Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Lila blommor i juni

Prärieklockor, Dahlior, Kallor och Orkidéer samt Nejlikor är exempel på blommor som finns i riktigt mörkt lila. Syrener är tyvärr inte i säsong i handeln så års. De har högsäsong nu, liksom tuplpaner som annars också finns i härliga lila toner.
    Ljusare toner om man vill bygga ut färgbilden, finns i tex Freesia, Veronica, Rosor, Nejlikor, Chrysanthemum, Limonium och Germini, för att nämna några.

Men viktigast: egentligen ska du inte behöva kunna en enda blomma när du kommer till floristen! Det du BEHÖVER ha en uppfattning om och en tydlig beskrivning av är de färgtoner som kommer att finnas på klänning, i ev färgtema etc. En idé, tanke eller beskrivning av hur du vill att stilen/känslan/stuket ska vara på både helheten och buketten är bra. Dvs, det är stor skillnad på en "slarvig, lite busig och tuff bukett" till en spontan och färgstark tejej, och en klassiskt elegnat till den lite stramare bruden, eller vad man föreslår till en som ska ha medeltidtema och vill matcha tidsenligt, är hårdrockarbrud och vill ha något extremt osv.

Fundera mer på det och mindre på sorterna och leta rätt på en florist som är lyhörd, kreativ, seriös och kunnig så blir det bra!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Anna B skrev 2011-01-29 18:57:16 följande:

Tack för alla tips!

Jag tror jag har bästa floristen man kan få! Min kusin, hon förstår precis vad jag menar och är nytänkande, kreativ och superduktig! Så jag är inte orolig på det viset... men det hade varit roligt om man kunde hitta lite fina lila buketter på nätet, för inspiration. De flesta jag hittar är med färgade blommor...

Tänk så här istället: just det faktum att nätet inte är nerlusat med lila buketter, innebär ganska säkert att du har en egen och unik bukett på gång. Det är inte en slump att där finns hur mycket som helst av röda rosor eller helvita skapelser...
    Låt dig inspireras av form och stil istället och så tänker du "fast med lila"
  • passionsblomman
    mittbröllop skrev 2011-01-29 20:38:34 följande:
    eh... finns syrener inte i juni??? Syrener finns där jag bor i juni...
    Som jag sa: i handeln finns inte Syrener då. Vi handlar nämligen inte med ute i trädgård och natur plockade växter, utan köper våra snittblommor av odlare. De Syrener vi köper står som vackrast nu och som regel kan man säga att det gäller för alla snittblommor generellt att vi i vår bransch ligger en säsong före trägård och natur. Det är ju nu du köper Tulpaner också, inte sant? Och de lär väl blomma hos dig i maj-juni de med?

Har du tänkt binda din bukett av blommor du plockar själv, så är det givetvis en annan femma, men då är det inte en fråga för floristen.
    mikita skrev 2011-01-29 22:11:50 följande:
    Jag vill inte kapa tråden, men det blir kanske lite off topic här...ursäkta för det. Vi har också lila och vitt som tema, fast med silver till. Vi gifter oss också i början av juni men har tänkt syrenlila (ljusa). Eftersom det tidigare dikuterats just syren här undrar jag bara om någon har tips på hur man får dem att hålla länge? Vi tänkte ha syrenkvistar som bordsdekoration och kommer behöva pynta några timmar innan festen. Vad göra? Om vi till och med behöver plocka kvistarna dagen innan???

För att hålla mig liiite till trådstartarens ämne.... jag har tänkt en i grunden vit bukett men med ljust lila och silvriga dekorationer som nålar, band, strån osv. En ganska enkel bukett, just nu är jag inne på vita kallor.  Just för jag tyckte det var så svårt att hitta snygga lila blommor, i rätt nyans. Så har jag tänkt i alla fall :)
    Ska du använda Syrener plockade i trädgården, så måste du tänka på ett par saker:

*Sekatör och kniv. Först klipper du grenarna med en bra sekatör. Sedan snittar du var gren för sig med ett snett och skarpt snitt, kniven ska vara vass och ren. Du bör plocka blommorna en mycket tiddig morgon för att de ska vara som fräschast. (daggen återfuktar blommor på natten)

*OMEDELBART ska du sätta varje gren i VARMT vatten-som du ska ha hällt upp i förväg.

*i vattnet bör du ha ett par påsar snittblomsnäring.

*Duscha gärna äver blommorna med en blomsterspruta, finaste dimstrålen. Gör det gärna flera ggr under närmsta dygnet.

*Detta ska du göra minst ett dygn innna så att du ser att blommorna drar vatten som de ska. Ställ hela hinken med blommorna svalt medan de vattendrar. En källare, kylskåp...

*Du kan INTE dekorera med Syrener med mindre än att de har vatten, devs du måste ha dem i vas. De kommer obönhörligen att sloka annars.

*Sist men inte minst-tänk på att många är oerhört allergiska mot Syrener.
  • passionsblomman
    mittbröllop skrev 2011-01-30 07:48:26 följande:
    Ha ha - touché! Ber om ursäkt, läste inte tillräckligt noga. Ville iaf tacka för tipsen om hantering av trädgårdssyrener, jag funderar på att plocka från vår trädgård och ha dem i kyrkan (fast ska definitivt kolla upp ev. allergier innan - hade ingen aning om att många var allergiska mot dem!) så det var toppentips!
    Hihi, ingen fara!
    Jo, kolla allergierna! Om jag skulle ta in syrener på fest skulle vare sig svärfar eller svåger, lillasyster eller systerdotter kunna sitta kvar på middagen.  Man kan säkert däremot i såfall placera ett arrangemang med de blommorna på ett mindre känsligt ställe än just på middagsbordet. Kanske vide entrén, på presentbordet eller liknande.
    mikita skrev 2011-01-30 09:28:58 följande:
    Tack passionsblomman! Nu har jag en plan ;)
    Varsågod!
Svar på tråden Lila blommor i juni