Inlägg från: Florens09 |Visa alla inlägg
  • Florens09

Herregud

Jag har just räknat efter... Det här kommer ju bli jättedyrt!! Vi kommer ha en fest hemma först och sedan resa bort för att gifta oss med de närmaste. Vi betalar inget extra utan bara de grundläggande utgifterna på det hela och det är blir ändå... "hyperventilerar" oändligt med pengar. Och sedan ska man ha bröllopsresa och det är ju den man vill lägga pengar på? Men det blir ju inget i jämförelse, det kan vi omöjligt ha råd med. Hur gör ni för att hantera de summor man rör sig med? Himmel.. nog för att jag visste att det skule bli pengar av det, men jag förstod det nog inte förrän nu. Att hyra lokal, mat, vigselförrättare, musik, fotograf... Det kommer ju kosta mer än något annat man spenderat pengar på tidigare.

• Svar på tråden Herregud
  • Florens09

Jo, vi sparar pengar, men ändå så chockad när man ser vad det kommer att bli i slutändan. Vi kommer ju att ha råd, det är inte det, vi har sparat länge, men så himla mycket pengar!! När man tänker att det bara är en dag! Himmel. Antar att tricket är att tänka å att det inte bara är en dag. Som Förlovad flicka säger, det är bara en gång i livet. Och Det är mer än bara en dag. Det är all tid vi planerar också. Och vännerna får en fest, det är någt för dem också.* Herregud. Lokaler, mat, dryck, fotograf, huva..

• Florens09

Ja, det är nog bra att dela upp kostnaden i olika poster som kattpoet. Jag kanske inte ska räkna in resan till Italien i kostnaden utan se den som en separat kostnad för en resa. Det är inte pengarna i sig utan psykologin bakom som är grejen för min del. Vi sparar så gott det går och har inga extrakostnader. Vigsel nära boendet så vi slipper transportkostnader, ingen musik vid vare sig vigseln eller festen utom för in och utgång (och det ingår i kostnaden för tillståndet där vi är. Det är inte hur vi ska ha råd som är problemet, det är hur jag slutar hyperventliera och noja när jag tänker på hur mycket pengar det ändå är när jag ser det i en hel klumpsumma.

Jag ska försöka fokusera på vad jag får för pengarna istället för allt jag hade kunnat göra annars för dem, så att säga.  Lättare sagt än gjort, hehe... Nu får jag mitt drömbröllop, en resa med min bästa vän och ge min mamma en fin present genom att betala hennes resa. Hon har inte varit utanför Sverige på 30 år och hade aldrig haft råd själv.

Svar på tråden Herregud