• Zelmah

    Vilket efternamn ska ni ha som gifta?

    vi behåller våra egna efternamn men han tar även mitt efternamn som mellannamn. Mitt efternamn är unikt, ett norskt gårdsnamn som enbart vår familj har som efternamn så det är bara vi 8 i hela världen som har namnet. Han har ett vanligt men fint namn men jag skulle aldrig aldrig kunna tänka mig att ta bort mitt efternamn, jag vill även kunna föra det vidare till eventuella barn. Sen tycker jag att det inte alls är en självklarhet att man som kvinna ska ta mannens namn... tänk att den tillfälliga kortvariga namnförordningen fick en sån seglivad genomslagskraft bland gemene man...

  • Zelmah
    Rosi skrev 2011-08-03 18:25:12 följande:
    Vi tänker byta... Men vilket tycker ni är "finast" Moberg eller Karnestål?
    tycker att Karnestål är finast men det kan kanske ha lite att göra med att jag associerar Moberg till en galen gammal knarkare som bodde i min hemstad, han var lite ökänd över hela stan.. (liten stad) hehe..

    Men Moberg är mjukare och Karnestål lite hårdare i tonen, beror på vad man föredrar. Karnestål låter nästan lite militäriskt på något sätt, men det är jätte fint! Ovanligt? Har aldrif hört det förut. Röstar på Karnestål.
  • Zelmah
    lurpan skrev 2011-08-04 15:03:40 följande:
    Vi har ett litet dilemma. Jag vill inte ta hans efternamn (för då heter jag precis likadant som en tjej i skolåldern som gjorde livet svårt för mig) och jag vill inte behålla mitt eget.
    Skulle gärna komma på ett nytt efternamn åt oss, som inte är konstigt utan bara nytt.
    Men sambon är lite tveksam till namnbyte (vad är det med killar och deras efternamn?!!) så vi vet inte riktigt hur vi ska göra än.
    Men vi har ett år på oss att komma på nåt bra så jag hoppas det löser sig. :) 
    Ja det är något med killar och deras efternamn... precis som om de tappade sin manlighet om de tar kvinnans namn? Det är lustigt detta att det blivit så starkt betingat med tanke på att det 1920 infördes en bestämmelse i giftemålsbalken att kvinnan skulle ta mannens namn, men redan 1963 fick Sverige sin första namnlag och det blev åter igen möjligt för kvinnor at behålla sina namn. Lagen hade alltså bara 43 år som aktiv och ändå är det så fast rotat som gängse uppfattning att kvinnan ska ta mannens efternamn... 2008 tog 69% mannens efternamn. Bara 8%(!) tog hennes namn. 3% valde nytt, 20% behöll sina respektive namn (Scb 2008).
  • Zelmah
    förlovadflicka skrev 2011-08-05 09:39:42 följande:
    Fast tänk så här: Den lagen var aktiv många år innan mina morföräldrar föddes och var då redan etablerad. Alltså förväntades det av mina föräldrar att det skulle vara så eftersom alla föräldrar i hela sverige hade det så. Och nu är det en tradition som jag tycker är helt ok om man är nöjd med namnet. Jag tycker det är bra att det finns en "regel" för namn, det gör det mycket lättare att förstå hur folk hänger ihop med sina släkter :)
    hur folk hänger ihop med sina släkter? nu tappade du mig. Så om han tar hennes namn så fattar man inte att han är släkt med sina föräldrar? Hur fattar man då vem som är hennes släkt om hon tar bort sitt namn.. varför måste man veta vem som är släkt med vem? Känner man personen så vet man väl ändå eller?

    Men självklart måste det finnas riktlinjer när det kommer till namn så att folk inte byter namn varannan månad... men ibland är det fyrkantigt... som när pappa inte fick ta mammas namn... hon tog sit namn som mellannamn när de gifte sig men bytte sedan tillbaka så att vi barn skulle få hennes namn vidarefört. Då kunde inte pappa få hennes efternamn, därför heter vi inte samma i efternamn som pappa. Mamma är död sen länge. Ibland är lagen lite väl fyrkantig kan tyckas. därför heter pappa Karlsson och vi har vårt familjenamn som även jag vill föravidare så att det inte går under.
Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?