• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • förlovadflicka
    shakynose skrev 2011-02-01 19:53:27 följande:
    Ja, om man tycker att det är en fin symbol att visa att man går från två familjer till att bilda en egen så kan det ju vara en jättefin symbolisk gest!
    Ja, jag tyckte verkligen det lät jättefint, fatta vad känsliga bröllop, så fint! (om de nu inte blir bortgifta :P)
  • shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-01 20:04:45 följande:
    ojojoj vad den här debatten har spårat ur... i alla fall av missa medlemmar som verkligen borde skämmas... vi är väl alla vuxna. 

För att återgå till ursprungsdebatten och specifikt Burres undran så kan jag försöka att svara på det så gott jag kan. Känner mig lite som djävulens advokat då jag själv ska gå in tillsammans med min fästman =) Samtidigt har jag förståelse för dem som vill ha brudöverlämning. Har väl inga direkta argument för varför vi ska införa snarare varför det finns.

Det känns kul att jag fått gehör för mina funderingar ang jämnstäldhet i svenska tradition visavi den "utländska" från den "andra sidan =).
    Några av mina tankar till varför brudöverlämning sprider sig till sverige är att inget land är en ö ( såvida man inte är nordkorea, hahaha, ingen mer statsvetarhumor jag lovar) och i och med människor rör sig så sker utbyten av kulturer och traditoner. Det är ingen hemlighet att den västerländska samhällsbilden med Storbritannien och USA i toppen är den "kultur" som för närvarande är den sprider ut sig på gott och ont.  Även om Fukuyamas teori och 'the  end of history' har motbevisats så är den en bra förklaringsmodell när det kommer till spridningen av brudöverlämning. Det kommer smygande och sen finns den bara där och det finns inte jättemycket som man kan göra åt saken i ett demokratiskt samhälle (räknar dock inte helt in svenska kyrkan här då präster har rätt att säga nej). Ifall majoriteten av alla de som använder sig av brudöverlämning ansåg att det var kvinnoförnedrande skulle de inte göra det. Av detta tolkar jag det som, och har belägg från andra, att det har ändrat betydelse. Visst det finns fortfarande många som tycker att det är kvinnoförnedrande men jag gissar på att med tiden så kommer man inte tycka det längre i och med att vi blir jämställda.  

Skulle detta vara lika upprörande ifall det var mamman som lämnade bort dottern? Om inte är det inte så att det är vi som lägger in värderingar i handlingen?

För allmän info kan ja säga att jag har sett många videoklipp på youtube där brudgummen först kommit in med sina föräldrar och sen bruden med sina....

nu blev det långt igen...   
    Fint formulerat, men problemet är ju fortfarande att det inte finns ett vettigt argument för att införa denna tradition. Bara för att man kan förklara ett fenomen så behöver det ju inte vara rätt!
  • shakynose
    Duchess skrev 2011-02-01 20:09:34 följande:
    Just det. Sen kan man ju också fundera på om det inte vore fint att brodera solkors på släpet till brudklänningen, speciellt om man gifter sig på sommaren. Eller så kanske man kan ha det i sitt monogram på de specialbeställda servetterna? 
    Jag fattar inte varför folk inte bara kan acceptera solkorset för vad det är i min värld!?
  • Oniq
    shakynose skrev 2011-02-01 20:18:10 följande:
    Jag fattar inte varför folk inte bara kan acceptera solkorset för vad det är i min värld!?
    Jag tycker också att det vore 'trevligt' om man bara kunde ta tillbaka många symboler och sånger som 'stulits' av grupper med ideologier som är mindre önskvärda, men tyvärr så är nog just det sammanhanget som solkorset cirkulerat mest i lite för stort, hemskt och nära i tiden att man inte lätt och slätt kan 'glömma' vad det har stått för.

Världen i stort är nog inte lika 'villig att glömma' som din värld :)

Försök gärna, det hade varit trevligt om du lyckades förknippa den med något fin och fredligt.
  • Lissie84
    shakynose skrev 2011-02-01 20:16:08 följande:
    Fint formulerat, men problemet är ju fortfarande att det inte finns ett vettigt argument för att införa denna tradition. Bara för att man kan förklara ett fenomen så behöver det ju inte vara rätt!
    Jag har aldrig sagt att man ska införa det Flört...  Men diskussionen om solkorset ovan visar ju lite på hur symboler ändras, vad vissa ser som ett tecken för nazism ser andra som ett tecken för solen, innan 1920 var det väl ingen som tänkte på det som en nazistsymbol... 

Varför införde man den nuvarande "ingången" när den först kom, hur såg det ut innan dess? Vad jag uppfattar att debatten handlar om är dels frågan om jämställdhet och dels frågan om att hålla fast i sina traditioner. Ifall ni inte hade förknippat brudöverlämning med något negativt hade det då varit ok att införa?
    Hur skulle ni ställa er till att England inför att brudparet går in tillsammans? Engelsmännen blir flyfröbannade för att de tycker att det visar på en patriarkatisk tradition när mannen släpar sin blivande utmed altargången kanske till och med utan stöd av hennes familj som så gärna vill följa hennes sista steg som ogift....  Nu säger inte jag att det är så de skulle se vår tradition men det är ju så vi diskuterar deras. Även ifall vi säger att det inte alls är så längre så betyder det ju inte att det har varit så... 

Jag tycker det är lite kul att vända på argument och försöka se saker från båda sidor, det är så man lär sig Skrattande 
  • shakynose
    Oniq skrev 2011-02-01 20:25:01 följande:
    Jag tycker också att det vore 'trevligt' om man bara kunde ta tillbaka många symboler och sånger som 'stulits' av grupper med ideologier som är mindre önskvärda, men tyvärr så är nog just det sammanhanget som solkorset cirkulerat mest i lite för stort, hemskt och nära i tiden att man inte lätt och slätt kan 'glömma' vad det har stått för.

Världen i stort är nog inte lika 'villig att glömma' som din värld :)

Försök gärna, det hade varit trevligt om du lyckades förknippa den med något fin och fredligt.
    Tro mig, jag har försökt! I min folkdräkt finns delar från 1800-talet som jag använder ibland, men tyvärr så är där ett par hakkors inbroderade och det får man förklara för ganska många att det inte alltid har varit en symbol för ondska...
  • Buppielove
    Aleta skrev 2011-01-30 15:39:23 följande:
    Detta gäller även Trolljentans inlägg.
    Ingen skriker att just ni blir förnedrade, förtryckta eller att ni inte är jämlika osv. osv.
    Det är klart att ni gör som ni vill, men har ni verkligen tänkt på vad det får för konsekvenser?

Det är bilden som ni visar upp som påverkar andra, barn och unga t ex, att se kvinnan som en handelsvara även om det sker undermedvetet.

Om det är så himla oladdat med överlämning så frågar jag mig varför nästan inga män vill bli överlämnade av sin mamma?

Och varför i hela friden är det alltid pappa som man ska gå in med, varför inte mamma? Eller båda?
    Mamma hon hedras genom att hon har sytt klänningen eller stått för dukningen eller liknande medan pappa hedras genom att spela en av huvudrollerna på ett bröllop som inte är hans eget.
    Redan där blir det ett tydligt ställningstagande till vem i familjen som är viktigast, mannen eller kvinnan. Eller vem det är som företräder familjen, tydligen nästan alltid mannen!

Det är ju inte alls ovanligt att om inte en pappa finns med i bilden så ska det vara en bror eller en son eller en farbror osv, bara det är någon med penis mellan benen.
    Det är därför inte alls så konstigt att just detta med brudöverlämning uppfattas som en patriarkalisk tradition.

Om man nu vill vara annorlunda, så var det!
    Kan inte t ex bruden först komma in själv och sedan kommer brudgummen med sin mamma?

Jag håller fortfarande inte med även om jag förstår hur du menar/tänker. Ska man hela tiden tänka på hur alla andra tycker/tänker/reagerar och anpassa sig efter vad konsekvenserna blir, då kan man lika bra ge upp å dö. Vad ger det barn/unga för bild om man som vuxen INTE gör det man vill/drömmer om/önskar i sitt liv?

Det är beskådaren själv som väljer att tycka att något är si eller så. Väljer man att se det som förnedrande, så är det verkligheten för den beskådaren, väljer man att se det som en fin gest, så är det verkligheten. Jag är ganska säker på att unga också ser skillnaden.

Det viktigaste i hela diskussionen är att man accepterar att alla är olika och det varken finns något rätt eller fel.
  • Duchess
    Buppielove skrev 2011-02-01 20:43:17 följande:
    Jag håller fortfarande inte med även om jag förstår hur du menar/tänker. Ska man hela tiden tänka på hur alla andra tycker/tänker/reagerar och anpassa sig efter vad konsekvenserna blir, då kan man lika bra ge upp å dö. Vad ger det barn/unga för bild om man som vuxen INTE gör det man vill/drömmer om/önskar i sitt liv?

Det är beskådaren själv som väljer att tycka att något är si eller så. Väljer man att se det som förnedrande, så är det verkligheten för den beskådaren, väljer man att se det som en fin gest, så är det verkligheten. Jag är ganska säker på att unga också ser skillnaden.

Det viktigaste i hela diskussionen är att man accepterar att alla är olika och det varken finns något rätt eller fel.
    Men allvarligt talat. 

Det är förbjudet i ganska många länder att t ex bära hakkors/solkors eller att göra den fysiska gest som vi förknippar med orden "Sieg Heil". Varför det? Jo, för att symboler och ritualer per definition är något som har en inneboende laddning. Att tro att man själv kan välja exakt vad något betyder är i sämsta fall naivt, i bästa fall bara extremt postmodernt. 

Finns det viktigare saker än brudöverlämning? Ja, visst gör det. Krig och svält, t ex. Men för mig är jämställdhet i ordets alla bemärkelser en viktig fråga. Jag tillhör en priviligerad grupp kvinnor. Jag har fått skörda frukterna av många generationer kvinnors kamp för ett jämställt samhälle. Vi har inte nått ändra fram, men vi har nått långt i Sverige idag jämfört med många andra länder och tidsperioder. 

Att låtsas som om brudöverlämningen inte har en patriarkal historia som klart symboliserad kvinnans underlägsna roll i förhållande till mannen, det är rent trams (tycker jag).

Kan seden med överlämning förändras i innebörd? Ja, visst kan den göra det. Men inte genom att även svenska kvinnor underkastar sig den, utan genom att den i så fall utökas så att det är vanligt att brudgummen överlämnas av sin mor eller far, medan bruden står framme i kyrkan och väntar. Den dag det är lika vanligt så kommer jag inte att säga ett pip om brudöverlämning. Jag lovar.

• Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 17:54:34 följande:
    JAHA!?
    SÅ HELT ÄRLIGT SÅ ÄR DET FEL ATT VARA HEMMA M;ED SITT BARN!½?!??!?!?!

Förkalra då varför ni vill skaffa barn!?
    För att inte vilja vara med dom!?
    För att inte vilja "gulla" med dom som verkade vara så fult!
    OK. Föklara varför män skaffar barn då om inte de ska vara hemma ett antal månader. Man är ju som sagt två om att få barn.

Det är väl ingen som sagt att man som kvinna inte ska vara hemma med barnen alls.
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 18:10:36 följande:
    ja, men jag tycker det är löjligt och patetiskt att skylla sveriges problem på oss bättre mammor som vill vara med sina barn!
    det är det verkligen!

Sen har min sambo fått mycket mer lediga dagar än mig, och trots att dottern fyller 3 i år så har vi långt över 100 dagar kvar!
    Me njag är väl fortfarande en dålig mamma som klarade vara hemma 18 månader och tog ut mindre än någon annan jag känner för att kunna ge dagarna till min man!?
    Nej, dom dåliga mammorna är väl de stackare som inte har råd att göra som jag. fy vad hemskt! jag tycker synd om dom för dom blir nedvärderade av sådana som "knyttet"
    så det är inte fel då?
    JAG får inte nedbärdera andra, men HON får göra det!? Och dessutom först!
    Det är väl ingen som sagt att du är en dålig mamma. Vad har du fått det ifrån? Jag tycker att du är ganska snarstucken. Sluta ta allting som personliga påhopp när det inte är det.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?