Oniq skrev 2011-01-31 18:12:05 följande:
Burre Präst: Visst ligger det något i det du säger, men det innebär ju att det är låååångt tidigare än på själva bröllopsdagen som denna påverkan kommer ...-och bör man inte slopa det mesta traditionella (brudens far ska hålla det första talet, hur burdsplaceringen ska vara, vilken sida hane och hona sitter på osv)?
Jag förstår att konceptet är urgammalt.. men var och när bör förändringen ske.. ...egentligen?
Naturligtvis kommer denna påverkan långt före bröllopsdagen, den kommer bland annat när den lilla 5-åriga flickan storögt ser hur hennes kvinnliga släkting går in i kyrkan bredvid sin pappa...
Alltså, påverkan kommer delvis av just de brudar som idag väljer att gå in med sin pappa.
Och "förändring" förresten? Det är en förändring jag försöker motverka, det är
införandet av brudöverlämning jag kämpar mot.
Om vi hade haft en tradition att brud och brudgum på bröllopsmiddagen tillsammans hälsar gästerna välkomna och detta sedan
förändrades till att brudens far ska göra det, vore inte det ett steg bakåt i jämställdhet? Alldeles oavsett hur behjärtansvärda skäl man har för det (
Pappa blir delaktig i den lyckligaste dagen i mitt liv, han kommer att vara så stolt, etc etc) så skulle det ändå innebära att man
byter ut en tradition som i alla fall på ytan har representerat jämställdhet mot en som historiskt har representerat förtryck.
På det sättet tycker jag att Sebastianas fråga är motiverad: På vilket sätt leder ett införande av brudöverlämning i Sverige till MER jämställdhet?
Om vi vill att vårt samhälle ska bli mer jämställt bör detta kunna återspeglas även i nya traditioner, inte sant?