• jkbr

känner för att börja om

Jag har hålt på att boka och ordna till vårt bröllop sen slutet av maj. (Gifter oss i juli)
    Men det jag har bokat känns inte bra.
    Det ena känns för dyrt och krångligt (ett tomt slott som ska fixas till, det känns också som för stort)
    Det andra är ett vandrarhem som känns lite b.
    Slottet ligger så fint till och är jätte fint  så vandrahemmet blir så litet. 
    Jag hade tänkt att boka av slottet och nöja mig med en simplare lokal.
    Men det känns inte så bra.
    Men att ha slottet känns inte så bra heller:(

men nu fick jag ögonen på julita gård ett jätte fint ställe som är precis det jag letat efter.
    Men nu  har jag ju inte god tid längre:(
    Jag behöver boende till många gäster , många bor i norge och där kan alla sova över.
    men det är jätte populärt och säkert fullt, funderar på att skjuta upp bröllopet men det känns också fel.

En fråga till , hur gör ni med långväga gäster?  Betalar ni boende?
     Vad förväntar ni att gäster betalar för boende ni som inte betalar? ( måste boka innan så folk får plats) 
     usch det känns bara jobbigt nu! 

• Svar på tråden känner för att börja om
  • Familjen Sköld

Åh jag känner igen mig så mycket i det du skriver.

Vi började boka och planera allt exakt ett år innan vi ska gifta oss (9 juli) men då hade vi en bild av hur vi vill ha och sen la alla sig i och det blev pannkaka. Då stressbokade jag massor saker och impulsköpte en klänning bara för att få allt överstökat. Sen när allt lagt sig lite ångrade jag mig. Min blivande har slutat med sina mediciner så han har gått ner närmare 30 kilo så han kan inte ha kostymen. Vi har hyrt en ö mer eller mindre men det finns inga kyl möjligheter osv så det känns s problematiskt men samtidigit jätte fint (Framförallt om vädret är rätt). Men vi har med vandrarhem som boende vilket känns som en stor kontrast.

Men det går i vågor, just nu känns det bättre. Jag tror att det handlar om att om man är ute i jätte god tid innan hinner man se så nycket och bilda så många olika alternativa fantasi-bröllop att inget blir perfekt. Jag tycker att ett slott låter helt underbart!! Ni kommer nog inte spendera mycket tid på vandrarhemmet iaf så det behöver ud inte vara orolig för:)

Vi har löst det som så att vi har hyrt ett litet vandrarhem till våra familjer och närmaste vänner (tärnor, marsalkar med respektive). Sen ger vi boende förslag i en informationslapp och där skriver vi även kontaktuppgifter för olika boenden samt en rekommendation om att de ska vara ute i god tid. Våra släktingar bor inte i ett annat land men festplatsen är dryg 9 mil ifrån stan där alla bor och taxi lär bli svin dyrt så boende är nästan en förutsättning. Vi resonerar som så att vi ger olika allternativ på beonde; vandrarhem, stugor etc så får de själva välja vad de vill ha (om de följer vårt råd och är ute i god tid). JAg tycker inte att det är upp till oss att stå för alla långvägas boende, för vart ska gränsen dras? 4mil, 14 mil etc?

Oj vad långt det blev hehe och rörigt.. Hoppas det hjälper lite iaf:)

• jkbr

Tack för svar!
    En ö låter ju också fantastiskt! Är ni många?
    Var ligger ön?
    Det hjälper att det är någon som förstår ,alla är dö trötta på mig och mitt tjat, att jag inte bestämmer mig och min blivande säger att bara jag är glad så kan jag boka vad som hälst ( innanför budgeten)

Altså vandarhemmet är en annan fastlokal (Jag skrev rörigt.) Det är festlokal nere och boende uppe.
    Förutom pengarna så tycker jag att slottet kanske känns för stort nu ( hade tänkt att  ha fler gäster från början)
    Jag har bokat båda , måste boka av nått.  
    Jag föll för slottet  men det ligger lite öde så oavsett måste jag ordna nån slags transport till boende. 
     Hur lång tid innan bokar folk lokaler? Kanske jag har tur och att nån har bokat av det andra stället  eller att det finns nått ledigt datum i närheten. får vänta tills i morgon och ringa dom:) 

Nä folk som inte vill betala för hotell får väl stanna hemma då. (jag betalar för några jag vet har jätte lite pengar)

• Lillskoj

Vi gifte oss i sommras på ett ställe som heter Plevnagården i Malmköping. Eftersom du nämner Julita så kan jag tänka mig att du kanske känner till Malmköping/ Flen...

Vi var jätte nöjda med stället och man kan antingen låta gäster sova över på Plevnagården (ca 1200 kr/ dubbelrum) eller på campingen ca 100 m därifrån (ca 200-600/ stuga) . Vi skrev i inbjudan vilka alt. det fanns och så fick de själva boka och betala (vi hade dock redan förhandsbokat upp alla rum och stugor i förväg). 

Kan ju iaf vara värt att kika på om ni behöver nya ideér =).

• Dazzle

Hej

Trist med sådan känsla! Tror det är jätteviktigt att bortse från andras måsten! Sätt er ner å diskutera vad ni vill ha - bara ni!! Tänk er er dag framför er och skriv ner vad ni ser och hur ni vill ha det.

Jag har varit på bröllop på ett slott där vi fick betala övernattning om vi ville eller boka något billigare. Vi bokade och betalade själva, skulle inte kunna tänka mig att låta brudparet betala för mitt boende. Att gå på ett bröllop är ju en avvägning man gör om man har råd kontra hur mycket man vill gå. Jag tycker alltså inte man ska betala, tycker det kan räcka med att man hänvisar till boenden av olika prisklass (där det finns sådana).

Lycka till!!!

• jkbr

Tack för alla svar1
    min sambo hjälper inte till han säger att jag får bestämma .
    Jag vill egentligen bara ha bröllopet i en fin miljö
    Men min sambo vill inte ha det för stelt eller för dyrt, därför vill jag ha catering och kunna göra lite som man vill.
    Jag har inte hittat  nått finare ställe än slottet som är väldigt shabby chickt :)
     Men jag vill också att det ska vara intimt och det blir det ju inte när det är  en jätte stor lokal. 
    Vi har hittat ett annat ställe som hadde passat bättre alldelses för sent , får väl hoppas på att någon ställer in sitt bröllop ;)  Annars får jag väl nöja mig med b alternativet ,det är ju ändå människorna som gör festen:) 

Svar på tråden känner för att börja om