Salat skrev 2011-01-24 12:10:43 följande:
Hej igen!
Min pojke fick faktisk min fd´s namn (när jag tänker efter...) helt i början men det finns inga papper på det för jag ringde och ändrade det (papper kom i posten och sen var det bara att skriva under). Och det var inga som helst problem med att han skulle heta mitt mellannamn... Bevisligen, eftersom han ju heter mitt mellannam

Kan det vara för att det är mitt flicknamn? Kan reglerna ha endrats efter juni/1006? Eller menar du kanske med ärver att det sker pr automatik, vi ändrade det ju ganska snabbt!
Water liliy skrev:
Nu har jag läst det igen och du förstod inte. Du fick ju inte ge ditt mellannamn (ditt flicknamn) till ditt barn UTAN att först ha bytt placering på dina namn så att ditt efternamn (som du fått från ditt ex) blev ditt mellannamn och och ditt flicknamn blev ditt efternamn, sedan kunde du ge flicknamnet till ditt barn. Du skrev det som att "alla barn i Sverige får mammans efternamn", ja om det är ett efternamn ja, du fick ju inte ge ditt namn till barnet förrän
efter att du gjort om ett mellannamn till ett efternamn. Om en förälder har mellannamn sedan uppväxten tex Annika Rosenkvist Ekerot och Peter Nyholm Liljekrona i mitt exempel ovan så kan deras barn varken få Rosenkvist eller Nyholm eftersom de är mellannamn
Salat svara:
Vi fick vår pojke för fyra snart fem år sedan.
Då fick han mitt flicknamn!
Nu 2011 skall vi gifta oss.
För att min blivande skall kunna få mitt flicknamn måste jag också byta mitt flicknamn till efternamn
därför byter jag.
Nu, i år 2011.
OM det var ok då men inte nu vet jag ej.
OM det gjordes fel då vet jag heller inte.
Men att min/vår pojke fick mitt flicknamn då och heter mitt flicknamn nu, DET vet jag