• Snigel Bee

    Adoption

    Har varit en del babyprat nu här på tråden. Om när man blir för gammal, någon som inte vill ha, medans någon annan längtar. Om provrörsbefruktning och hur man gör om man inte kan få.
    Jag undrar om det är någon som kan det här med adoption? Tittade lite på kostnader och det verkar vara SJUKT dyrt. Vem har råd med det?! Har vanliga människor råd med det!? Kan man adoptera från alla länder?

  • Svar på tråden Adoption
  • förlovadflicka

    Vet bara att det är sjukt dyrt, tror de flesta som adopterar tillhör övre medelklass och uppåt. Vet bara ett par som har adopterat (från kina) och de har gott om pengar... Tycker det är lite konstigt dock, där får man ge pengar men vill man ha ett svenskt fosterbarn så får man pengar. :S 

  • Snigel Bee

    Googlade om det och då stod det att de kostar alltfrån 100- 200 000 kr! Vem har såna summor!? Barnet i sig senare kostar ju me!

  • Emblas Mamma

    Fattar inte varför det ska kosta så mycket!
    Alltså; det finns hundratusentals barn där ute som verkligen behöv föräldrar, och ändå ska man behöva vänta flera år och dessutom betala så mycket för det!
    Inte klokt tycker jag.
    Jag undrar vem pengarna går till, den stackars mamman som föder barnet eller åt de egoistiska människorna som fixar med resten? hmm..


  • Emblas Mamma

    Men vilka som har rd? tja. inte så många, men man lånar nog dom pengarna.
    De flesta gör nog vad som helst för att få ett barn och står kanske hellre över huset odm vill ha och köper ett billigare.


  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-01-04 14:42:27 följande:
    Fattar inte varför det ska kosta så mycket!
    Alltså; det finns hundratusentals barn där ute som verkligen behöv föräldrar, och ändå ska man behöva vänta flera år och dessutom betala så mycket för det!
    Inte klokt tycker jag.
    Jag undrar vem pengarna går till, den stackars mamman som föder barnet eller åt de egoistiska människorna som fixar med resten? hmm..
    Men samtidigt så är det ju en garanti för att bara såna som verkligen vill ha ett barn får det, man kan ju inte ge till vem som helst heller, det är väl ett bevis på att man verkligen vill också...
  • Snigel Bee
    förlovadflicka skrev 2011-01-04 14:46:32 följande:
    Men samtidigt så är det ju en garanti för att bara såna som verkligen vill ha ett barn får det, man kan ju inte ge till vem som helst heller, det är väl ett bevis på att man verkligen vill också...
    Det behöver det inte alls vara! En som inte har 200 000 kan vilja ha lika mkt som en som har.
  • 1700tal

    Har läst på mkt om adoption då jag misstänker att det blir aktuellt för oss så småningom. Olika länder har olika kriterier för att adoptera och olika länder kostar olika, det kan skilja enormt. Sen får man ett stort ekonomiskt bidrag av staten vid adoption men visst kostar det. Man får ju tänka att barnhem kostar mkt pengar att driva och inte alla länder finansierar sådant via deras stat (om landet ens har en fungerande stat).  Pressad prislapp går ut över barnen på barnhemmet. Bra att börja spara tidigt alltså... Men det pris som anges är oftast adoptionsförmedlingarnas kostnader, utan svenska statens bidrag. Men uppåt 60-100 000 lär det nog kosta.

    Jodå, det finns ganska många "vanliga" människor som adopterar, många lånar nog precis som till ett hus eller bil. Jag har haft många adopterade (främst från Chile) i mina klasser och skolor under åren och de är verkligen inte någon övre medelklass!

    Det är ju verkligen en "livsinvestering". Då är IVF-kostnader värre, vad jag har förstått, läst och hört är det DET som ruinerar unga par, inte adoptioner och många råds att lägga pengarna på adoptionen direkt/tidigare istället.

    Men hursom, Kina är t ex det enda land ensamstående (kvinnor) får adoptera från. I många kristna länder som Polen och Ryssland har en del adoptionsförmedlingar kravet att paret ska vara gifta, heterosexuella och medlem i kristen kyrka.

    Sen har förstås ALLA förmedlingar i samtliga länder som grundsyn att de jobbar för barnets rätt till föräldrar och inte föräldrars rätt till ett barn...

  • Moster Stina

    Såg en tråd på ett annat forum, där en undrade hur sjutton folk hade råd med resor till thailand varje år för 100 000.
    Många sparar, och säkert gäller det även sådana som adopterar! JAG vill inte gärna tro att det bara är överklass som skulle ha råd att adoptera. Men i mitt jobb som lärare, ser jag ju att en hel del familjer minsann har råd med Asienresor flera ggr om året, utan att man någonsin skulle kalla dem för överklass för det. De är nog bara väldigt duktiga på att hushålla sina pengar.

    Rätta mig gärna om jag har fel!

  • förlovadflicka
    Snigel Bee skrev 2011-01-04 14:53:13 följande:
    Det behöver det inte alls vara! En som inte har 200 000 kan vilja ha lika mkt som en som har.
    Ja, det är klart! Men man betalar inte 200000 om man inte vill ha ett så mycket... Klart man kan vilja ha det även om man inte har så mycket pengar...
  • förlovadflicka
    Moster Stina skrev 2011-01-04 14:56:11 följande:
    Såg en tråd på ett annat forum, där en undrade hur sjutton folk hade råd med resor till thailand varje år för 100 000.
    Många sparar, och säkert gäller det även sådana som adopterar! JAG vill inte gärna tro att det bara är överklass som skulle ha råd att adoptera. Men i mitt jobb som lärare, ser jag ju att en hel del familjer minsann har råd med Asienresor flera ggr om året, utan att man någonsin skulle kalla dem för överklass för det. De är nog bara väldigt duktiga på att hushålla sina pengar.

    Rätta mig gärna om jag har fel!
    Eller så är de inte det, finns idioter som sen har skulder upp över öronen...
Svar på tråden Adoption