• huni

Tre timmar måste fyllas!! HJÄLP!

Hej! Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta då jag känner att hur mycket jag än försöker hitta en lösning så går det inte!

Gifter mig i Juli i sommar...
    Det är nämligen så att vi har TRE timmar som vi inte vet vad vi ska göra av gästerna! Vigseln börjar 16.00 i Gustav Vasa kyrka sthlm, pågor en halvtimme..(?) sen får de inte beträda festlokalen försen kl 19.00.. lokalen ligger 30 minuter från kyrkan dessutom.

Det jag undrar är:
    Låter det bra att hyra en buss (seightseeingbuss) och ta gästerna runt sthlm (vi har gäster från andra länder och norrland)

ta dom i färja runt skärgården..

Servera champagne och smörgåstårta utanmför kyrkan, är detta tillåtet?

Sen kommer fotograferingen dra ut lite på tiden..

men tre timmar känns som ett stort hål att behöva fylla! Maten serveras inte försen kl 21.00 på kvällen..

Hur gör ni mellan vigseln och festen?
    SNÄLLA HJÄLP!

Mvh Johanna

• Svar på tråden Tre timmar måste fyllas!! HJÄLP!
  • förlovadflicka

Jag hade tyckt det var skitkul med sightseeing! Det är en jättebra idé! Men det låter lite dyrt dock. Men låt säga att den tar en timme, sen kanske det är bra om de kan äta något emellan... Jag vet inte, det är lite klurigt... Vi kommer vara med våra gäster i stort sett hela tiden så kan inte hjälpa så mycket...

• prinsessanogrodan

Sightseeing i buss låter som en utmärkt idé! Servera mat och snacks och dricka på bussen så gästerna inte blir alltför hungriga för då kommer humöret att dala kraftigt hos dom.
     Jag rekommenderar smörgåsar eller wraps,snittar,snacks,dricka och goodiebags till gästerna.
    I goodiebags lägger ni godis (bra för blodsockret ), karta med olika sevärdheter inringade, små kort med olika frågor på (som en frågesport), näsdukar, plåster, nåt att dricka (typ festis), nån liten minnessak, foton på dig och din blivande genom åren (olika foton i påsarna så gästerna kan jämföra sina foton), dextrosol, våtservetter, vanliga servetter och kanske även liten spegel (för de kvinnliga gästerna vill kolla smink och hår).

• Moster Stina

Vad kul idé med en sightseeing!
    Ha en frågesport eller tipspromenad på bussen också! Då är de ännu mer aktiverade! Men kom ihåg att de nog kan behöva toalett!

• MiaSKPG

Om vigseln är som "normailt" (2-3psalmer, nåt bibelord, kanske nåt solo? och så) då tar den närmare än timma
    Vi har typ samma problem, vigseln är kl 11 och vi har knappt 5 min till festlokalen. Visst, vi får säkert komma in där mitt på dan men vad ska gästerna göra enda till 16, 17-tiden när det blir mat? Jag har försökt skicka länkar och så till min toastmadame så hon får lite idéer eftersom det blir hon som håller i trådarna då men hon har inte svarat så jag hoppas hon inte ångrat sig :P

• Cantaton
    MiaSKPG skrev 2011-01-20 08:23:49 följande:
    Om vigseln är som "normailt" (2-3psalmer, nåt bibelord, kanske nåt solo? och så) då tar den närmare än timma
    Vi har typ samma problem, vigseln är kl 11 och vi har knappt 5 min till festlokalen. Visst, vi får säkert komma in där mitt på dan men vad ska gästerna göra enda till 16, 17-tiden när det blir mat? Jag har försökt skicka länkar och så till min toastmadame så hon får lite idéer eftersom det blir hon som håller i trådarna då men hon har inte svarat så jag hoppas hon inte ångrat sig :P
    Nej, en "normal" vigsel tar en halvtimma. Däremot tar ju allt kramande på kyrktrappan minst en halvtimma också! Så det är nog inte läge att lämna kyrkbacken förrän tidigast 17.00. Och om bussresan tar en halvtimma är det plötsligt bara 1½ h att "fylla"
  • MiaSKPG

Men jag har jobbat på flertalet vigslar och de flesta av dem tar närmare än timma, alltså 45-50 minuter och såklart mer desto fler egna inslag man har med.

• MrsT2011

Dina förslag låter toppen, om budgeten är tight rekommenderar jag att lägga krutet på mat till gästerna, vem som helst kan bli sur av att gå utan mat mellan lunchtid och kl 21. (Vet av erfarenhet att folk är dåliga på att äta något stadigt vid tretiden när de ska iväg på något som börjar kl fyra.) Men dra inte igång något alltför stort projekt, vigseln pågår 30-45 min och sen är det gratulationer på kyrkbacken så man kommer inte iväg förrän tidigast kl 17. Ska ni fotograferas i två timmar efter vigseln? Då är det ju lämpligt att möta upp med era gäster vid lokalen kl sju och dricka fördrink ihop, kanske ha någon tipsrunda där eller så om nu inte maten serveras förrän kl. 21. (Dricka fördrink tar ca en timme)

Och skriv gärna i informationen som ni skickar med inbjudan vad som händer efter vigseln och vilken tid middagen serveras, så att folk vet vad som gäller.

Lycka till!

• Cantaton
    MiaSKPG skrev 2011-01-20 09:53:52 följande:
    Men jag har jobbat på flertalet vigslar och de flesta av dem tar närmare än timma, alltså 45-50 minuter och såklart mer desto fler egna inslag man har med.
    Hmm... Jag jobbar på vigslar nästan varje vecka och tycker sällan att de tar så lång tid... Men jaja
  • Mace

Glöm inte att i alla fall ha en back-up plan ifall det ösregnar. Att mötas utanför lokalen eller servera något utanför kyrkan blir inte så lätt om det hällregnar, och det kan det mycket väl göra i juli.

Svar på tråden Tre timmar måste fyllas!! HJÄLP!