mässan som kanske kunde hjälpa oss. Men visst blir man nervös när sånt här väsentligt inte klaffar? 
    Vi ska inte gifta oss förrän aug 2012, men som det ser ut nu så blir vi ca 70 st. Jag tycker att det är rätt lagom. Hur många blir ni?

Det måste verkligen kännas jobbigt att ni inte har fått allt färdigt med prästen. Jag skulle själv känna mig lite stressad över det.
    Men jag tänkte på en annan sak. Är det viktigt för er att det är en präst? Om det inte är det, så kan man ju få en lista av komunen med alla dem som har rätt till att viga, och då kan ni ju kontakta dem. Jag vill själv inte ha en präst och ska också vigas utomhus. När det inte är kyrkan som står för vigslen så kan man ju göra lite som man själv vill. Alltså det kan ju bli väldigt personligt och fint, när man inte "måste" följa det kykliga. Men om det nu är så att ni är troende och gärna vill ha en präst, så ska ni ju såklart ha det!
  • Violator

Vi kommer att bjuda 76 stycken som det ser ut nu men vi ändrar listan hela tiden. Haha.

Vi vill väldigt gärna ha kyrklig vigsel om än utanför kyrkan. Det hade varit mycket enklare om vi inte vill det. =)
    Vi har ju en preliminär tid i kyrkan så om det inte löser sig så blir det ju där. Men man blir lite bridezilla när det egentligen går men de vill inte för att man inte är medlem. Fast de har säkert en bra anledning. Väntar på svar från den gulliga prästen vi träffade på mässan.
    Men ibland känns det inte som om det är meningen... jag har stoooora problem med klänning, bandet var inte ledigt vårt datum, först hade vi präst - sen ingen präst, fotografen vi skulle ha visade sig ta bilder som inte alls var vår stil osv... Det är ju töntigt när det är så små saker som går "fel" men man blir ändå rätt less på det hela...

Skönt att ha så länge kvar till bröllopet. Jag har alltid trott att jag är en person som kommer att ha koll långt innan men usch så lite man känner sig själv. =) 

• AnnaJacob

Jag undrar bara hur det har gått för dig? Har du fått tag på en präst?
    Jag ser att ni har en back up plan, men att kyrkan är bokad. Är det Åhus kyrka i så fall?

Det där med bandet är ju verkligen synd, men det finns rätt många bra liveband i den trakten, så det ska ni nog hitta. Jag kan tyvärr ingen på rak arm, men det kommer säket att ordna sig. Annars finns det ju en präst i Åhus och också sjunger i ett rockband,..jag minns dock inte vad han heter..=)

• AnnaJacob
    BlivandeFruW skrev 2011-02-14 16:12:54 följande:
    Hej!

Jag ska gifta mig i Ravlunda kyrka den 4 juni och ha bröllopsfest på Åhus gästgifveri.
    Vår präst heter Ida Eklund, hon kanske kan hjälpa er?
    ida.eklund@svenskakyrkan.se">ida.eklund@svenskakyrkan.se; www.prast-ida.blogspot.com

Jag tycker att hon verkar underbar!
    Lycka till!
    Kram
    /Malin
    Ååå ska ni ha er fest på gästis i Åhus!? Det är så fint där. När jag var liten sa jag alltid att jag skulle hålla mitt bröllop där!
    Ni kommer helt klart att få ett fint bröllop! =)
  • BlivandeFruW
    AnnaJacob skrev 2011-02-14 17:31:14 följande:
    Ååå ska ni ha er fest på gästis i Åhus!? Det är så fint där. När jag var liten sa jag alltid att jag skulle hålla mitt bröllop där!
    Ni kommer helt klart att få ett fint bröllop! =)
    Ja, vi ska ha festen där <3
    Det tror och hoppas jag också men å andra sidan så är alla bröllop fina!
  • Violator

TACK! Jag ska maila Ida direkt.
    Ingen tur annars. Tyvärr. Funkar inte Ida ställer vi in oss på kyrkan istället.
    Bara vi får nåt bokat snart. Får ju krupp...

Glad fredag! 

• Violator

Ville bara titta in och säga att det precis löst sig med präst för oss. Den trevliga prästen på mässan ordnade med en kontakt som verkar helt fantastisk. Tack ni som hjälpte mig. =)

• AnnaJacob

Jag har inte varit online på evigheter, har hänt så mycket annat att bröllopsplanerna fått vila lite.

Men vad skönt att det har löst sig för dig! Hoppas att du får en underbar dag i underbara Åhus, för det finns ju inte en vackrare plats på jorden!! =)

• Violator

Tack så mycket. =)
    Hoppas att det inte är nåt allvarligt, kanske rentav nåt trevligt.

Svar på tråden Präst i Åhus-/Krisitianstadområdet