Inlägg från: Salat |Visa alla inlägg
  • Salat

Varför är det så många kvinnor som tar mannens efternamn?

MrsT2011 skrev 2011-01-20 11:18:10 följande:
    Men i så fall har du ju formulerat frågan i trådstarten helt fel, vad tusan har detta att göra med oss tjejer som väljer att ta mannens namn? Det är ju killarna som vägrar välja fruarnas namn som du borde rikta din frustration mot.
    Snigel Bee skrev 2011-01-20 11:15:56 följande:
    Blev också glad över rubriken på tråden för även hos oss har det varit en del diskussioner om efternamn. Det verkar vara så självklart för de flesta att man ska ta männens, det retar mig rätt mkt faktiskt. Jag vill inte ta hans, mitt efternamn (löjligt kanske) men känns som en del av mig. Och att det bara SKA vara så att man tar mannens får mig inte att vilja ta hans mer direkt. Han vill inte ha mitt för att "det är ju inte så man gör". Vi har tom pratat om att ta nåt helt nytt och det gör mig på nåt sätt ännu mer ledsen. Känns nästan som at ta kvinnans är så hemskt konstigt att man då hellre tar nåt helt nytt.

Jag vet att man är gifta lika mkt även om man heter olika men som en del här så tkr jag att det skulle vara mysigt att heta samma. Mer en familjkänsla.

Jag undrar om någon vet hur det är när man får barn. Om man själv inte säger nåt vems efternamn får barnet då? Är det inte så att den automatiskt då får mannens? För det retar mig också nåt så otroligt.
    Alla barn som föds i Sverige får automatiskt mammans namn!!
  • Salat

Min sambo heter sveriges vanligaste sson namn och jag heter mitt flicknamn (mellannamn) och min fd`s namn som endast några heter (och då menar jag hela världen)  

Måste dock säga att jag använder alltid båda mina namn (när jag skriver och presenterar mig och alla tror mitt flicknamn är mitt efternamn!!!)

Min sambo skall ta mitt flicknamn (som var son heter og alltid har gjort) så nu skall jag byta och ta min fd namn till mallannamn och ta mitt flicknamn till efternamn. För mig är det viktigt att heta min fd namn också eftersom mina tvä stora barn endast heter hans efternamn. Min fd har godkänt och skrivit under!

Hans fam tyckte nog det var lite konstigt att vår son inte skulle hete sson namnet när han föddes men nu har dom haft så många år att vänja sig så har inte fått några kommentarer

• Salat
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-20 14:59:12 följande:
    Det beror säkerligen på när du är född; Vilken procedur man har följt har varierat över tid. Men idag får man mammans per automatik i alla fall.
    När jag föddes i Norge (45 år sedan) fick jag automatiskt min pappas namn.
  • Salat
    water lily skrev 2011-01-20 22:28:25 följande:
    Hur gör man för att göra ett mellannamn till ett efternamn igen då? För i Sverige får man ju t ex inte föra vidare ett mellanamn till sitt barn och om du då har lagt ditt flicknamn som mellannamn och ditt ex namn som efternamn, hur lätt är det att få tillbaka mellannamnet som efternamn? Enligt vad jag har förstått är ju inte ett mellannamn ett efternamn längre för just den personen och jag har hört att detta skulle vara svårt att göra ogjort.
    Att ändra mina namn var hur enkelt som helst, fyller bara i ett schema och skickar det till skattehuset. MEN mitt ex var tvungen att skriva under på att jag tog hans namn som mellannamn  OCH När jag väljer att byta om mina namn måste jag vara helt säker, jag kan aldrig få tillbaka mitt nuvarande efternamn (eftersom jag ju fick det när jag gifte mig med mitt ex)
    Att man i Sverige inte får ge sitt barn sitt mellannamn har jag aldrig hört något om... Min fyraåring fick mitt mellannamn, det hade ju varit helt galet om han skulle fått min ex`s namn!! Och i Sverige numera får alla barn mammans efternamn så jag tror du har missuppfattat det!
    At mellannamn inte är ett efternamn är det knappt någon som vet... Säger jag inte mina båda namn på samma gång/sekund (när någon skall skriva mitt namn tex) tycker dom flesta att det räcker med ett efternamn...
  • Salat
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-22 23:50:40 följande:
    Nej, water lilly har inte missuppfattat det. Barn ärver inte mellannamn, i Sverige. Och visst är det många som inte vet skillnaden mellan mellannamn och efternamn, men skatteverket vet det definitivt. Det är helt sant att barnen får sin mammas efternamn, men det är alltså hennes efternamn de får, inte hennes mellannamn. 

Har föräldrarna olika efternamn så kan man däremot ge barnet det ena efternamnet som mellannamn och det andra som efternamn. Men de kan inte ha samma mellannamn som sin mamma om inte det är deras pappas efternamn, eller tvärtom.

Hej igen!
    Min pojke fick faktisk min fd´s namn (när jag tänker efter...) helt i början men det finns inga papper på det för jag ringde och ändrade det (papper kom i posten och sen var det bara att skriva under). Och det var inga som helst problem med att han skulle heta mitt mellannamn...  Bevisligen, eftersom han ju heter mitt mellannam Kan det vara för att det är mitt flicknamn? Kan reglerna ha endrats efter juni/1006? Eller menar du kanske med ärver att det sker pr automatik, vi ändrade det ju ganska snabbt!
  • Salat
    Salat skrev 2011-01-24 12:10:43 följande:
    Hej igen!
    Min pojke fick faktisk min fd´s namn (när jag tänker efter...) helt i början men det finns inga papper på det för jag ringde och ändrade det (papper kom i posten och sen var det bara att skriva under). Och det var inga som helst problem med att han skulle heta mitt mellannamn...  Bevisligen, eftersom han ju heter mitt mellannam Kan det vara för att det är mitt flicknamn? Kan reglerna ha endrats efter juni/1006? Eller menar du kanske med ärver att det sker pr automatik, vi ändrade det ju ganska snabbt!
    Water liliy skrev:
    Nu har jag läst det igen och du förstod inte. Du fick ju inte ge ditt mellannamn (ditt flicknamn) till ditt barn UTAN att först ha bytt placering på dina namn så att ditt efternamn (som du fått från ditt ex) blev ditt mellannamn och och ditt flicknamn blev ditt efternamn, sedan kunde du ge flicknamnet till ditt barn. Du skrev det som att "alla barn i Sverige får mammans efternamn", ja om det är ett efternamn ja, du fick ju inte ge ditt namn till barnet förrän efter att du gjort om ett mellannamn till ett efternamn. Om en förälder har mellannamn sedan uppväxten tex Annika Rosenkvist Ekerot och Peter Nyholm Liljekrona i mitt exempel ovan så kan deras barn varken få Rosenkvist eller Nyholm eftersom de är mellannamn

Salat svara:
    Vi fick vår pojke för fyra snart fem år sedan.
    Då fick han mitt flicknamn!
    Nu 2011 skall vi gifta oss.
    För att min blivande skall kunna få mitt flicknamn måste jag också byta mitt flicknamn till efternamn 
    därför byter jag.
    Nu, i år 2011.
    OM det var ok då men inte nu vet jag ej.
    OM det gjordes fel då vet jag heller inte.
    Men att min/vår pojke fick mitt flicknamn då och heter mitt flicknamn nu, DET vet jag
  • Salat
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-22 23:54:28 följande:
    Jag har läst igenom dina inlägg och det verkar som att dina barn har fått sin pappas efternamn och att du har det namnet som mellannamn. Stämmer det? För i så fall är det inget konstigt alls med det. Barnen har fått namnet i egenskap av att det är deras fars namn, inte därför att det är ditt mellannamn. För ditt mellannamn kan de inte få.
    Nej nej! Mina två äldsta barn har mitt ex efternamn, det har jag med!! Mitt flicknamn (mellannamn) har jag haft för mig själv helt till jag fick en liten son tillsammans med min sambo. 2006 fick han mitt flicknamn. Kanke det gjordes fel, vet ej. Men at han har mitt flicknamn, det vet jag SEN at jag nu, 20011, skall ändra mina efter/mellannamn för att min nya också skall kunna heta det samma som vår son, det är ju en helt annan femma, eller hur?
    Jag kan faktisk icke komma på något annat än att det kanske blev en miss någonstans.... att min pojke fick mitt flicknamn... För jag leser ju vad du och Water lily skriver... och det låter vettigt. MEN Faktum kvarstår.
  • Salat
    water lily skrev 2011-01-23 11:08:29 följande:
    Exakt. Om ett par är gifta men båda behållit sina namn där båda har mellannamn och efternamn från barndomen, kvinnan heter Annika Rosenkvist Ekerot (t ex Rosenkvist från mamma och Ekerot från pappa) och mannen heter Peter Nyholm Liljekrona, så kan barnet heta antingen:

Maja Ekerot
    Maja Liljekrona
    Maja Ekerot Liljekrona
    Maja Liljekrona Ekerot

Men i Sverige kan man enligt nuvarande namnlag INTE ge barnet ett av föräldrarnas mellannamn, så barnet kan inte få heta något av Rosenkvist eller Nyholm i detta fallet utan bara kombinationer av det som föräldrarna har som efternamn alltså det namn som står sist.
    Så här står det på skatteverkets hemsida och jag förstår då inte hur dina barn kunde få ditt mellannamn som efternamn:

"Så här får ditt barn sitt efternamn:

Om ni som föräldrar är gifta och har samma efternamn får även barnet automatiskt detta efternamn. Om ni som föräldrar har olika efternamn och dessutom tidigare ett eller flera gemensamma barn som ni båda har vårdnaden om, får barnet samma efternamn som det senast födda syskonet.

I alla andra fall ska ni som föräldrar anmäla barnets efternamn till Skatteverket inom tre månader från barnets födelse. Den som är vårdnadshavare ska skriva under anmälan. Om ni är två vårdnadshavare ska bägge skriva under.

Om ni inte gör någon anmälan får barnet mammans efternamn.

Det efternamn ni kan anmäla för barnet är

något av era nuvarande efternamn något av de efternamn som ni haft som ogifta.

Om ni som föräldrar har olika efternamn och vill att barnet ska använda bådas, kan ni anmäla ett av efternamnen som mellannamn för barnet. Det andra blir då det formella efternamnet."

SALAT: Det du säger är ju att alla barn i Sverige får mammans efternamn, ja det får de om man inte anm'äler annat, men det du hade som efternamn var ju ditt ex namn och då kanske du fick "specialbehandling så att ditt mellannamn (ditt flicknamn?) fick ges till barnet eftersom du fått ditt eftrenamn från en man som inte far pappa till barnet. Att inte "knappt någon" vet att ett mellannamn inte är ett efternamn bryr sig inte Skatteverket om så det var ju ett konstigt argument. Vet inte om de menar att andra punkten "något av de efternamn som ni haft som ogifta" räknas in, alltså om det man har som mellannamn när man får barn är det man hette som ogift (dvs om man bytt till makens efternamn och har sitt gamla som mellannamn) . Enligt vad jag har hört så får man inte ge ett mellannamn till ett barn om det inte är så att den andra föräldern har det som efternamn, t ex om Annika i det här valde hade valt att ta mannens efternamn Liljekrona som mellannamn och behålla sitt eget efternamn, alltså att de skulle heta Annika Liljekrona Ekerot och Peter Nyholm Liljekrona. Såvitt jag vet så kan inte föräldrar normalt sett ge de mellannamn de haft sedan födseln till sin barn alltså ett namn som aldrig varit efternamn för personen.  Jag tror att du fått en specialbehandling eftersom att ditt efternamn var ett namn förvärvat genom äktenskap, dessutom med någon du var skild ifrån och som inte var barnets far.
    Tror jag med!!!
  • Salat

Water lily, jag tror som du, att jag fick specialbehandling! 
    Måste kolla upp detta på måndag och ringa skattehuset!  

• Salat
    Lindahl skrev 2011-03-24 11:52:26 följande:
    Så kändes det nog lite oxå...
    Men hans son sen det äktenskapet har det efternamnet och när dom skilde sig så blev efternamnet ett väldigt hett debattämne då hans ex tyckte att han skulle släppa det efternamnet och byta tillbaka till hans gamla. Har även varit diskussioner om deras sons efternamn då det varit många turer hit och dit. Vad jag har förstått så vill han inte släppa det efternamnet då sonen heter likadant, vet att anledningen är hellöjlig men tar inte en fight om det. Nu har han dock börjat fundera på att lägga mitt efternamn som ett mellannamn. Vilket inte var något alternativ när vi gifte oss. Vet dock om att han behöver tid och fundera på sådanna här saker.
    Nu är det som det är, vi är inte mindre gifta för det och vill han i framtiden ta mitt namn oxå så får han självklart göra det, men det måste vara hans beslut...
    Sen hjälpte det heller inte att hans ex började tjata om det där med efternamnsbiten, hon hoppades ju verkligen på att han skulle byta.....
    Usäkta mig men att man vill heta det samma efternamn som sitt barn kan väl inte kallas hellöjlig! Det har jag full förståelse för, att ha samma efternamn betyder att man hör ihop. Sen säger jag inte att man inte hör ihop om man som gifta har olika namn, jag tycker det är annorlunda när det gäller barn. Min yngsta heter mitt efternamn och mina äldsta heter mitt mellannamn, använder alltid båda namnen som efternamn.
Svar på tråden Varför är det så många kvinnor som tar mannens efternamn?