• Oniq
    Äldre 20 Jan 20:49
    3746 visningar
    23 svar
    23
    3746

    Att ta sig vatten över huvudet..? Rollspelstema.

    Jo. Hej igen.
    Känns som om jag tjatar ihjäl mig här om att vi håller på att planera ett bröllop med rollspelstema ;)

    Jag undrar om det håller gå över styr eller om man ska 'vräka' på mer?

    Senaste idén var att trycka egna vepor till dukningen. Vi ska ha vita dukar med svarta vepor med gulddetaljer på och då såg jag på en annan tråd (om filmtema tror jag att det var) att de tänkte dela in borden i olika kategorier. Det skulle vara kul att göra det samma fast i rollspelsformat tänkte undertecknad då samtidigt som jag känner hur det där berömda vattnet stiger lite ovanför öronen :)

    Vad tror ni? Kan man gå överstyr med ett tema?

  • Svar på tråden Att ta sig vatten över huvudet..? Rollspelstema.
  • Oonah
    Äldre 20 Jan 21:37
    #1

    Näsch då! Så länge ni känner att det speglar er, och att ni är nöjda. Men visst kan man gå överstyr på så sätt att man inte hinner fixa allt och istället känner att det inte blev så bra som man hade tänkt sig. Men rollspelstema tycker jag låter himla kul! Vad är det för rollspel? Rpg? Lajv? Eller något annat?

     


    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Oniq
    Äldre 20 Jan 21:48
    #2

    Bordsrollspel - rpg alltså ;)

    Starwars, kult, mutant, drakar & demoner, call of cthulhu, neotech m.m. Även lite kortspel som Magic the gathering kommer att smyga sig in.
    Galet nördigt, men det är väl det vi är ;)

    Bröllopet är inte förrän i slutet av juli och jag lider av 'obotlig pilleri'

  • Oonah
    Äldre 21 Jan 11:04
    #3

    Åh, vad roligt! Är det ni, så kör på det! Vi är själva rpg:are, mest dod. Vi hade tänkt visa våra olika intressen på olika sätt på bröllopet och jag tror jag bara ska ha något symboliskt i buketten. Kanske en T-20! :D

    Men ett helt rpg-tema! Oj, vad häftigt! Det första jag funderar på är hur mycket ovetande släktingar skulle förstå. De kanske behöver lite extra förklaring? :) Men att rulla tärning är ju himla roligt så ge dem varsin och varje gång någon slår 1 (eller 20) så ska brudparet kyssas. Lite samma som när gästerna slår i glasen, men roligare. :)

    Ska ni köra allmänt tema, eller rikta in er på ett speciellt spel?

     


    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Mace
    Äldre 21 Jan 11:14
    #4

    Du har ju gott om tid på dig fortfarande så oroa dig inte för vatten över huvudet. Det enda som är viktigt att komma ihåg är att försöka få allt klart så snart som möjligt (för man vet faktiskt aldrig vad som händer, och det vore trist om hela bröllopet skulle gå åt skogen om du t.ex. skadar dig eller något annat händer så att du inte orkar någonting månaden innan). Det gäller också att vara medveten om att man försöker få ihop något stor och att kunna släppa det om det inte fungerar och man itne hinner med.

    Fränt tema för övrigt, hoppas det går bra!
     

  • Oniq
    Äldre 21 Jan 12:23
    #5

    Mace: Tack :) Allt jag gör är bara extra lull, skiter det sig med extraprylarna så är det ingen som gråter ihjäl sig ;)

    Oonah: (btw, är det namnet på älvan i Legenden om Mörkrets härskare?) Det är helt rpg-tema.


    Gästerna kommer att få varsin svart t10 där våra initialer står istället för nr 10 Tabeller för all mat för den som är obeslutsam Festprogrammet kommer att vara utformat som Drakar och Demoner-regelboken (-91) Brudgummen kommer att ha t20 som manchettknappar (Ebay). Bordsplaceringen kommer att se ut som en rumsbeskrivning i en rollspelsbok Det kommer att finnas 'uppdrag/konversationsämnen på varje bord Placeringslapparna kommer att vara rollformulär (D&D inpirerade i utformingen) Man kommer att kunna få erfarenhetspoäng Man kommer att kunna få särskilda förmågor i form av magic.kort (ex halva priset i barn, gå före i kön osv) Toastmastern = SL ...sen är de nog något mer.. som jag glömt.. Jo! Borden kommer att delas in i Spellerdarbord( honörsbordet), Skräck (kult, cthulhu osv), Fantasy (d&d, 7th sea), Scfi-fi (mutant, starwars) och Historiskt (western, fallen reich mm) med handouts och grejs på..
    Vi är faktiskt klara med en hel del -och ja, det kommer att bli en hel del att förklara för oinvigda, men hälften av gästerna är rollspelare, så det ska nog gå bra - och det är INGET tvång att bry sig om lullet alls.

    ...nu när jag ser listan inser jag...   ..att vi är galna ;)
  • Oonah
    Äldre 21 Jan 13:30
    #6
    Oniq skrev 2011-01-21 12:23:37 följande:
    Mace: Tack :) Allt jag gör är bara extra lull, skiter det sig med extraprylarna så är det ingen som gråter ihjäl sig ;)

    Oonah: (btw, är det namnet på älvan i Legenden om Mörkrets härskare?) Det är helt rpg-tema.
    Gästerna kommer att få varsin svart t10 där våra initialer står istället för nr 10 Tabeller för all mat för den som är obeslutsam Festprogrammet kommer att vara utformat som Drakar och Demoner-regelboken (-91) Brudgummen kommer att ha t20 som manchettknappar (Ebay). Bordsplaceringen kommer att se ut som en rumsbeskrivning i en rollspelsbok Det kommer att finnas 'uppdrag/konversationsämnen på varje bord Placeringslapparna kommer att vara rollformulär (D&D inpirerade i utformingen) Man kommer att kunna få erfarenhetspoäng Man kommer att kunna få särskilda förmågor i form av magic.kort (ex halva priset i barn, gå före i kön osv) Toastmastern = SL ...sen är de nog något mer.. som jag glömt.. Jo! Borden kommer att delas in i Spellerdarbord( honörsbordet), Skräck (kult, cthulhu osv), Fantasy (d&d, 7th sea), Scfi-fi (mutant, starwars) och Historiskt (western, fallen reich mm) med handouts och grejs på..
    Vi är faktiskt klara med en hel del -och ja, det kommer att bli en hel del att förklara för oinvigda, men hälften av gästerna är rollspelare, så det ska nog gå bra - och det är INGET tvång att bry sig om lullet alls.

    ...nu när jag ser listan inser jag...   ..att vi är galna ;)
    "Oonah: (btw, är det namnet på älvan i Legenden om Mörkrets härskare?)"
    Omg, jajjamen! Du är den första som tagit den, på säkert 7 år! 

     "Festprogrammet kommer att vara utformat som Drakar och Demoner-regelboken (-91) "
    Haha, helt underbart!
     
    "Man kommer att kunna få erfarenhetspoäng" 
    Nice! För att samla ihop till vaddå..? 

    Hela listan låter tokläcker, jag skulle bli jätteglad av att gå på ett sådant bröllop! Har ni funderat på hur inbjudningarna ska se ut?

    Nej, ni är inte galna, snarare "passionerade" . :)
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Oberon
    Äldre 21 Jan 13:36
    #7

    Coolaste...bröllopet...ever!

    Jag tycker med det som ni har fått fram redan så har ni redan ett totalt unikt och jättehäftigt bröllop, sen så blir det som du säger, allt extra som tillkommer (lull) är ju bara bonus.

    EXP-tråden går ju att spinna vidare på hur mycket som helst! Kommer de gå upp i level under middagen, interagera med varandras bord, använda särskilda förmågor eller nåt sånt!

    Aaargh, min hjärna går i spinn med alla coola ideer. Vad säger du Oonah, vi kanske ska tänka om ;)

  • Oniq
    Äldre 21 Jan 15:00
    #8

    Aha, ni är ett par ;)

    På borden kommer det som sagt att vara konversationsämnen/uppgifter som t.ex.'utmana någon från ett annat bord på någon tävling och vinn','om konversationen vid bordet tar slut -vänd dig till personen till höger och fråga: ..och bilen går bra?' osv. Det kommer även att finnas små uppdrag dolda bland alla props/handouts på borden - små 'skattkartor' o.dyl. När man klarat av ett samtalsämne eller uppdrag så vänder man sig till resp bordsvärd och talar om vad man gjort och då får man erf i form av en guldstjärna (finns rutor för dom på rollformuläret/bordsplaceringslappen). När man samlat ihop t.ex. 5st så kan man 'levla' och få en särskild förmåga = magic-kort (har gjort om befintliga med nya bilder och text).

    Exp/erf får man även om man håller tal, vinner bröllopsbingot och lite mer ;)

    Inbjudningskorten är klara, ska slänga upp en bild så fort jag lyckats föreviga dom med kameran. Det blir små scrolls :)

    Mottot för hela bröllopet blir 'våra namn' Sigill Permanens Nexus (vilket även kommer att stå i våra ringar).

    ..Ja.. galna och passionerade ;)

  • Oberon
    Äldre 21 Jan 15:29
    #9

    Underbart!! Älskar inskriptionen i ringarna!

    Jag tycker inte alls att det låter som att ni tagit er vatten över huvudet, det låter som att ni kan köra på med hur mycket mer detaljer som helst och det bara blir bättre, men ni har redan nu i grunden ett fantastiskt annorlunda bröllop.

    Hur gör ni med dresscode på en sån här fest? Kör ni traditionell sådan eller med tema?

  • 1700ta­l
    Äldre 21 Jan 15:51
    #10

    Fattar absolut noll om alla detaljer ni just sagt men vilket annorlunda och häftigt tema!

    Själv är jag bara insnöad på att sy historiska kläder så jag kanske inte är rätt person att tala. Men av någon anledning (för jag har verkligen inte fattat vad rollspel ÄR) så frågar verkligen ALLA som ser min "garderob" om jag sysslar med rollspel. Öööh, nä... ??

    Men hursom, vad jag tänkte på var... Hur involverar ni även de äldre, gammelgreta och farfar med käpp) som kommer fatta ännu mindre än jag. Om ni nu ska ha sådana gäster...

    Funderade även på detta med dresscode. Om man ska tillhöra ett särksilt bord med eget tema, ska ni då ha specifika klädkoder i olika inbjudningar eller vad?? Nyfiken...

Svar på tråden Att ta sig vatten över huvudet..? Rollspelstema.