• Brunobus

Bordsplacering med "en" förälder

Vill bara höra vad som är mest "rätt"
    Jag har bara mamma med i bilden, ingen pappa. Men för 2 år sedan träffade mamma en ny man som hon är sambo med. Min sambo har båda föräldrarna.
    Nu till funderingen... bordsplacering..
    Man ska ju dela på par, så mest rätt borde vara att min mamma sitter med min svärfar. och min svärmor med min mammas nya man. Oj rörigt.. men hängde ni med?
    detta borde ju betyda att våra mammor siter närmast oss. Ska jag sitta jämte min mamma eller min svärmor då??

Vill bara ha lite tips på hur ni andra i samma sits har löst det..

• Svar på tråden Bordsplacering med "en" förälder
  • anne på grönkulla

Formell bordsplacering (sett bakifrån) sitter brudgummens far, brudens mor, brudgum, brud, brudens far, brudgummens mor (bordsherre till vänster om bordsdam). Om någon förälder saknas skulle jag sätta någon som står nära den vars förälder saknas, om du förstår hur jag menar? Dvs, vill du ge din mammas sambo så fin plats, så är det oerhört smickrande för honom, men vill du hellre ge platsen till en bror/morbror/farbror/gudfar eller liknande så gör det!

Vi hade samma sits och satte faktiskt vigselförrättaren bredvid mig i par med svärmor - det gick det med. Känn vad som funkar för er och vem ni vill hedra på honnören.

• Tigerfadder

Jag har samma sits som dig, dvs ingen pappa, ingen bror ingen nära manlig släkting som jag vill ha på den platsen, så jag tänkte vara okonventionell, på min vänstra sida: Min mamma, min svärfar, på min blivandes högra sida: min svärmor, mammas sambo. Resten av borden får traditionell placering

• Potter

Saknar min mamma och tänkte direkt att jag skulle sätta min äldsta syster på min mors plats.... men så började jag fundera på orättvisheten o hur kul min ena syster skulle tycka det va att sitta där lite udda. Så nu har vi bestämt att vi sätter alla våra syskon tillsammans med våra föräldrar (ej pappas nya eller sambos) på honnörsbordet. Känns som en bra lösning för oss 

• Brunobus

Tigerfadder: Jag var inne lite på den banan med..
    Potter: Att sätta min bror där är ingen dum idé..

tacl för era tips, så svårt det där med hur man ska sätta för att det ska vara "rätt" men samtidigt kännas bra. :)

Svar på tråden Bordsplacering med "en" förälder