• teddy6­6
    Äldre 19 Jan 18:04
    34325 visningar
    19 svar
    19
    34325

    Urinvägsinfektion

    Jag tror inte jag har haft uvi tidigare. Har hört att det ska vara smärtsamt. Dock har jag haft bakterier i urinen som har blivit behandlat men penicillin för ngt år sedan.
    Nu är det så att jag har åter starkt luktande urin och det ser ut att vara grumligt MEN jag har inte ont. Ringer jag vårdcentralen vill de bara att man ska dricka mer eftersom jag inte har ont utan de påstår att det är som jag dricker för lite, vilket jag eg gör. Men nu har jag börjat och dricka iallafall lite mer.
    Men jag tycker lukten och grumligheten kvarstår men färgen är annorlunda.

    Måste man alltid har ont vid uvi?  Eller kan det vara ngt annat?

  • Svar på tråden Urinvägsinfektion
  • Liljek­onvalj­en
    Äldre 19 Jan 18:12
    #1

    Hej!!!
    Jag har samma problem själv. Och jag har haft uvi förut och det gör väldigt ont. Jag vet inte heller om man kan ha det om det inte gör ont.
    Jag har precis haft mens också och då tyckte jag inte att det luktade eller så men nu efteråt är det ungefär som innan. Man kanske ska ringa vårdcentralen och iaf fråga om man kan komma in med ett urinprov så dom kan kolla ifall det är något som inte står rätt till.

  • teddy6­6
    Äldre 19 Jan 18:15
    #2

    Ja får väl göra det. Kan man bara läman in urinprov där utan och prata med läkare?

  • 1700ta­l
    Äldre 19 Jan 18:23
    #3

    Vid vätskebrist är urinen starkt luktande, mörkt gult och ofta grumligt så det kan "bara" vara det om du har tur. Då är det bara att pimpla vatten!

    Jag har haft uvi ett 30-tal ggr och ätit penicillin varje gång. Tills jag lärde mig att dricka rätt när det började komma, sen dess har jag inte haft det mer.

  • Jeliqa
    Äldre 19 Jan 18:29
    #4

    Man behöver inte ha ont vid UVI. Väldigt många känner inte av det alls.

  • L8PR
    Äldre 19 Jan 19:19
    #5
    1700tal skrev 2011-01-19 18:23:36 följande:
    Vid vätskebrist är urinen starkt luktande, mörkt gult och ofta grumligt så det kan "bara" vara det om du har tur. Då är det bara att pimpla vatten!

    Jag har haft uvi ett 30-tal ggr och ätit penicillin varje gång. Tills jag lärde mig att dricka rätt när det började komma, sen dess har jag inte haft det mer.
    Samma här, lite citronvatten och tranbäsjouice sedan när man känner att uubs nu är det på gång så pimplar jag som en toka
  • megama­ngo
    Äldre 19 Jan 22:49
    #6

    Har haft urinväginfektion många gånger. Nuförtiden märker jag inte mer än lukt då jag får urinvägsinfektion, känner flera som inte märker när de får urinvägsinfektion så de går regelbundet till vårdcentralen för koll. Det finns även test att göra hemma, kolla på apoteket. En gång fick jag njurbäckeninflammation pga obehandlad urinvägsinfektion, vilket inte är kul att få. Så jag rekommenderar att du testar dej trots vårdcentralens svar. 

  • Zelmah
    Äldre 19 Jan 23:09
    #7

    oj visste inte att man kunde ha UVI utan smärta! Jag får så ont att jag måste vara hemma om jag får det. Kan inte gå ut.. Har ont/svider/bränner hela tiden inte bara när jag kissar. Men tacka vet jag citronvatten o tranbärsjuice. Dricker många lite om dagen när jag får UVI-känningar så att jag kan kissa bort bakterierna och slippa äta massa antibiotika i onödan.. Men några gånger har den satt sig så rejält att det inte har gått att kissa bort efter några dygn har jag då fått ge upp o tagit penicillin ändå. Har också råkat ut för njurbäckeninflammation 2 ggr. Verkligen inte skojsigt...

    Men ta ett test du eftersom flera tydligen haft det utan att känna av.

    Blä för urinvägsinfektion!

  • Bröllo­p20118­7
    Äldre 19 Jan 23:24
    #8

    Jag har haft urinvägsinfektion 3ggr utan smärta!

    Visst det var när jag vänta barn, så dom kollade mig juh då när jag väl fått den än gång, så blev det juh
    täta kontroller hela tiden..

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Jan 08:13
    #9

    Jag har uvi titt som tätt och botar det med att dricka 3-4 liter tranbärsjuice (utan socker). Då kissar man ut bakterierna. Det går bra med vatten också, men de trivs inte i sur miljö och därför funkar det ännu bättre med tranbärsjuice.

  • 1700ta­l
    Äldre 20 Jan 08:53
    #10

    Men citronvatten ska man inte dricka! Förvånad Vem har sagt det till er? Vid uvi är ph-värdet för högt och det är därför tranbärsdricka är bra (som är basiskt). Citrusfrukter ska man ju sky som pesten vid uvi, det är jättesurt i värde. Det har samtliga läkare, kvacksalvare och andra allvetare sagt till mig genom mina många år med infektioner... Blev jättesnopen nu!

    Btw, kanske lät som att jag "bara" rekommenderade att dricka vatten. Klart du ska gå och testa dig oxå. Menade bara att dina symptom stämmer på vätskebrist oxå.

    Själv har jag inte haft en smärtfri uvi men första ggn jag hade det gick jag med det i flera veckor för jag visste inte vad det var. Och det fick jag sona för, så gå och kolla. Skjut inte upp på det!

  • 1700ta­l
    Äldre 20 Jan 09:00
    #11

    Insåg just att det jag skrev inte stämde. Lågt ph är ju surt... Hmm.

  • Jeliqa
    Äldre 20 Jan 09:16
    #12

    Det bästa är att bara dricka rikligt vanligt vatten för att rensa ur bakterierna, eller helt enkelt lämna ett urinprov och få antibiotikabehandling.
    Tranbär är inte alls en säker metod för att bli av med UVI och dessutom kan tranbär påverka behandling med andra mediciner som till exempel warfarin (waran).

  • 1700ta­l
    Äldre 20 Jan 09:31
    #13

    Det är precis vad jag gör. Jag dricker aldrig tranbär, bara vatten. Det fungerar även vid fullt utvecklad uvi men det ör nog inte att rekommendera om man inte känner sin kropp och "kan" sina infektioner utan och innan. Jag kunde äta mer penicillin för det hjälpte inte längre. Då fick jag börja med att "vattensvulla". Jätteobehagligt med mkt effektivt.

    Jag dricker liter på liter på liter tills det tar stopp. Mellan 5-10 liter får man i sig om man trugar. Sen är det bara att vänta en stund och fortsätta dricka vartefter man kissar ut det igen. Det tar en dag av konstant drickande, sen är alla bakterier utsköljda.

  • 1700ta­l
    Äldre 20 Jan 09:32
    #14
    1700tal skrev 2011-01-20 09:31:32 följande:
    Det är precis vad jag gör. Jag dricker aldrig tranbär, bara vatten. Det fungerar även vid fullt utvecklad uvi men det ör nog inte att rekommendera om man inte känner sin kropp och "kan" sina infektioner utan och innan. Jag kunde äta mer penicillin för det hjälpte inte längre. Då fick jag börja med att "vattensvulla". Jätteobehagligt med mkt effektivt.

    Jag dricker liter på liter på liter tills det tar stopp. Mellan 5-10 liter får man i sig om man trugar. Sen är det bara att vänta en stund och fortsätta dricka vartefter man kissar ut det igen. Det tar en dag av konstant drickande, sen är alla bakterier utsköljda.
    Kunde INTE äta mer penicillin, ska det naturligtvis stå..
  • teddy6­6
    Äldre 20 Jan 17:01
    #15

    Trodde inte det fanns test på apoteket för uvi. Ska genast ner och köpa...
    Ja det kan ju vara vätskebrist för jag är tokdålig på och dricka. Blir bara vid måltider eller fikapauser på jobbet. 

  • Zelmah
    Äldre 25 Jan 00:48
    #16
    Jeliqa skrev 2011-01-20 09:16:44 följande:
    Det bästa är att bara dricka rikligt vanligt vatten för att rensa ur bakterierna, eller helt enkelt lämna ett urinprov och få antibiotikabehandling.
    Tranbär är inte alls en säker metod för att bli av med UVI och dessutom kan tranbär påverka behandling med andra mediciner som till exempel warfarin (waran).
    poängen med tranbär är ju att det ska bli en sur miljö vilket bakterierna inte trivs i, men man måste ju dricka massa vatten oxå. Många många liter... Jag kör mest vatten, kanske 3-4 liter men dricker gärna 1 liter tranbärsjuice i tillägg... det är ju ändå vätska. Sen är det ju inte så bra att knapra antibiotika varannan månad heller... tillslut blir man ju ändå resistent och man ska ju som läkarna säger inte äta penicillin för ofta eller i onödan. Kan man kissa bort en uvi ska man göra det, man bör alltid försöka med det först. Men om det inte går att kissa bort den så får man ju självklart ta en antibiotika kur. Men som sagt jag dricker så mycket jag bara kan i vatten o ibland sprutar jag i lite citronsaft i det oxå. Men min barnmorska har tipsat om tranbär och att det även finns i kapslar som man kan äta i förebyggande syfte. Samt att det är VIKTIGT att kissa direkt efter sex, men det vet väl alla om hoppas jag :)

    Och visst om man nu går på waran kanske man ska hoppa tranbär då :) Måste bara fråga om det... min svärfar går på waran, får han inte dricka tranbärsjuice då??
  • Jeliqa
    Äldre 25 Jan 07:59
    #17
    Zelmah skrev 2011-01-25 00:48:35 följande:
    poängen med tranbär är ju att det ska bli en sur miljö vilket bakterierna inte trivs i, men man måste ju dricka massa vatten oxå. Många många liter... Jag kör mest vatten, kanske 3-4 liter men dricker gärna 1 liter tranbärsjuice i tillägg... det är ju ändå vätska. Sen är det ju inte så bra att knapra antibiotika varannan månad heller... tillslut blir man ju ändå resistent och man ska ju som läkarna säger inte äta penicillin för ofta eller i onödan. Kan man kissa bort en uvi ska man göra det, man bör alltid försöka med det först. Men om det inte går att kissa bort den så får man ju självklart ta en antibiotika kur. Men som sagt jag dricker så mycket jag bara kan i vatten o ibland sprutar jag i lite citronsaft i det oxå. Men min barnmorska har tipsat om tranbär och att det även finns i kapslar som man kan äta i förebyggande syfte. Samt att det är VIKTIGT att kissa direkt efter sex, men det vet väl alla om hoppas jag :)

    Och visst om man nu går på waran kanske man ska hoppa tranbär då :) Måste bara fråga om det... min svärfar går på waran, får han inte dricka tranbärsjuice då??
    Som jag skrev så tycker jag att den bästa metoden mot UVI är att dricka rikligt med vatten. Sen finns det UVIer som inte går bort ändå och då är det nödvändigt med antiobiotika.
    Att dricka tranbär är en länge använd metod för att undvika UVI men alla kan inte använda tranbär och då är alltid vatten att föredra.

    Angående tranbär och waran så finns det ett flertal studier som visar att tranbärsjuice kan påverka behandling med waran. Tranbärsjuice innehåller flavonoider som kan ställa in verkan av vissa enzymer i waran-medicin. Så därför rekommenderas det att man inte bör inta tranbär/tranbärsjuice när man har kronisk waranbehandling. 
  • Äldre 22 Feb 06:10
    #18
    +1

    UTI-Clear mot urinvägsinfektion - http://goo.gl/7sOs4X Har under hela mitt vuxen liv haft lätt att få urinvägsinfektion. Det är skönt att ha hittat någonting som är effektivt utan att vara för starkt.

  • Äldre 24 Sep 07:16
    #19

    Vill varna för naturläkemedel som det ovan. Har själv testat flera sådana och även huskurer. Den enda effektiva behandlingen mot urinvägsinfektion är antibiotikaGlad

Svar på tråden Urinvägsinfektion