• Hoffsennanen Tottoplex

Någon som haft en stråkkvartett?

Någon som haft en stråkkvartett under vigseln och sen under festen?
    Fast man kanske inte har så stor användning för dem under festen... men i kyrkan?
    Vad har de spelat och har de spelat tillsammans med en sångare?
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Någon som haft en stråkkvartett?
  • förlovadflicka

Jag ska ha en stråktrio, eller, ja, två fioler och en cello och piano. Ska ha dem under middagen tänkte jag, håller på och arrar repertoaren till dem, blir moderna låtar som klingar bra till den sättningen, typ kärlekslåtar som man relaterar till, även om jag lyssnar mycket på klassiskt så tycker jag det känns bättre att köra okomplicerade ballader som man känner igen och som bara sätter den där romantiska "filmbröllopsstämningen". Under vigseln blir det nog samma sättning fast andra musiker :P Klart att man har användning för dem under festen, inte som underhållningsfunktion men definitivt som bakgrundsmusik och tänk vad romantiskt det är med några stråkar istället för en cd :D

• Syrinx

Min fästman är violinist och har spelat både mycket stråkkvartett, stråktrio eller flöjttrio (med mig som flöjtist och en cellist) på massor av bröllop och fester. Det är jättefint både i kyrkan, att spela in- eller utgångsmusik, kompa en sångare eller spela något eget, och sen alldeles perfekt till festen! Jättetrevlig mingelmusik som alltid förhöjer stämningen, och alla de fester vi gemensamt spelat på har värdparet/brudparet ringt upp senare och tackat så mycket för att alla gästerna har varit så nöjda med den trevliga bakgrundsmusiken. På festen passar det t ex att spela medan gästerna minglar, fram till middagen börjar alltså, och sen efter själva maten, före tårtan och dansen. Flera gånger har både fästmannen och jag spelat till brudvalsen.

Så JA, det passar jättefint med stråkkvartett eller liknande både i kyrkan och till festen!  

• Syrinx

Ja just det - repertoar. Väldigt ofta spelas Pachelbels kanon, eller Canon in D major som den ofta omnämns här på Bröllopstorget, som in- eller utgångsmusik vid vigseln. Men det finns ju hur mycket musik som helst för stråkkvartett, både original och arrangemang på kända visor! Har ni en professionell stråkkvartett har de generellt sett inga problem alls att hitta vad ni önskar, och det gäller ju även om ni ska ha en sångare i kyrkan. Dock kan det vara bra att tänka på att det nog behöver vara en relativt van sångare om det ska vara med stråkkomp, då det låter annorlunda och kan kännas ovant för någon som är mindre rutinerad.

Mingelmusik under festen går det ju att plocka från en stora stråkkvartettrepertoar som finns, och har ni specifika önskemål ska det inte vara några problem, vare sig det är ett stycke eller en stämning ni vill åt.

Om du vill ha fler tips är det bara att säga till! Var gifter ni er förresten?

• Hoffsennanen Tottoplex
    Syrinx skrev 2011-01-12 23:52:32 följande:
    Ja just det - repertoar. Väldigt ofta spelas Pachelbels kanon, eller Canon in D major som den ofta omnämns här på Bröllopstorget, som in- eller utgångsmusik vid vigseln. Men det finns ju hur mycket musik som helst för stråkkvartett, både original och arrangemang på kända visor! Har ni en professionell stråkkvartett har de generellt sett inga problem alls att hitta vad ni önskar, och det gäller ju även om ni ska ha en sångare i kyrkan. Dock kan det vara bra att tänka på att det nog behöver vara en relativt van sångare om det ska vara med stråkkomp, då det låter annorlunda och kan kännas ovant för någon som är mindre rutinerad.

Mingelmusik under festen går det ju att plocka från en stora stråkkvartettrepertoar som finns, och har ni specifika önskemål ska det inte vara några problem, vare sig det är ett stycke eller en stämning ni vill åt.

Om du vill ha fler tips är det bara att säga till! Var gifter ni er förresten?
     Va bra tips!  Vi har inte satt datum ännu men eftersom jag älskar att ha full koll har jag redan börjat fundera över saker och se om det är möjligt så man inte drömmer om det mer omöjliga
    Kollat runt lite på olika som spelar, men står inga priser någonstanns. Är det ofint att fråga vad ni brukar ta när ni spelar dels i kyrka och dels under mingel och middag? Vi vill inte ha orgel i kyrkan utan vill då utnyttja oss av piano och stråkarna under hela vigseln. Orgeln skrämmer ju livet ur en...haha!
  • Syrinx
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-13 18:37:18 följande:
     Va bra tips!  Vi har inte satt datum ännu men eftersom jag älskar att ha full koll har jag redan börjat fundera över saker och se om det är möjligt så man inte drömmer om det mer omöjliga
    Kollat runt lite på olika som spelar, men står inga priser någonstanns. Är det ofint att fråga vad ni brukar ta när ni spelar dels i kyrka och dels under mingel och middag? Vi vill inte ha orgel i kyrkan utan vill då utnyttja oss av piano och stråkarna under hela vigseln. Orgeln skrämmer ju livet ur en...haha!
    Skrev till dig personligen istället!
  • 23juli2011

Sätt en annons på Musikhögskolan . Jag har pluggat där och vet att det är många som kan tacka ja och för en liten slant. Det går ändå i deras utbildningen i kammarmusk

• Syrinx
    23juli2011 skrev 2011-01-15 14:43:08 följande:
    Sätt en annons på Musikhögskolan . Jag har pluggat där och vet att det är många som kan tacka ja och för en liten slant. Det går ändå i deras utbildningen i kammarmusk
    Nej det ingår inte i vår utbildning för kammarmusik. I utbildningen finns det däremot kammarmusik, vilket innebär att alla studenter på klassiska musikerlinjen tränas i det. Men det är också detta vi ska leva på, så att det blir en "liten slant" är jag inte alls säker på. Ju tidigare i utbildningen, desto billigare rimligtvis, men redan när man börjar musikhögskolan har man ju många år bakom sig av övning, och jag hade även haft massor av betalda spelningar. 
  • 23juli2011

utifrån min egen erfarenhet ,jag har pluggat på KMH i Sthlm i 5 år;fanns det  minst 6-7  ensemble varje år som hade kunnat ta jobbet att spela på bröllöpet för 500 -1000 spänn var.

Och värför inte? Man övar ändå till en terminprov  i kammarmusik och är rätt så hyfsat förberedd så värför inte spela samma stycke på ett bröllop för 1000 spänn?`Studiemedel tar ändå slut i juni!

Jag kommer ihåg att vi förberedde oss till en viktig konsert  i USA och behövde provspela styckerna inför publiken. Då vände vi oss till kyrkan och fick tag i 3 barndop som behövde klassisk musik. Vi spelade helt gratis bara för att öva in programmet och 2 veckor senare gjorde vi en riktigt succé i USA  . Där fick vi massor med pengar!
    Som sagt det är värt att prova att sätta in annonsen . Studenterna är inte bara billigare utan inte lika trötta som andra mogna musiker som lever på det..För de ditt bröllop blir inte " en till bröllop att spela på" utan en särskild händelse.

• blizzmia

Jag hade en fantastisk stråkkvartett som bara spelade hårdrockslåtar på mitt bröllop. Jättehäftigt! Kostade ungefär 4000:-. Oftas är musikerna väldigt duktiga som spelar i sådana här sammanhang så varför inte välja lite musik själv så det inte låter som alla andra stråkkvartetter.

• 23juli2011
    blizzmia skrev 2011-01-26 04:30:27 följande:
    Jag hade en fantastisk stråkkvartett som bara spelade hårdrockslåtar på mitt bröllop. Jättehäftigt! Kostade ungefär 4000:-. Oftas är musikerna väldigt duktiga som spelar i sådana här sammanhang så varför inte välja lite musik själv så det inte låter som alla andra stråkkvartetter.
    vilken kul idé!Snor den med en gång!!
  • Johan137
    blizzmia skrev 2011-01-26 04:30:27 följande:
    Låter lite som Rajtan Tajtan Allstars ide, fast lite mer pop då såklart :) 
  • Moster Stina
    Johan137 skrev 2011-02-02 01:40:03 följande:
    Låter lite som Rajtan Tajtan Allstars ide, fast lite mer pop då såklart :) 
    Rajtan tajtan band är INTE exakt samma band antar jag, men är cellisten med i båda?

Rajtan tajtan band var f ö störtsköna på bröllopsmässan i Nacka!
    Har ingen aning vad de kostar men om jag bara hade råd så...
  • Johan137

Nej precis. Rajtan tajtan Band verkar vara något gammalt och nedlagt :) Rajtan Tajtan Allstars däremot är högst levande och i bröllops-taget! Men dra ett mail till mig så kan vi väl se om vi inte kan lösa din situation :) Mork.johan@gmail.com

Svar på tråden Någon som haft en stråkkvartett?