• AnnaJa­cob
    Äldre 6 Jan 10:26
    12416 visningar
    63 svar
    63
    12416

    Massa tips som sparar pengar!

    Jag tänkte starta denna tråden, där vi alla kan skriva ner olika spartips.
    Alla vill ju ha ett fint bröllop, men det är ju inte alltid att tanke och ekonomi går ihop.
    Jag har själv kommit på en massa olika sätt att spara pengar, och tänkte dela med mig av dem..och hoppas att vi kan få insperation av varanndra!

  • Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!
  • AnnaJa­cob
    Äldre 6 Jan 10:31
    #1

    Jag fyller snart år, och kommer då att önska mig presentkort till nagelbyggning, spa behandling, make up artist och till underklädesbutiken.
    Av mamma får jag att hon syr upp alla tygservetter och tärnornas klänningar.

    Andra spartips är att jag kommer att tillverka eget papper, och göra inbjudningar, menykort, placeringskort, bröllopsprogram och tackkort av dessa. Ja jag vet att det blir en hel del papper att tillverka, men det kommer att kännas exlusivt, och ändå nästan inte kosta någonting!

    Jag ska även tillverka egna servettringar av ståltråd och olika pärlor, som man kan köpa billigt på nätet.

  • L8PR
    Äldre 6 Jan 11:06
    #2

    Ja vilken bra tråd Då ska vi se jag har sparat följande
    Tält - kompispris från lillebrossans pappa
    Stereo - flaska wiskey till väninnans pappa
    Klänning - får väl bli en kinaklänning
    Servetter- syr dem själv med hjälp av vänner
    Golv till tältet - gamla mattor från loppisar
    Porselin- håller fingrarna korsade för at IKEA ska sälja ut och sedan att någon vänlig själ är i samma sits som mig och kan tänka sig att köpa grejerna av mig till ett lägre pris
    Trycksaker - världens bästa väninna till min mamma gör dessa
    Frisyr- frisören prutade ner sig själv
    Smink- MakeUpstore, allvar man får ju smink för samma summa
    Önskar sig oxå i julklapp och födelsedag presentkort och sånt
    Smycken - kanske kan låna av någon (passar ju traditionen)
    Strumpeband - har redan ett annars hade jag sytt ett
    Tårtan- eventuellt göra egen för fy attans vad en sådan kan kosta asså
    Blommor - har sett jättefina tips på nätet så jag tror svärmors pioner får pryda bordet

  • Pinga
    Äldre 6 Jan 11:38
    #3

    Hej,
    Jag försöker också få till ett så billigt men trevligt bröllop som möjligt.
    Kläder -man kan fynda på seccondhand, själv kommer jag troligen ha en gammal brudklänning som använts i släkten
    Blommor - ska odla egna blommor och sedan binda en bukett av dem och kanske fyller ut med några köpta blommor
    Tårta - gör själv eller ber någon släkting göra den
    Mat - man kan ju laga t.ex tjälknöl och potatisgratäng, men vi tar nog catering (en buffé kostar ca 200 kr per kuvert)
    Inbjudningskort - ska göra egna genom att klippa och klistra
    Smink och frisyr - min syster kommer att hjälpa mig
    Brudkrona - min morfar har gjort en som använts i släkten
    Alkohol - funderar på att åka till Tyskland och köpa billigare
    Musik på vigseln - ska fråga några jag känner om de kan tänka sig sjunga
    Musik till festen - gör troligen en egen låtlista och hyr in en stereoanläggning
    Serveringspersonal - har hört att man kan hitta billig personal på grannar.se eller så kanske man kan höra med en restaurangskola.
    Det stora problemet är att begränsa antalet gäster....
     

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Jan 11:43
    #4

    Vi ska ha öppet hus innan festen och bara bjuda på hembakat och godisbuffé. Då kan alla vara med och känna sig välkomna men vi behöver inte bjuda lika många på mat. :)

  • AnnaJa­cob
    Äldre 6 Jan 16:21
    #5

    Maten kommer vi att spara en hel del på genom att servera en soppa till förrätt, sen varmrökt lax med kokt potatis, sedan oxfile med varm rödbetssallad och avsluta med en dessert.


    Vi kommer ha en kock som gör oxfilen och rödbetssalladen, och tre i servisen som kan hjälpa till med att lägga upp på tallrikar och sen servera det.


    Vi kommer att köpa soppa och dessert från catering, varmrökt lax kommer från vår älsklings fiskaffär, så det blir inte så dyrt..men ändå en god middag! =)

  • sofi 88
    Äldre 6 Jan 16:29
    #6

    Det vi kommer spara mest på är nog att vi ska ha buffé och dessutom laga maten själva tillsammans med några andra släktingar. Sen är lokalen en hembygdsgård som kostar ca 1000 kr, vilket jag tycker är ett kanonpris. Bröllopsresan fick jag höra idag kanske kommer gå till Florida där en väns föräldrar har ett sommarhus som vi kanske kan få låna gratis Glad Har även hjälpsamma släktingar som har erbjudit sig att "stå i köket" på bröllopet och då kan turas om att ställa saker i disken och fylla på buffébordet samtidigt som alla kan njuta av festen. Förhoppningsvis kan vi på så sätt slippa anlita någon dyr servitris/kökspersonal.

  • Gerani­um
    Äldre 6 Jan 17:02
    #7
    L8PR, hur tänker du göra när du syr egna servetter? Jag har också funderat på det, men har ingen aning om hur det ska gå till eller vilket tyg jag ska använda!
  • L8PR
    Äldre 6 Jan 17:14
    #8
    Geranium skrev 2011-01-06 17:02:11 följande:
    L8PR, hur tänker du göra när du syr egna servetter? Jag har också funderat på det, men har ingen aning om hur det ska gå till eller vilket tyg jag ska använda!
    Jag tänkte ta en runda till Stoff och stil, köpa typ kökshanddukstyger eller lite strävare bomullstyg. Sedan sy dem i det format som jag vill ha lägga festblad, ikl meny på och knyta ett band runt
  • Dazzle
    Äldre 6 Jan 17:25
    #9
    Geranium skrev 2011-01-06 17:02:11 följande:
    L8PR, hur tänker du göra när du syr egna servetter? Jag har också funderat på det, men har ingen aning om hur det ska gå till eller vilket tyg jag ska använda!
    Nu sätter ni griller i huvudet på mig... tänk om man kunde hitta massa gamla vita linneservetter och sedan brodera ett par-monogram på dem... mmmmm så romantiskt mysigt tänker jag... =). Kanske inte e spara - detta e en väldigt bra tråd så jag får väl skicka med ett spara tips oxå fast vi inte kommit så långt:

    Ta en fotograf ni känner som kan tänka sig göra det för en billig/ingen peng. De kommer göra det med så mycket mer hjärta och inlevelse än vem man än betalar...
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 6 Jan 17:34
    #10

    Vi sparar pengar på att familjen hjälper till :)
    Maten gör vi själv med hjälp av familjen, min syster fixar smink och hår till oss, hon har just gått fotiokurs så hon fotar med!
     

Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!