• Alex84j

Bjuda vänner

Hej!
    Vi planerar bröllop 2012 och har börjat kika på gästlistan och ojoj vad svårt det är. Vårt dilemma är lite när det kommer till vänner. Vi har visst vänner som vi umgås med men där vi knappt har träffat deras respektive. Blir det konstigt om vi bjuder våra vänner men inte deras respektive? Å andra sidan skulle jag nog inte gå på ett bröllop där jag knappt hade träffat bruden eller brudgumen. Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Bjuda vänner
  • anne på grönkulla

Om ni vill försäkra er om att era vänner känner sig prioriterade och välkomna av er och vill komma och fira er kärlek, så bör ni bjuda också deras respektive. Det förväntas och är grunden för en ömsesidigt respektfull relation.

• mojikanan

Vi har bjudit med respektive, mest för respektens skull.  Det är ju inte säkert att den respektive vill följa med heller när de inte känner oss så bra.  men det är lite klurigt de där. 

• Vi2alltid

Beror lite på tycker jag, hur länge de varit tillsammans. Vi bjöd etablerade par, men deras "dejt för månaden" blev inte bjudna.

Etablerade par, dvs som har varit tillsammans en lite längre tid, bör bli bjudna tillsammans enligt vett och etikett. Ibland är det väldigt svårt att dra gränsen, men man får försöka med lite sunt föruft.

• prinsessanogrodan

Om jag och m2b blev bjudna på bröllop av någon gammal vän till honom som jag aldrig träffat eller som jag bara träffat någon enstaka gång så skulle jag absolut följa med. Jag skulle se det som en chans att lära hans gamla kompisar. Och som en chans för m2b att ta upp kontakten med kompisen. Jag skulle verkligen bli tvärförbannad om jag inte blev bjuden, jag skulle se det som att dom hade något emot mig eller som att dom egentligen inte ville bjudna m2b men gjorde det för att dom kände sig "tvungna" eller ville fylla ut gästlistan.
    Om man inte bjuder vännerna med respektive så kan det nog tolkas som att ni egentligen inte kommer vilja umgås med den kompisen i framtiden och/eller som att ni inte är intresserade av den personen och hans/hennes liv egentligen...och varför bjuda folk om man inte tänker sig att man ska umgås i framtiden? 
    Om jag bjuder en gammal vän på bröllop så är det för att jag räknar med att umgås med den framöver7 ta upp kontakten igen och att lära känna den respektive, det är ju faktiskt en naturlig del av umgänget.

• Moemoe

Allt beror ju på hur ni och era vänner är. De två senaste bröllopen jag var på där vänner gifte sig var bara jag och inte min sambo bjuden, och vi är ett sk "etablerat" par som bor ihop. Men jag tycker inte det var otrevligt alls, man får ju förstå att det inte är gratis med kalas och att de måste dra en gräns någonstanns. Vi kommer inte heller bjuda vissa respektive, vi känner de inte (vet i vissa fall inte ens vad de heter) och vi vet att kompisarna inte kommer ta illa upp. Så gör som ni tycker, strunta i kutym och bjud de ni vill ha där, det är ju en väldigt speciell dag! :)

• knyttan

Nej, jag tycker det är super super otrevligt att inte bjuda med respektive, skulle bli jättesårad om min partner blev bjuden till ett bröllop och jag inte blev bjuden.
    Tycker som någon tidigare skrev att det tyder på att den som bjuder in verkligen skiter i både den de bjuder in (vill alltså inte umgås med den personen i framtiden) och den personens valda partner (inget intresse att lära känna den person som deras "vän" har valt att leva sitt liv med). Visst måste man dra en gräns ngn stans men det är inte att dela på par! Okej att man inte bjuder in tjejen som ens kusin varit på en dejt med, men det tillhör ju heller inte kategorin "etablerade par".

• Moemoe

Jag förstår hur ni resonerar, självklart är det trevligare att bjuda in respektive. Men man känner ju sina vänner och vet hur de skulle reagera, så är de som t.ex. mig :) så är det lugnt. Sedan kan man ju faktiskt visa intresse för sin väns respektive andra dagar än på sin bröllopsdag, bara för att man inte bjuder en respektive som man inte känner tycker inte jag det betyder att man automatiskt skiter i sin vän eller hans/hennes respektive utan att man vill spendera just den dagen med de närmaste. Och känner man inte varandra bra så kanske inte vännen eller respektiven heller ansträngt sig för att lära känna brudparet, om de är så etablerade bör ju respektiven varit med vid andra tillfällen och träffas mer om de i sin tur bryr sig.

• Vi2alltid

en variant är ju att prata med sina vänner innan man skickar inbjudan och säga precis som det är, och att det är en svår sits. på så vis kan man "reka av" vad vännerna tycker om det. Så gjorde jag med ett par vänner som det var lite oklart med.
    Men om man tex inte bjuder en make/maka till en vän för att man inte har träffat honom/henne tidigare, då undrar man ju vad för slags vänskap man haft de senaste åren kanske :P

• knyttan
    Vi2alltid skrev 2011-01-15 23:41:41 följande:

en variant är ju att prata med sina vänner innan man skickar inbjudan och säga precis som det är, och att det är en svår sits. på så vis kan man "reka av" vad vännerna tycker om det. Så gjorde jag med ett par vänner som det var lite oklart med.
    Men om man tex inte bjuder en make/maka till en vän för att man inte har träffat honom/henne tidigare, då undrar man ju vad för slags vänskap man haft de senaste åren kanske :P

Jag tycker det är illa oavsett, men ska man tvunget inte bjuda nåns pojk-flickvän så tycker jag absolut att man ska ringa och säga det först.  Personligen skulle jag säga att då behöver de inte bekymra sig om att skicka inbjudan överhuvudtaget för jag tycker det är ohyffsat i stil med att sätta sig brevid någon på en restaurang och lägga en riktig brakfis. Det handlar inte om att jag inte kan gå på fest utan min sambo. För det kan jag absolut och kanske skulle det vara så att om vi fick en inbjudan till ett bröllop mellan personer han aldrig träffat så skulle bara jag gå.Men det är upp till paret själva att bestämma om man vill sära på sig eller inte, och göra den prioriteringen. Just på bröllop som just är en stor jäkla fest för att fira tvåsamheten tycker jag det är extra illa att inte bjuda respektive.

Om det nu är så att det är en oklar partnersituation, visst då kan man ju ringa och fråga först för att inte trampa på nåra tår. Men annars - varför vill man tvunget ha folk på sitt bröllop som man har så lite kontakt med?
    Jag har flera vänner som har blivit bjudna på bröllop utan sin stadiga flick-pojkvän (tack o lov har dte aldrig hänt mig) och det har i alla fall slutat med att den inbjudne inte har gått på bröllopet och mer eller mindre sagt upp bekantskapen med de som gifte sig. Så det är ju ett ganska bra sätt att bli av med gamla bekanta om man nu tycker att man har för många av dem...
  • Vi2alltid
    knyttan skrev 2011-01-16 00:53:07 följande:
    Jag tycker det är illa oavsett, men ska man tvunget inte bjuda nåns pojk-flickvän så tycker jag absolut att man ska ringa och säga det först.  Personligen skulle jag säga att då behöver de inte bekymra sig om att skicka inbjudan överhuvudtaget för jag tycker det är ohyffsat i stil med att sätta sig brevid någon på en restaurang och lägga en riktig brakfis. Det handlar inte om att jag inte kan gå på fest utan min sambo. För det kan jag absolut och kanske skulle det vara så att om vi fick en inbjudan till ett bröllop mellan personer han aldrig träffat så skulle bara jag gå.Men det är upp till paret själva att bestämma om man vill sära på sig eller inte, och göra den prioriteringen. Just på bröllop som just är en stor jäkla fest för att fira tvåsamheten tycker jag det är extra illa att inte bjuda respektive.

Om det nu är så att det är en oklar partnersituation, visst då kan man ju ringa och fråga först för att inte trampa på nåra tår. Men annars - varför vill man tvunget ha folk på sitt bröllop som man har så lite kontakt med?
    Jag har flera vänner som har blivit bjudna på bröllop utan sin stadiga flick-pojkvän (tack o lov har dte aldrig hänt mig) och det har i alla fall slutat med att den inbjudne inte har gått på bröllopet och mer eller mindre sagt upp bekantskapen med de som gifte sig. Så det är ju ett ganska bra sätt att bli av med gamla bekanta om man nu tycker att man har för många av dem...

Det beror lite på tycker jag. Tex så har jag haft ett stort kompisgäng sedan gymnasietiden. Jag tog kontakt med de som hade flickvän och pojkvän som jag aldrig hade träffat och förklarade - tyvärr har vi inte plats för mer än si och så många, och jag vill hemskt gärna bjuda er båda men vi kan inte! ALLA min kompisar sa att de gärna kom utan sin partner, bara de själva fick komma. Så jag kom på så sätt överens med alla om hur vi skulle göra. De fick vara delaktiga.
    I ett annat exempel så hade en kille nyss träffat en tjej då vi redan hade gjort klart vilka vi skulle bjuda men inbjudningarna var inte skickade än. En mer eller mindre hade kanske inte spelat någon roll så sätt, men jag kände ju att det måste vara samma premisser för honom som för de andra. Jag sa som det var till honom och han hade full förståelse för det.
    (Däremot en annan vän som var singel när vi skickade inbjudningarna sa veckan innan att hon skulle ta med en dejt. Och där är det inte ens nåt att snacka om; det är inte okej!)
    En annan kompis blev sur, ja. Vi hade träffat hennes pojkvän som hastigast en gång och de hade varit ihop från och till under ett halvår, det var fortfarande prat på att de skulle göra slut. Hon blev ganska sur och pratade om att inte komma själv - och ärligt talat: då hade det kvittat mig också. En person som säger upp bekantskapen för en sådan sak tycker jag nog är ganska barnsligt också. Man kan åtminstone försöka resonera om saken först.

Man måste också förstå att detta inte är enkelt! En bekant till mig sa att han inte ens kände hälften av gästerna på sitt bröllop och att dagen inte alls blev som han hade tänkt sig. Det är en svår balansgång att få det bra för alla parter.

Men som jag skrev i tidigare inlägg: om man tex inte bjuder en make/maka till en vän för att man inte har träffat honom/henne tidigare, då undrar man ju vad för slags vänskap man haft de senaste åren. Då kanske man inte ens är tilräckligt bra vänner för att de ska bjudas överhuvudaget. Tyvärr så finns det personer som räknar  med att få en inbjudan, även om man inte setts på flera år. Hur man än gör kommer någon att bli besviken.

Så kort sagt: Man bjuder i regel etablerade par, men det skiljer mycket för alla hur relationen och förutsättningarna ser ut. Och jag skulle välja att diskutera med de personer det berör för att lösa situationen så bra som möjligt. För alternativet är att inte bjuda sina vänner alls - och det är också som gjort för besvikelse och tjafs!

Svar på tråden Bjuda vänner