• Madelinen

Tärnånger....

Hej alla!!
    Jag har stött på ett problem som ligger och gnager hela tiden..
    När vi bestämde oss för att gifta oss förra året frågade jag två tjejer om de ville vara mina tärnor + en tjej som ska komma och hålla buketten enskilt. Allt kändes hur bra som helst! Tills ena tärnan bara "balla ur" för mig..
    Hon nämner det aldrig, hon vill inte snacka om det, hon har bara korta svar till allt man frågar om och verkar inte över huvud taget bry sig? Igår prata jag med henne om det, fråga om hon inte ville vara med längre, och att hon måste vara säker på sin sak, det är ändå den största dagen i mitt liv.. Hennes svar blev "välj nån annan då".
    Inget mer. Bara det. Jag sa att det är ju inte det jag menar, vill bara du ska vara säker o att vi kan börja planera allt så att det inte blir några fel sen. Men fick inte någon mer respons direkt så jag avsluta diskussionen.
    Min vän som ska hålla bukett köpte en klänning i lördags när vi va ute o prova. Det finns en likadan kvar som är precis den andra tärnan som är kvars storlek. På torsdag ska jag iväg och prova klänningen igen till mig, då ska hon få följa med och testa den.

Så, ska jag chansa med min tärna som strular, och låta den som är kvar + hon med bukett vara de två tärnorna i stället och köpa den andra klänningen, eller ska jag bara låta allt vara? Strunta i klänningen som finns en kvar och köpa två lika till "tärnorna" sen?

Jag vill ju bara att allt ska bli bra...

• Svar på tråden Tärnånger....
  • water lily

Okej att man måste vaar medveten om att bruden ofta  är galet mycket mer intresserad av bröllopet än någon annan, men jag tycker att eftersom att hon direkt svarade "välj någon annan då" så tycker jag att det tyder på att hon inte är ett dugg intresserad och då kanske hon drar ner din goda stämning. Jag hade nog befordrat den där blomhållerskan till att vara din andra tärna och struntat i den där tjejen, även om det kanske är svårt att göra det på ett snyggt sätt.

• MaalinJohansson

Jag håller med som ovan.
    Jag hade kanske frågar en gång till. Jag förstår ju hur du känner, spec om det är en nära vän? Och du vill ju uppenbart ha henne från början eftersom ni frågade. Så jag hade nog lagt fram det snyggt en gång till och försökt förklara för henne så som du reda gjort. Att det är en viktigt dag och ni lägger ner mycket tid på det här. är du helt säker på att du vill vara med för du verkar inte vara intresserad.

Och om jag hade fått samma svar igen. Hade jag struntat i henne.

Hoppas det löser sig!

• Midvinterflicka

Håller med ovanstående talare. Du har gjort ett ärligt försök på ett schysst sätt men med hennes attityd låter det inte som att hon är särskilt intresserad.

• Madelinen

Jag pratar ju inte bara bröllop såklart, absolut inte. Jag vet hur det kan vara med någon som tjatar om något så jag har några jag planerar med och där kan vi diskutera allt man vill. Det finns andra viktiga saker om oss båda och allt möjligt! Jag tänkte ge henne denna veckan lite tid att själv fundera utan att jag stör så tar vi det en gång till sedan om hon är hundra säker på vad hon vill och verkligen vet vad det innebär så att hon inte drar sedan och lämnar allt. Risken känns som den finns...

Tack för era rader!!

• I found my love

Jag tycker du ska köra på de andra två istället och hon som inte verkar vara intresserad ska du helt enkelt utesluta. Det är din och din killes dag och ingen annans. Och då ska du ha de som stöttar dig mest och bäst närmast dig.

Köp den andra klänningen och ha dessa tjejerna som dina tärnor istället. De är mitt tips och åsikt iallafall

• SnuttisSessan

Jag har lite samma problem fast det har snarare att göra med att barndomskompisarna och jag är på så olika plan i livet just nu :(

• Chicita

Känner igen mig i detta.

Jag blev så frustrerad med min ena tärna för ett tag sedan så jag mer eller mindre sa åt henne att skärpa sig eller så väljer jag en annan.
    Ok jag har ett temabröllop och denne vän gillar inte det tema jag valt. Jag har tidigare försökt bjuda henne på fester med det här temat och hon vill gärna komma men "utan att klä ut sig" och då har hon fått hoppa över att delta helt.

Jag har försökt få henne att förstå att om hon VILL vara min tärna så måste hon i alla fall FÖRSÖKA visa lite intresse. Annars är det ju sårande för mig.
    Inte så att hon måste bli superintresserad och börja lajva liksom. Men man kan väl googla lite och leta klänningsmodeller när man nu har fått friheten att välja fritt bland modeller bara man håller sig till en färg och väljer en tidsenlig modell...
    Det har känts som att fokuset har legat på hur HON vill ha det på MIN dag och inte på hur JAG vill ha det.

Efter att vi hade en liten diskussion (eller tja vi bråkade faktiskt) så lossnade något dock och hon har värmt upp lite. Det känns nu som att hon förstår vad jag vill ha ut av henne nu.

Och det kan kanske vara där skon klämmer för trådskaparen?
    Din vän vet inte riktigt vad du vill att hon ska göra. Hon känner väl kanske att visst kan hon komma och stå med dig framme i kyrkan och lyssna på prästen. Men hon vet inte vad du vill att hon ska göra innan det, och om du ställer krav på att hon ska engagera sig så blir hon bara frustrerad, för hon vet inte vad du vill "ha hjälp med"... (även om du inte vill ha någon direkt HJÄLP så vill du ju säkert kunna prata med henne och bolla idéer och känna lite entusiasm tillbaka. Det var det jag ville ha ut av min tärna i alla fall och blev frustrerad, ledsen och sårad när jag inte fick det).

Prata allvar med henne. Berätta vad du förväntar dig av henne, och hur du känner när du inte får någon respons eller glädje tillbaka. Om hon känner att hon inte kan leva upp till dina krav, så är det kanske dags att välja bort henne då.

Svar på tråden Tärnånger....