• himlenrunthörnet

Uppdrag för toastmaster? Festhäfte?

Vi ska snart träffa det par som vi tillfrågat om att vara toastmasters för att prata om vad vi förväntar oss av deras eventuella uppdrag. Jag vet att det är lite rädda för att uppgiften ska bli för stor och vi vill absolut inte göra detta till något jobbigt och alltför krävande för dem! 

Mina föräldrar ställer gärna upp som värdpar med uppgift att delta ut rispåsar och hälsa välkomna. Däremot har de sagt att de inte vill ordna med festhäfte eller liknande.

Är det ok att fråga toastmasters om att i samarbete med oss göra ett festhäfte? Eller hur brukar man göra med festhäfte? Brukar brudparet själva göra det? För övrigt önskar vi oss av våra toastmasters att de ska presentera mat, tal och eventuella spex. Är det några andra uppgifter man brukar kunna be toastmasters eller värdpar om så att vi inte glömmer något?

• Svar på tråden Uppdrag för toastmaster? Festhäfte?
  • BlackWIngedAngel

Jag talar spontant bara från hur vår släkt brukar göra och hur vi har tänkte göra:
    När det gäller festhäftet så gör vi en hel del själva. Gästbeskrivningar, förslag på några allsånger osv. Jag har även gjort layouten och valt textsnitt. Men vår toastmaster bad oss lämna ett par tomma sidor för honom att fylla, så det har vi gjort. Eftersom vi inte får se det färdiga häftet sedan (överraskning) så har jag pratat med min syster som ska vara tärna och bett henne hjälpa toastmastern med att lösa utskrifter och hopmonteringarna om han behöver assistens.

Annars brukar toastmastern dela ut vigselprogrammen i kyrkan, presentera talare, ta ton i allsång och tacka värdarna för middagen (om föräldrarna är värdar så brukar det innebära att de bjuder till bröllopsfesten och alltså bjuder bröllopsfesten). Är det istället brudparet som bjuder inte till bröllop så brukar rimligtvis toastmastern rikta tacket för maten till dem istället.

• himlenrunthörnet

BlackWingedAngel: Tack för ditt svar! Det låter rimligt att göra som du föreslår! Vad skönt att er toastmaster själv förelslog att ni skulle lämna några sidor öppna! Det blir så knäppt att fråga om dom inte kan göra en överraskning i festhäftet åt oss...;o) Kanske ska vi bara utgå ifrån att vi gör hela festhäftet själva om de inte själva erbjuder sig. Vi hade ändå tänkt att göra gästbeskrivningar själva. Några allsånger kan vi naturligtvis också lägga dit själva. Man kanske kan hålla festhäftet så kort? Kanske kan vi göra en tipsprommenad själva också som gästerna kan gå innan vi anländer till festen, så kan vi bjuda på oss själva lite där... Ta ton i allsången ska vi be våra toastmasters göra också, det var bra förslag.

Lite klurigt det där med hur vi ska betrakta mina föräldrar vad gäller värdskapet. De har sagt att vi kommer att få en summa av dem som de sedan länge satt undan för mitt bröllop. Jag vet dock inte hur mkt det handlar om, men skulle kunna gissa att det handlar om ungefär halva kostnaden för vårt bröllop för 100 pers. Hur gör man då? Borde mina föräldrar få vara dem som bjuder in? Ska det framgå på något sätt för gästerna att de betalat en stor del?

• hernameispekka

Värdparet (alla bröllop jag varit på ÄR värdparet toastmaster) brukar väll sköta festprogrammet helt utan brudparet, ordna spex, sammanordna tal och uppträdanden och presentera allt under festen. Även dela ut vigselprogram i kyrkan och vara kontaktperson om man som gäst i förväg vill berätta vad som de vill bidra med till festen (sång, tal, spex, dans).

• BlackWIngedAngel
    himlenrunthörnet skrev 2011-01-20 16:45:28 följande:
    BlackWingedAngel: Tack för ditt svar! Det låter rimligt att göra som du föreslår! Vad skönt att er toastmaster själv förelslog att ni skulle lämna några sidor öppna! Det blir så knäppt att fråga om dom inte kan göra en överraskning i festhäftet åt oss...;o) Kanske ska vi bara utgå ifrån att vi gör hela festhäftet själva om de inte själva erbjuder sig. Vi hade ändå tänkt att göra gästbeskrivningar själva. Några allsånger kan vi naturligtvis också lägga dit själva. Man kanske kan hålla festhäftet så kort? Kanske kan vi göra en tipsprommenad själva också som gästerna kan gå innan vi anländer till festen, så kan vi bjuda på oss själva lite där... Ta ton i allsången ska vi be våra toastmasters göra också, det var bra förslag.

Lite klurigt det där med hur vi ska betrakta mina föräldrar vad gäller värdskapet. De har sagt att vi kommer att få en summa av dem som de sedan länge satt undan för mitt bröllop. Jag vet dock inte hur mkt det handlar om, men skulle kunna gissa att det handlar om ungefär halva kostnaden för vårt bröllop för 100 pers. Hur gör man då? Borde mina föräldrar få vara dem som bjuder in? Ska det framgå på något sätt för gästerna att de betalat en stor del?
    Om de bidrar med en stor del av festkostnaden så kan det ju vara en schysst gest att låta dem stå som värdar för att visa det tycker jag, förutsatt att de vill ta emot osa-svaren, förstås. 

Om brudens föräldrar bidrar med en stor del så bjuder de ju in till bröllop mellan sin dotter och brudgummen. Då är det också dem man kontaktar för att meddela att man kommer. Delar däremot svärföräldrarna på kostnaderna så kan de naturligtvis bjuda in tillsammans till bröllop mellan barnen. Är det brudparet själva som bjuder till bröllop så skriver man det istället.

Glöm inte att informera toastmastern om vilket, så han vet vem h*n ska tacka för maten. 
    I övrigt tycker jag nog att man ska utgå ifrån att man ska göra festhäftet själv, men erbjuder sig toastmastern så är naturligtvis uppskattat.
  • BlackWIngedAngel
    hernameispekka skrev 2011-01-20 16:48:48 följande:
    Värdparet (alla bröllop jag varit på ÄR värdparet toastmaster) brukar väll sköta festprogrammet helt utan brudparet, ordna spex, sammanordna tal och uppträdanden och presentera allt under festen. Även dela ut vigselprogram i kyrkan och vara kontaktperson om man som gäst i förväg vill berätta vad som de vill bidra med till festen (sång, tal, spex, dans).
    Något sådant bröllop har jag aldrig varit på faktiskt. Att kräva av toastmastern att göra hela festprogrammet tycker jag låter mycket arbete om inte toastmastern själv har uttryck att denne vill det. För vår del hade det inte ens varit möjligt, eftersom vi ska gästbeskrivningar och dessa måste jag skriva, eftersom vår toastmaster inte har den kunskapen om alla våra gäster.
  • hernameispekka
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-20 21:50:09 följande:
    Något sådant bröllop har jag aldrig varit på faktiskt. Att kräva av toastmastern att göra hela festprogrammet tycker jag låter mycket arbete om inte toastmastern själv har uttryck att denne vill det. För vår del hade det inte ens varit möjligt, eftersom vi ska gästbeskrivningar och dessa måste jag skriva, eftersom vår toastmaster inte har den kunskapen om alla våra gäster.
    Det brukar de göra för att det är skojj. Och gästbeskrivningar har jag aldrig varit med om under mina drygt 10 bröllop... och ej heller mina föräldrar har varit med om det. Men det kan ju vara olika traditioner i olika sällskap. Jag har ju endast varit på frikyrkobröllop men festprogrammen brukar innehålla roliga beskrivningar av brudparet, lite skojj att pyssla med, bilder värdparet letat upp, "klura med brudens far", "svärmors bakverk" och sånt skojj :)
  • BlackWIngedAngel
    hernameispekka skrev 2011-01-20 22:46:16 följande:
    Det brukar de göra för att det är skojj. Och gästbeskrivningar har jag aldrig varit med om under mina drygt 10 bröllop... och ej heller mina föräldrar har varit med om det. Men det kan ju vara olika traditioner i olika sällskap. Jag har ju endast varit på frikyrkobröllop men festprogrammen brukar innehålla roliga beskrivningar av brudparet, lite skojj att pyssla med, bilder värdparet letat upp, "klura med brudens far", "svärmors bakverk" och sånt skojj :)
    Ja, det liknar definititvt inga festhäften som jag någonsin sett, vare sig bland släkt eller vänner. :) Jag har å andra sidan aldrig varit på ett frikyrkobröllop heller.
    Gästbeskrivningar är ett sätt att underlätta för en stor mängd gäster som undrar hur de andra gästerna känner brudparet. I övrigt brukar häftena snarare innehålla allsånger (original eller omskrivna för tillfället) och sådant, snarare än recept och pyssel.
Svar på tråden Uppdrag för toastmaster? Festhäfte?