• Molle2011

Siden eller polyester - spelar det någon roll?

Jag har alltid tänkt att min brudklänning ska vara i siden men när jag kollat runt (även i exklusiva butiker) är det ju nästan bara polyester i alla klänningar. Spelar det någon roll egentligen? Polyester är ju att föredra för plånbokens och budgetens skull men är inte en klänning i siden vackrare? Blir det inte tätt och svettigt i en polyesterklänning?
    Vilket material är era klänningar gjorda av? Jag kan inte bestämma mig för om sidenet är värt den extra kostnaden och vill gärna höra hur andra brudar resonerat/valt!

• Svar på tråden Siden eller polyester - spelar det någon roll?
  • Sebastiána

När jag och min BM funderade på vilken stil vi skulle ha på bröllopet skrev vi ner ord som "rustikt", "lantligt", "äkta", m.m. Därför känns det helt fel för mig med annat än naturmaterial i klänningen. Det blir alltså siden för min del, trots att det blir en tusenplapp dyrare. Dessutom hade jag en sidenklänning när jag var tärna och då vill jag gärna ha det som brud också

• Etheleglin

Siden känns på ett helt annat sätt en polyester, och det brukar även synas tydligt på foton efterråt - speciellt om de är tagna av en duktig fotograf. Välj det du själv känner att du vill ha.

• Molle2011

Etheleglin: Även i de lite dyrare klänningarna? När jag frågade expediten i "dyra butiken" menade hon att polyesterduchessen/-satinen numera var av så god kvalitet att det knappt syntes någon skillnad. Vet inte om jag riktigt tror på det...

• ClaraH

JAg väljer siden, men jag syr ju själv och då var valet enkelt. Möjligt att polyester/duschess har blivit bättre men det är klart att siden är ju siden.

• Aasa81

Siden är fint och svalare, dock tål den inte värme och svett lika bra som polyester, eftersom den är känslig mot detta...

• ClaraH
    Aasa81 skrev 2011-01-14 19:06:29 följande:

Siden är fint och svalare, dock tål den inte värme och svett lika bra som polyester, eftersom den är känslig mot detta...

Det visste jag inte, hur menar du då?
  • jkbr

men siden är väl mycket dyrare än en 1000 lapp? man får väl inte en siden klänning för 15000?  trodde dom låg på från 30?

• Aasa81
    ClaraH skrev 2011-01-14 21:37:47 följande:
    Det visste jag inte, hur menar du då?

Siden är skörare i längden och materialet kan bli förstört om det utsätts för mycke sol/värme och svett, men eftersom du ska ha tyget i en brudklänning och därmed inte använda den dagligen, så tycker jag inte att detta är ngt du behöver oroa dig förGlad

Svar på tråden Siden eller polyester - spelar det någon roll?