• jesssicaaa

hur många ska man bjuda?

Vi vill ha ett hyfsat stort bröllop, men nu har vi räknat ihop våra närmaste vänner och bådas släkt och hamnar på drygt 150 pers, det går ju absolut inte. Vi tänkt kanske 60-70 pers som max. Hur ska man dra gräns i detta med inbjudan?
    Vi har ca 10 vänner så de är inte så många, det är däremot mycket mostrar och kusiner som har sambos och barn osv...hur ska man göra? tips mottages!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 15:07
    Kanske ska tillägga att vi varit tillsammans i drygt ett år bara så jag har knappt träffat hans släktingar, men han tycker släkten är viktigare än vänner..
    men lite lustigt att det ska vara 50 pers som jag inte vet vem de är...
    dock är ju min släkt också stor, men han har träffat en hel del av dom så..

• Svar på tråden hur många ska man bjuda?
  • förlovadflicka

Sortera i grupper tex närmsta familj, nära släkt, avlägsen släkt, nära vänner, inte så nära vänner. Då är det lättare att se vilka som egentligen är onödiga. Och se till att det inte bara är folk från hans sida som kommer :)

• Fossing77

Oj! Knepigt det där...
    Vi kommer ha våra föräldrar, syskon och syskons respektive i de fall de finns. Min sambo har 5 syskon, jag har 2, så jag kommer även ha med min pappas farbror (som är den enda på den sidan som vi träffar, samt min gudmor och gudfar som alltid varit med på allt och min mormor och morfar. Sedan är resten våra vänner, vi kommer bli ca 80-90 gäster. Så vi har liksom fokus på vänner och närmsta familjen. :)

• annicka

Hej!

Jag och min fästman planerar också bröllop :)  Vi väljer att inte bjuda barn under 15 år. Om vi talar  rent släktmässigt väljer jag att bjuda familjen, mina fastrar med resp + mina kusiner med resp. Min fästman väljer familjen + 1 moster med respektive + 1 kusin. Vi landar nog på ungefär samma antal från båda sidor då, även om vi prioriterat lite olika :)

Personligen tycker jag att det känns viktigare att bjuda folk som vi verkligen vill dela vår dag med än folk som vi känner att vi "måste" bjuda för att vi är släkt med dem... MEN faktum kvarstår - det är ruggigt svårt att dra en gräns... Vi har stora problem att dra en gräns bland de vänner vi vill dela vår dag med.

Lycka till!

• Lebendig

Vi har också cirka 90 gäster och det är mycket vänner och bara mina syskon med familjer blir 16 st då jag kommer från en stor familj. Men vi resonerar som så att vi bjuder inte bara för att bjuda när det gäller släkten. Släkt man knappt umgås med mer än på sin höjd en gång per år kan ju inte förvänta sig att man blir bjuden till bröllop. Det är ju inte direkt gratis. Jag tycker du ska stå på dig vad gäller hans släkt och se till att hålla siffran nere. Vi har försökt att ha lika många från varje sida. Jag har inte bjudit någon ur mammas släkt då jag inte har någon relation till dem.

• Lebendig

Bör också tilläggas att vår vänkrets tack och lov i detta läge inte är allt för stor... ;)

• jesssicaaa

Ja, det här är jättesvårt. Och vi tänker så olika i det också :) För han kvarstår släkten alltid medan vänner kan komma och gå, men vi har bara valt våra närmaste vänner som sagt, dock har ju alla dom små barn inkl. vi själva, mellan 0-5 år...så min tanke har varit att de som har småbarn gärna får ha barnvakt, tar emot att säga...men det är ju ca 20-30 barn och ungomar så...och vill ju inte ha det alltför livat, vill ju ha ett lungt bröllop men glatt och avslappnat..så gott det nu går..våran egna 4 åring har endel koncentrationssvårigheter så man är nog orolig i hur det kommer funka...

min sambo har 8 mostrar, några som bor 100 mil bort, så vi har väl funderat kring det, om att inte bjuda de som bor så långt bort, men samtidigt kan de ju vara här under sommaren för att hälsa på övriga släkten osv..då kan det kännas dumt..

jag har 3 mostrar och en morbror, 12 kusiner, flera som har barn..

ja ni kanske förstår min tanke med det här..men hur tusan ska man lösa det..

• jesssicaaa

min släkt är väldigt tajt med varann, vi bor alla inom några mils avstånd och blir alltid bjudna på varandras bröllop osv...vi är ca 50-60 pers...så där går det inte begränsa sig, om man nu inte låter barn stanna hemma eller nått..men det vill man ju inte heller..

• Fossing77

vi kommer ha våra barn med en sväng på middagen, men i övrigt försöker vi hålla barnfritt :)

• Lebendig

Vi kommer inte att ha barn med. Vi kommer att skriva i inbjudan att barnen får stanna hemma. Jag vill ha ett lugnt och skönt bröllop. Ingen under 15 år blir inbjuden. Nu låter jag som en barnhatare men så är inte fallet, jag vill bara vara utan barn den dagen jag gifter mig!

• 2010 2010

Vi blir väl ca 30-40 personer och då är de flesta vänner som vi umgås med. Vi vill ha ett lite mindre intimare bröllop med de närmsta. I släktväg bjuder vi mina föräldrar (har inga syskon), 3 av mina kusiner(de är syskon och vi umgås med dem då och då, plus att 2 av de ska sjunga dessutom) min blivandes föräldrar, hans bror med resp och hans farfar. Jag har 4 mostrar, 5 morbröder och 3 farbröder och alla kusiner detta har gett desutom 15 på mammas sida och 4 på pappas. Min blivande har 2 mostrar och 4 morbröder och 1 faster och en farbror med en hel del kusiner som följd. Så det skulle bli hur mycket folk som helst.

Så vi har än så länge tänkt att ta med de som vi faktsikt har en relation med och träffar utan att det är någon släktsammankomst. Detta för att vi vill ha en avslappnad känsla på bröllopet. Dock är vi väl inte helt på det klara med gästlistan, frågan är ju bara hur de reagerar. Det är ju lätt att det blir ett tyckande och mycket åsikter ffa bland kusiner jag haft en närmare relation med men som jag inte träffar längre mer än via facebook då.

Svårt läge är det iaf.

• Fossing77
    Lebendig skrev 2011-01-05 15:33:21 följande:
    Vi kommer inte att ha barn med. Vi kommer att skriva i inbjudan att barnen får stanna hemma. Jag vill ha ett lugnt och skönt bröllop. Ingen under 15 år blir inbjuden. Nu låter jag som en barnhatare men så är inte fallet, jag vill bara vara utan barn den dagen jag gifter mig!
    Vi gillar barn, men vill fira i vuxet sällskap, barn som behöver amma får så klart följa med mamma, var det någon som skrev i sin inbjudan såg jag. :) Det måste ju folk förstå ändå. :) Vi vill bara ha med våra egna, för de är ju en del av oss och det är ju även deras dag på ett sätt. Men när de ätit klart och tröttnat på det hela så får de åka hem till oss med barnvakt över natten. :)

Men gränsdragningen är svår! Men det känns som vi lyckats att ta med de vi vill umgås med och inte de vi "måste" ha med. Vi blir ganska många iofs, men det är ju bara en gång det här. :)
  • sofi 88

Vi satte oss och började skissa på gästlista i somras när vi förlovade oss och insåg att med enbart släkt kommer vi omöjligt komma under 70 pers och vi vill ju gärna bjuda vänner också. Nu i veckan satte vi oss igen och skrev ner vilka vi absolut inte kan tänka oss att vara utan och listan landade på 50 personer, inklusive våra närmsta vänner (15 pers). Hans kärnfamilj är väldigt stor eftersom föräldrarna är skilda och det finns halvsyskon så det blir många där, men samtidigt har vi knappt någon kontakt med några andra, som tex hans mostrar som vi inte träffat på över ett år, därför kommer vi inte bjuda dem. Det finns säkert sånna i era släkter med, som man knappt träffar och de förväntar sig antagligen inte heller att bli bjudna. I min släkt kommer jag bjuda nästan alla på min mammas sida men endast två från min pappas sida. Vi kommer inte bjuda några under 18 år eftersom vi vill ha ett barnfritt bröllop. Man får helt enkelt kolla på vilka man inte vill vara utan och bjuda de man har roligt tillsammans med. Meningen med ett bröllop är ju ändå att det ska vara roligt och inte stelt och jobbigt.

• Emelie 87

150 gäster är absolut inte lite. :p Vi skulle också hamna på den nivån ifall vi bjöd alla släktingar. Min fästis har en jättestor släkt i Iran, varav jag inte har träffat ens tio. Dock har han en del släkt även i Sverige av vilka jag har träffat alla.
    Så vi bestämde att vi skulle bjuda alla som bor i Sverige, plus dom i Iran som jag träffat. Ur min släkt bjuder vi in alla som fästis har träffat, vilket är alla. Sedan har vi vänner som självklart ska bjudas.
    Totalt blir det 90 gäster. :)

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
Svar på tråden hur många ska man bjuda?