• Jeanette G

Vinfrågor! Hjälp mig!

Eftersom jag själv inte dricker rött vin så tänkte jag fråga er om ni har tips på något? Gärna nåt som folk rent allmänt brukar gilla (och i den lägre prisklassen).

Sen undrar jag en annan sak. Överallt står det att rött vin går åt mest. Är det verkligen så?
    Själv tycker jag det verkar som om folk oftare brukar föredra vitt.

• Svar på tråden Vinfrågor! Hjälp mig!
  • ClaraH

Min erfarenhet är absolut att det går åt mer rött än vitt, så vi kommer att ha mer rött än vitt. Men det beror också på att man ofta har vitt till förrätten och rött till varmraätten och det går åt mer till en varmrätt. Sen tror jag att fler föredrar rött än vitt rent generellt.  För att kunna ge tips på vin så undrar jag vad ni ska ha för mat?

• BlackWIngedAngel

Jag håller med ClaraH; Man väljer ju alltid vin efter maträtt, så utan att veta det, är det svårt att ge tips.

• Jeanette G

Vi kommer ha buffé med potatisgratäng och något slags kött till. Kallskuret eller fläskfilé. Och så lite tillbehör, sallad, bröd osv. Vi kommer ha både vitt och rött vin framme på borden. Men då kanske man skulle köpa två tredjedelar rött vin och en tredjedel vitt vin? Hade tänkt 50/50 först.

Men ja, det röda vinet ska vara något ganska lättdrucket, passa både till mat och att sitta och smutta på eftersom vi kommer ha dans efter maten och öppna en liten bar där bla. vin kan köpas.

• Lindahl

Mina absoluta favoriter är Lindemanns...

Rött vin blev: Lindemans Shiraz

Vitt vin blev: Lindemans Chardonnay

Supergoda viner som gick åt som smör, och ja det gick mer rött än vitt...

Svar på tråden Vinfrågor! Hjälp mig!