• errekrook

Baka tårtan själv?

Kan man baka tårtan själv. Alltså, inte nödvändigtvis jag ensam, men istället för att beställa. Det kan ju bli billigare och jag har en massa egna idéer för hur jag vill ha det.

Frågan är bara HUR??? Hur hinner man det? Tårta är ju färskvara. Jag har inte tid dagen innan och dessutom inte plats hemma för den. Och vem ska frakta den till lokalen???

Hur gör man?

Någon som tänker prova?

• Svar på tråden Baka tårtan själv?
  • MaybeBride09
    misscat81 skrev 2011-01-17 12:05:13 följande:
    Nej,det är ju ingen grädde i cream cheeseglasyr, men jag var ändå osäker, för det är väl främt vätskan i grädden som gör att det börjar svettas? Visste inte om cream cheese hade samma effekt... Men då borde det vara lugnt?
    Jag brukar köra med mmf, och det tål ju lite mer än sp.
    använder du mff ska du inte behöva bry dig alls, eftersom det innehåller gelatin.
    1 oktober 2011 säger jag JA
  • misscat81

Jag har dock varit med om att mmf har svettats, men då spacklade jag med glasscreme (grädde+marsan) och det kanske blev lite väl "fuktigt", jag vet inte? Kanske är något i marsanen som påverkar gelatinet?

Men bra, då blir det nog mmf-täcke. Mmf är ju enkelt att göra själv också!

• Kattpoet

Bara en fråga,  regnbågstårtan, har ni testbakat den så ni vet att den blir god?
    Så mycke  hushållsfärg brukar lämna en kemisk eftersmak och komihåg att vissa hushållsfärger är inte veganska.

Sist jag fick smörkräm gjord på mjölkfritt margarin så smakade det vanilj lipsyl, jag är laktosintolerant och därför  brukar jag få äta vegan tårtorna på fester.

Jag gjorde  2 stora moss kakor, enligt svensk model , fyllde dem med vanilj kräm  och hjortonmarmelad och hade sedan vispgrädde och  krossade havreflarn runt den.  Nackdelen var för mig att  den skotska catering firman serverade den  skivad som en limpa....  
    Meh.   Jag kunde ha besparat mig problem med att göra den snygg och gjort 3 limp längder istället. 

• sacki79
    misscat81 skrev 2011-01-17 10:35:55 följande:
    Jag har också tänkt göra tårtorna själv, tänkte då göra tårtbottnarna i förväg och frysa in dem, då håller de ju jättelänge.
    Tänkte göra red velvet cake med cream cheeseglasyr. Är det någon som vet om man kan täcka en sådan tårta med sp utan att den börjar svettas? Eller måste man fodra med något mellan cream cheesen och sp:n?
    Red velvet cake är ju rätt snygga som de är, men det är svårt att få glasyren att se sådär perfekt ut som de gör på alla bilder! Så jag tänkte kanske täcka med sp över, för att få lite mer "bröllopstårtekänsla".
    P
  • sacki79
    Jag har också tänkt göra tårtorna själv, tänkte då göra tårtbottnarna i förväg och frysa in dem, då håller de ju jättelänge.
    Tänkte göra red velvet cake med cream cheeseglasyr. Är det någon som vet om man kan täcka en sådan tårta med sp utan att den börjar svettas? Eller måste man fodra med något mellan cream cheesen och sp:n?
    Red velvet cake är ju rätt snygga som de är, men det är svårt att få glasyren att se sådär perfekt ut som de gör på alla bilder! Så jag tänkte kanske täcka med sp över, för att få lite mer "bröllopstårtekänsla".
    Pröva att ställa in den i kylen en timma eller så och dra en palettkniv (eller vad de heter) över den så blir den rak och fin. Upprepa gärna med ett lite tunnare lager så blir det nog jättefint skall du se Skrattande
  • GnuGS

Här förklarar en amerikansk konditor skillnaden mellan bröllopstårtor gjorda av proffs och dem man kan göra själv:

Helt otroliga tårtor i detta klipp! Jag är själv inte särskilt förtjust i sugar paste och kommer att plädera för något enklare med hallonmousse eller så - men det går inte att låta bli att bli imponerad av exemplen...

• lovvydovvy
    Funderar också på att göra en red velvet cake och googlar för fullt för att hitta det perfekta receptet på kakan och frostingen. Ska provbaka den till min födelsedag nu i helgen. har aldrig ätit red velvet så ska bli spännande!
  • DALAnna

jag har bakat bottnarna själv å bestämt hur den ska se ut å smaka, men en jobbarkompis ska lägga ihop den å dekorera på dagen D  :)

För oss blir det, chokladtårta (en kladdkake botten å en vanlig chokladbotten) med baileysgrädde å hallon.
    Extra vit marsipan uppepå med utstansade snöflingor å en pärlbård ner till (snöbollar)

• Kattpoet

Lovvydovvy,  redvelvet cake var till början en  chokladkaka som blev tegelröd pga den kemiska reaktionen mellan  kakao  och  ättika.  Men idag är det oftas en   en vanilj kaka  fylld med rödfärg och det kan smaka ytterst vidrigt om man inte får tag i  non flavour red  eller  är van vid   färgmedel smaken.

• CarinRosalie
    Kattpoet skrev 2011-01-17 12:18:50 följande:
    Bara en fråga,  regnbågstårtan, har ni testbakat den så ni vet att den blir god?
    Så mycke  hushållsfärg brukar lämna en kemisk eftersmak och komihåg att vissa hushållsfärger är inte veganska.

Sist jag fick smörkräm gjord på mjölkfritt margarin så smakade det vanilj lipsyl, jag är laktosintolerant och därför  brukar jag få äta vegan tårtorna på fester.

Jag gjorde  2 stora moss kakor, enligt svensk model , fyllde dem med vanilj kräm  och hjortonmarmelad och hade sedan vispgrädde och  krossade havreflarn runt den.  Nackdelen var för mig att  den skotska catering firman serverade den  skivad som en limpa....  
    Meh.   Jag kunde ha besparat mig problem med att göra den snygg och gjort 3 limp längder istället. 
    Vi har inte använt oss av hushållsfärg, utan färgpulver till sockerpasta, och det blev väldigt bra faktiskt, även vegantårtan, vi vet dock inte om vi orkar med ett sånt här stort projekt till bröllopet, en tårta gick an, men inte fem stycken. VI kanske gör så att vi har EN regnbågstårta som vi skär upp och sen är de övriga "vanliga" sas. 
    Vi får se helt enkelt.  
  • Kattpoet

Bra att veta, att det inte smakade färg för er vanligt dödliga.  För mig så skulle det tyvärr även ha en bismak men det är ju för att jag överkänslig.   

Men rent  ärligt om det   olika färger borde ni kunna göra   fem tårtor en i varje färg och sedan dela i tårtbottnar och sedan sätta  ihop som en regnbåge? 

• CarinRosalie
    Kattpoet skrev 2011-02-19 10:55:56 följande:
    Bra att veta, att det inte smakade färg för er vanligt dödliga.  För mig så skulle det tyvärr även ha en bismak men det är ju för att jag överkänslig.   

Men rent  ärligt om det   olika färger borde ni kunna göra   fem tårtor en i varje färg och sedan dela i tårtbottnar och sedan sätta  ihop som en regnbåge? 
    Det är så vi tänkt, fast sex tårtor, då det är sex färger i prideflaggan. Frågan är om vi har den tiden dagen innan bröllopet, då vi samtidigt skall hinna med att hämta ljudanläggning, laga mat, duka och ställa iordning festlokalen. Ska ha ett möte med matansvarige i veckan, och om vi lyckas distribuera tillräckligt många uppgifter på olika frivilliga kan det finnas tid till det, annars så får vi kompromissa helt enkelt :)
  • Kattpoet

Tårtorna kan ju i teorin göras en månad innan och frysas in.  Är det bara smörkräm på dem så klarar de att frysas in.  Men gör en test kaka innan så ni vet om det funkar eller ej.

Svar på tråden Baka tårtan själv?