• 20110820

Vilken typ av underkjol till denna klänningen?

Jag kan ingenting om det här med underkjolar men vet att det finns i tyll och sedan med olika antal stålringar. bekvämlighetsmässigt borde tyll vara bättre men det kanske inte blir samma effekt.

Ni som gift er i klänning liknande denna, vad hade ni för underkjol?

• Svar på tråden Vilken typ av underkjol till denna klänningen?
  • 2010 2010

Vilken vacker klänning! Ville bara säga det, men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med underkjol för jag hyr min klänning och får då med en passande på köpet. Men jag vet att det finns olika stl (det vill säga hur vid klänningen blir).

• 1700tal

Vet inte om du sett min klänning i kinatråden men jag har både en underkjol i bara tyll och ytterligare en med ringar i och tyll utanpå.

Den i tyll är bekväm men ligger tätt runt benen (säkert varm på sommaren) och blir statisk. Kjolen blir plattare och med mkt mindre vidd (och därmed blir även kjolen mkt längre, tar jag den i tyll måste jag lägga upp kjolen ett par cm) men å andra sidan ser klänningen mjuk, "naturlig" och följsam ut. Den i tyll ser snyggast ut när man sitter.

Den med ringar "svänger" som alla krinoliner gör men ger kjolen ett mkt maffigare intryck och ger luft kring benen och jättebra rörelsefrihet. RIngarna går även att justera så den går att göra lika smal som tyllkjolen men då få bättre rörelsefrihet ändå.

Jag lutar åt den med ringar... Eller kanske den med tyll...

Här är samma klänning (har sytt om den mellan men kjolen har samma vidd) med olika underkjolar:

• 20110820

1700tal: Tack för ditt svar. Vi gifter ju oss i varmaste augusti så det kanske är dumt att ha tyll... Hur många ringar ska man ha? För det finns väl olika?

Sedan undrar jag om du som verkar vara en sådan hejare på det här med tyger kan se vad det är för tyg på den här klänningen, taft eller satin?

• Dona
    20110820 skrev 2011-01-26 14:27:20 följande:
    1700tal: Tack för ditt svar. Vi gifter ju oss i varmaste augusti så det kanske är dumt att ha tyll... Hur många ringar ska man ha? För det finns väl olika?

Sedan undrar jag om du som verkar vara en sådan hejare på det här med tyger kan se vad det är för tyg på den här klänningen, taft eller satin?
    inte för att du frågade mig men vill gärna svara ändå haha

jag hade nog tagit två ringar bara ifall det blir en ring-underkjol eftersom annars kan det bli för stort men det är helt beroende på vilken effekt du vill ha. om du vill att din klänning ska bli större redan uppe vid midjan så satsa på en underkjol som har ring vid höfterna. men det är som 1700tal säger. det kan bli jobbigt att sitta för ringarna är så stela. enligt mina erfarenheter
  • 1700tal
    20110820 skrev 2011-01-26 14:27:20 följande:

Jag råkar faktiskt ha två underkjolar med ringar (jag vet, jag samlar på mig... ), en med 2 ringar och en med 3 (kostade lite mer). Båda har tyll över och det är absolut ingen som helst skillnad vare sig i utseende, form, vidd eller bekvämlighet.

Och tack... *rodnar lite*. Klänningen på bilden är i satin, utan tvekan. Och SKA va i satin, den skulle se hemsk ut i taft eftersom den är slät. Dvs utan en massa vecka och draperingar.
  • mrsJR

Den underkjol jag ska ha har en plastring i så den är till viss del böjbar och formar sig när man sitter osv. Kanske kan vara något om man tycker det blir för stelt med stålringar?

• 1700tal
    Dona skrev 2011-01-26 14:36:51 följande:
    om du vill att din klänning ska bli större redan uppe vid midjan så satsa på en underkjol som har ring vid höfterna. men det är som 1700tal säger. det kan bli jobbigt att sitta för ringarna är så stela. enligt mina erfarenheter
    Håller med. Det där med höftring gör förstås stor skillnad. På mina två "ringkjolar" börjar den översta ringen ganska högt på båda två.. På din klänningsmodellen blir det nog inte så snyggt med ring uppe vid höfterna eftersom den är så a-linjeformad. Annars finns nog risk för att kjolen blir ett upp och nervänt U istället för ett A.

Men de flesta ringar är justerbara. De är i metall (iaf på mina) och kan böjas/kapas/formas hur man vill.
  • 1700tal
    mrsJR skrev 2011-01-26 14:54:01 följande:
    Den underkjol jag ska ha har en plastring i så den är till viss del böjbar och formar sig när man sitter osv. Kanske kan vara något om man tycker det blir för stelt med stålringar?
    Aha, så det finns med plast oxå. Kan man justera dem och kapa dem då?

Stelt skulle jag dock inte säga att det är att sitta för metallringarna är ju oxå väldigt mjuka och böjbara men det blir liksom inte mjukt i knät när man sitter. Typ... Men kanske plastringar är bättre. Jag har haft massa krinolinvarianter till mina historiska kläder men dessa brudunderkjolar med stålringar är suveräna! SKulle vilja testa en med plastringar oxå om de är ännu bättre.
  • mrsJR
    1700tal skrev 2011-01-26 15:15:19 följande:
    Aha, så det finns med plast oxå. Kan man justera dem och kapa dem då?

Stelt skulle jag dock inte säga att det är att sitta för metallringarna är ju oxå väldigt mjuka och böjbara men det blir liksom inte mjukt i knät när man sitter. Typ... Men kanske plastringar är bättre. Jag har haft massa krinolinvarianter till mina historiska kläder men dessa brudunderkjolar med stålringar är suveräna! SKulle vilja testa en med plastringar oxå om de är ännu bättre.
    Ingen aning om de går att justera. Jag har aldrig haft underkjol förut och den jag ska ha nu var den personalen i butiken rekommenderade till min klänning så jag körde på det  

• 20110820
    1700tal skrev 2011-01-26 14:47:36 följande:
    Och tack... *rodnar lite*. Klänningen på bilden är i satin, utan tvekan. Och SKA va i satin, den skulle se hemsk ut i taft eftersom den är slät. Dvs utan en massa vecka och draperingar.
    Tusen tack, då vet jag det!

Det lutar alltså åt ring-underkjol med 2 ringar. Jag vill inte ha någon ring uppe vid höften, som ni säger så skulle det se urtokigt ut!
Svar på tråden Vilken typ av underkjol till denna klänningen?