• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • MochR
    emelie och Jonas skrev 2012-01-04 16:32:47 följande:
    Det lät ju både fint billigt å enkelt! men förstod inte beskrivningen? /M man viker som ett dragspel,blir det inte som en solfjäder då bara ? 6ur fåt du det till en rund boll med massa 'blad'?
    gå in på: http://www.marthastewartweddings.com/226101/pom-poms-and-luminarias så kan du kolla på bilder och läsa om hur man gör det är inte alls svårt, ungarna på jobbet klarade det (låg-mellanstadie barn)
  • Chicita
    emelie och Jonas skrev 2012-01-04 16:32:47 följande:
    Det lät ju både fint billigt å enkelt! men förstod inte beskrivningen? /M man viker som ett dragspel,blir det inte som en solfjäder då bara ? 6ur fåt du det till en rund boll med massa 'blad'?
    Fortsätt läsa beskrivningen Flört
    "fäst med en bit tråd i mitten"
    Om du viker ut på båda sidor om mitten så får du en boll och inte bara en solfjäder.
    Speciellt om du viker flera kvadrater och staplar på varandra och sen fäster ett snöre på mitten, innan du viker ut, så blir det ju flera "solfjädrar" åt båda hållen. Vilket i slutänden formar en boll Glad

Däremot om du bara tar ett papper och nyper åt i ena änden, så blir det en solfjäder
  • CorneliaApplehoff

Vill bara tipsa om tidebuy.com som har billiga bröllopsklänningar (och just nu krafitigt nedsatta priser). Tjusiga dessutom :D

Har förresten någon av er någon aning om detta kring brudbåge. Hur man gör? Hyr man? ska ni ha på ert bröllop? Helt konfunderad kring detta..

• Chicita
    CorneliaApplehoff skrev 2012-01-04 20:41:01 följande:
    Har förresten någon av er någon aning om detta kring brudbåge. Hur man gör? Hyr man? ska ni ha på ert bröllop? Helt konfunderad kring detta..
    Vi hade ingen sådan. Skulle inte haft någon även om vi haft ett traditionellt bröllop. Jag tycker det känns lite som att ha en neonskylt hängande över sig som blinkar med en stor pil "här sitter brudparet"
    (som om ingen förstår det ändå Flört)

Jag föredrar när det är dukat lite speciellt för brudparet. Kanske med löpare tvärs över bordet där dom sitter, eller en stor tablett / duk i form av hjärta som ligger under bara deras tallrikar (föreslagsvis vänt så att gästerna ser det som ett hjärta, och att brudparet har var sin "båge" av hjärtat som tablett)

Annars är det poppis att hänga upp något på väggen bakom brudparet också...

Men visst, om man vill ha en, så skulle jag hellre gjort en själv, av två björkar som jag binder ihop i toppen, eller en båge av heliumfyllda balonger... eller något annat Glad
  • augusti2012

Har idag pysslat lite. 
    Är ikea family medlem och fick köpa följande för 29 kr nu på rean . 
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90209788/

Har klätt om den till vårt tema med två ark av lite finare papper. Röd kartong som rygg och akvarellpapper med våra namn på. 

• Söta Wiol

Hej. Ser att ni redan besvarat frågan om pompom bollarna =) Hoppas ni fick til det. På martha stewart finns det mycket fint man kan pyssla. Istället för en båge ovanför brudparet kan man som någon skrev hänga något bakom istället. Det var även min plan. Ska hänga denna dekoration bakom. Ett stort trä hjärta som jag har hemma på väggen i sovrummet. Det blir både stilrent och enkelt, fint på foton dessutom.
  • Pluppe
    Söta Wiol skrev 2012-01-05 19:30:59 följande:

Hej. Ser att ni redan besvarat frågan om pompom bollarna =) Hoppas ni fick til det. På martha stewart finns det mycket fint man kan pyssla. Istället för en båge ovanför brudparet kan man som någon skrev hänga något bakom istället. Det var även min plan. Ska hänga denna dekoration bakom. Ett stort trä hjärta som jag har hemma på väggen i sovrummet. Det blir både stilrent och enkelt, fint på foton dessutom.
    Om någon här inne bor i Linköping går det att beställa just sådana här hjärtan med valfri text hos Handmålat på Nygatan! Vi har tänkt att göra det, skriva våra namn & datum, och ha bakom våra platser och dessutom en fin grej att ha ovanför sängen sedan :)
  • Drullen

Tack Pluppe för tipset, satt precis o börja fundera på hur man skulle kunna fixa nåt sånt snyggt. O så finns det Granne med mitt jobb nästan perfekt!

• Pluppe
    Drullen skrev 2012-01-06 00:49:31 följande:
    Tack Pluppe för tipset, satt precis o börja fundera på hur man skulle kunna fixa nåt sånt snyggt. O så finns det Granne med mitt jobb nästan perfekt!
    Så lite så :)
  • K och S

Är det någon som har något bra tips på var man kan få tag på bra material för att själv göra de tvinnade girlangerna på bilden? Behöver ju vara lite grövre papper som är långt, och som man kan räffla på något sätt.

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer