himlenrunthörnet skrev 2011-01-20 16:45:28 följande:
BlackWingedAngel: Tack för ditt svar! Det låter rimligt att göra som du föreslår! Vad skönt att er toastmaster själv förelslog att ni skulle lämna några sidor öppna! Det blir så knäppt att fråga om dom inte kan göra en överraskning i festhäftet åt oss...;o) Kanske ska vi bara utgå ifrån att vi gör hela festhäftet själva om de inte själva erbjuder sig. Vi hade ändå tänkt att göra gästbeskrivningar själva. Några allsånger kan vi naturligtvis också lägga dit själva. Man kanske kan hålla festhäftet så kort? Kanske kan vi göra en tipsprommenad själva också som gästerna kan gå innan vi anländer till festen, så kan vi bjuda på oss själva lite där... Ta ton i allsången ska vi be våra toastmasters göra också, det var bra förslag.
Lite klurigt det där med hur vi ska betrakta mina föräldrar vad gäller värdskapet. De har sagt att vi kommer att få en summa av dem som de sedan länge satt undan för mitt bröllop. Jag vet dock inte hur mkt det handlar om, men skulle kunna gissa att det handlar om ungefär halva kostnaden för vårt bröllop för 100 pers. Hur gör man då? Borde mina föräldrar få vara dem som bjuder in? Ska det framgå på något sätt för gästerna att de betalat en stor del?
Om de bidrar med en stor del av festkostnaden så kan det ju vara en schysst gest att låta dem stå som värdar för att visa det tycker jag, förutsatt att de vill ta emot osa-svaren, förstås.
Om brudens föräldrar bidrar med en stor del så bjuder de ju in till bröllop mellan sin dotter och brudgummen. Då är det också dem man kontaktar för att meddela att man kommer. Delar däremot svärföräldrarna på kostnaderna så kan de naturligtvis bjuda in tillsammans till bröllop mellan barnen. Är det brudparet själva som bjuder till bröllop så skriver man det istället.
Glöm inte att informera toastmastern om vilket, så han vet vem h*n ska tacka för maten.
I övrigt tycker jag nog att man ska utgå ifrån att man ska göra festhäftet själv, men erbjuder sig toastmastern så är naturligtvis uppskattat.