• LOMARE

Måste man ha bordsplacering???

Fnular och funderar... MÅSTE man ha bordsplacering till middagen (som för övrigt kommer att vara buffe)?
    Klart vi, gubben och jag har våra platser, men sen då? Skulle vilja ha valfri placering, sätt ner ändan vart och med vem du vill, är det helt fel???

• Svar på tråden Måste man ha bordsplacering???
  • Sebastiána
    In HocSignoVinces skrev 2010-12-12 11:34:49 följande:
    jag har ett jättebra tips till dig =D
    har själv funderat på det här med bordsplaceringen, då även på att inte ha nån alls, men kom fram till detta: Utan nån som helst bordsplacering alls, blir det lätt väldigt rörigt kan komma bli EN ledig stol mitt i allt här och där, och svårt för gästerna att då placera sig osv. MEN! =) ta en kortlek, klipp den i två delar, lägg ut ena delan av kortet på en plats, och låt värd,marsalk eller vilka ni nu väljer som tar emot gästerna vid middagen ge gästerna andra delan av kortet, och dom ska sitta där deras andra halva kortet ligger =D ha ett spaderbord,ett ruterbord osv =) kul grej, plus att dom kan hamna med vem som helst, och då lära känna andra där =) visst,vill gästerna byta sins emmelan så får dom vä'l göra det, men dock har du en grundidè för placeringan iallafall =)
    Undrar om det blir bra när slumpen avgör så. På en fest med likasinnade går det säkert jättebra, men tänk om slumpen gör att någon som inte kan svenska hamnar i ett sällskap där ingen kan engelska eller att en aktiv vegan hamnar bredvid en köttätare som dessutom är snarstucken?
  • Sebastiána
    Fröken T skrev 2010-12-12 17:17:55 följande:
    Vi ska inte ha bordsplacering! Vi ska ha ett avslappnat trädgårdsbröllop med grillbuffé så bordsplacering passar inte alls in på vårt typ av bröllop.

Jag själv är en ganska öppen och frammåt människa, har inga problem att mingla och prata med folk jag inte känner och därför (tror jag) blir jag nästan alltid placerad med tråkmånsar, ibland med människor med rikiga problem att konversera. Det är sååååå tråkigt! Tror att de flesta tillställningar skulle varit väldigt mycket roligare om man själv valt vilka man suttit med. Särskilt bröllopsmiddagar som är lååååånga.

Att få folk som inte känner varandra att prata om umgås tror jag inte kommer att vara några problem. Tänkte dessutom ev. ha ngn form av tipsrunda eller liknande under minglet innan maten och då dela upp folk i lag och då kan man ju blanda släkt och vänner från olika bekantskapskretsar.
    Jag har nog haft tur. På de bröllop jag varit på har de som känt varandra/haft något gemensamt placerats vid varandra och jag har ALDRIG haft tråkigt.
  • Sebastiána
    LOMARE skrev 2010-12-12 17:59:13 följande:
    Ja det var olika tankar som kom det, är nog lite inne på det fröken T skriver, att man placerar folk för att någon ska hålla igåg, en annan är duktig på det osv... I mina ögon är alla gäster lika mycket värda, och vi har inte bjudit vitt och brett utan hållt oss till de närmaste. Finns så mycket att tänka på, och det är flera som absolut inte vill ha bordsplacering av gästerna. Då det är ett bröllop är alla våra gäster införstådda om att det är en middag med lite mera stil etc... Stolarna framför mig och min blivande är tomma, tänkt att alla som vill ska kunna komma och sitta en stund under kvällen....
    Varför vill de inte ha bordsplacering? Förmodligen för att de inte vill hamna bredvid folk de inte gillar eller inte känner, men inget hindrar ju er att ta hänsyn till det och helt enkelt placera folk med sådana ni vet att de känner och tycker om...
  • Hvidbrud

Vi hade inte bordsplacering och det valde vi för att vi kommer från två olika kulturer och vänner från ett tredje land. Vi ville inte att vår fest skulle vara en stel tillställning där folk ska sitta och anstränga sig för att ha kul. Genom buffé och danser minglade folk ordentligt och många av våra gäster hade inte träffats på länge så att de skulle få sitta brevid varandra var en självklarhet. Kör på det som käns rätt!

• JT2010

Vi körde utan bordsplacering, mycket mer avslappnat. Man har nog mycket roligare när man får sitta med de man känner, speciellt om man bor långt ifrån varandra och sällan träffas. Vi ser inte ett bröllop som ett tillfälle att träffa nya människor utan snarare att återförenas med alla man tycker om och saknar.

• LOMARE
    JT2010 skrev 2010-12-13 09:55:32 följande:
    Vi körde utan bordsplacering, mycket mer avslappnat. Man har nog mycket roligare när man får sitta med de man känner, speciellt om man bor långt ifrån varandra och sällan träffas. Vi ser inte ett bröllop som ett tillfälle att träffa nya människor utan snarare att återförenas med alla man tycker om och saknar.
    Samma tankar har vi...
  • Sebastiána
    Hvidbrud skrev 2010-12-13 08:36:45 följande:
    Vi hade inte bordsplacering och det valde vi för att vi kommer från två olika kulturer och vänner från ett tredje land. Vi ville inte att vår fest skulle vara en stel tillställning där folk ska sitta och anstränga sig för att ha kul. Genom buffé och danser minglade folk ordentligt och många av våra gäster hade inte träffats på länge så att de skulle få sitta brevid varandra var en självklarhet. Kör på det som käns rätt!
    Vad är det som hindrar er att ha en bordsplacering som tar hänsyn till att folk vill sitta med dem de känner? Så var det på det senaste bröllopet jag var på. På vilket vis blir det stelt bara för att det är bordsplacering? Jo om med en dålig bordsplacering kan det säkert bli stelt, men jag har alltid hamnat tillsammans med åtminstone ett par jag känner och så någon enstaka ny bekantskap kanske...
  • Etheleglin

Ja, jag tycker att man bör ha bordsplacering. Men man måste inte. Man måste ingenting, allra minst gifta sig. Men om man väljer att gifta sig, och bröllopet blir större än bara ett grillparty i trädgården med familjen, då tycker jag att bordsplacering är på sin plats.

Och som någon skrev att det skulle vara tråkigt att inte hamna tillsammans med sin partner på festen - enda gången man har sin äkta make/maka till bordet är på sitt egna bröllop. Annars placeras man i sär; gifta, sambos, ännu ej förlovade par. Enda undantaget är nyförlovade som inte bor tillsammans, de placeras alltid ihop. Varför? För att man ska lära känna nya människor.

• JT2010
    Sebastiána skrev 2010-12-13 12:31:49 följande:
    Vad är det som hindrar er att ha en bordsplacering som tar hänsyn till att folk vill sitta med dem de känner? Så var det på det senaste bröllopet jag var på. På vilket vis blir det stelt bara för att det är bordsplacering? Jo om med en dålig bordsplacering kan det säkert bli stelt, men jag har alltid hamnat tillsammans med åtminstone ett par jag känner och så någon enstaka ny bekantskap kanske...
    Vi kan omöjligt veta vem som vill sitta med vem även om de känner varandra. Vi har ingen koll på vem som saknat vem mest, hur längesen den eller den träffades/pratades vid osv... Har man ingen bordsplacering är det fritt för gästerna att flytta runt mellan borden under kvällen och få chans att få ordentligt med tid med alla de vill. Har man bordsplacering känns det som att man måste sitta på sin plats under hela kvällen. Jag vet att man får gå upp och röra på sig och på så sätt kan träffa andra men ska man sitta måste man sitta på den plats någon annan bestämt om det inte gäller några enstaka minuter...
    Etheleglin skrev 2010-12-13 12:45:56 följande:
    Ja, jag tycker att man bör ha bordsplacering. Men man måste inte. Man måste ingenting, allra minst gifta sig. Men om man väljer att gifta sig, och bröllopet blir större än bara ett grillparty i trädgården med familjen, då tycker jag att bordsplacering är på sin plats.

Och som någon skrev att det skulle vara tråkigt att inte hamna tillsammans med sin partner på festen - enda gången man har sin äkta make/maka till bordet är på sitt egna bröllop. Annars placeras man i sär; gifta, sambos, ännu ej förlovade par. Enda undantaget är nyförlovade som inte bor tillsammans, de placeras alltid ihop. Varför? För att man ska lära känna nya människor.
    Varför ska man lära känna nya människor på ett bröllop? Finns väl många andra tillfällen för det...?
  • Moster Stina

I många år var jag en olycklig mäniska och singel, som dessutom bjöds till en massa bröllop.
    Jag satt alltid och led, och tänkte att ett bröllop borde vara betydligt roligare att gå på om man är ett par.

Och när jag äntligen träffade min UNDERBARA MTB, så blev bli bjudna på bröllop ett halvår senare. Och vi satt ganska nära varandra. Vi kunde genom det ofta gå ut och prata och pussas i smyg.
    Vi hade det jättemysigt ihop med nya bekantskaper vid bordet också.

Men ärligt talat så tycker jag verkligen personligen OM att njuta av en fest ihop med min älskade.
    Det tycker jag ju att man helt missar, om man är bordsplacerad enligt gammal norm. Alltså långt ifrån varandra som par.

Men det är väl för att jag helt enkelt verkligen VILL spendera all rolig tid ihop med min fästman.

Vi tänkte ha vanlig bordsplacering först, men naturligtvis tänka till så att det blev bra. Men som sagt så vill vi att paren skall känna sig trygga och glada...så därför placerar vi nog dem vid samma bord, och att de själva får välja hur de skall sitta exakt.

• anne på grönkulla
    Varför ska man lära känna nya människor på ett bröllop? Finns väl många andra tillfällen för det...?
    Varför skulle man inte vilja anstränga sig för de övriga gästerna och för att alla ska inkluderas i gemenskapen kring borden?
  • JT2010
    anne på grönkulla skrev 2010-12-13 18:13:45 följande:
    Varför skulle man inte vilja anstränga sig för de övriga gästerna och för att alla ska inkluderas i gemenskapen kring borden?
    Menar inte att man inte vill att alla ska trivas. Självklart inkluderar man även de man inte känner i sina konversationer men man behöver ju inte medvetet sära på alla bara för att de ska lära känna nya människor.

Håller med Moster Stina att man borde få dela det roliga med den man tycker om och känner sig trygg med. Detta gäller då inte bara partner utan övrig släkt och vänner...
  • Aylas

Måste är ett hårt ord - klart att man inte måste ha en bordsplacering. Låter som många haft bröllop utan och det verkar ha gått fint. Men jag hade nog blivit förvånad och lite besviken om det inte fanns bordplacering, För mig fyller den två funktioner;

Att låta din familj lära känna din blivandes att se till att ingen känner sig ensam och bortkommen, som första dagen i skolmatsalen

Och ingen behöver väl hamna där de inte känner någon alls, utan ha någon "trygghet" nära som man kan prata med när/om man inte hittar någon nämnare med sin kavaljer.

• GnuGS
    Moster Stina skrev 2010-12-13 17:26:55 följande:
    Men ärligt talat så tycker jag verkligen personligen OM att njuta av en fest ihop med min älskade.
    Det tycker jag ju att man helt missar, om man är bordsplacerad enligt gammal norm. Alltså långt ifrån varandra som par.

Men det är väl för att jag helt enkelt verkligen VILL spendera all rolig tid ihop med min fästman.
    ”Enligt gammal norm” skulle ni ju snarare just ha placerats tillsammans, som fästfolk!
  • GnuGS

Jag håller med Clara H med flera – det blir i regel mycket bättre med än utan bordsplacering! Åtminstone om den är genomtänkt och omsorgsfullt gjord...
    De gånger jag som värdinna lagt ner krut på bordsplaceringen har det blivit riktigt lyckat och bra stämning (t ex på mitt 25-årskalas). Då har många kommit fram efteråt och tackat för att de haft så trevligt med sina bordsgrannar!

När jag själv varit på middagar/tillställningar med fri placering har det ofta känts osäkert var man ska sätta sig -- inte kul för de gäster som inte känner någon.

Men det jag tar med från den här tråden är det där med att många bröllopsgäster nog snarare vill få möjlighet att prata med gamla vänner (särskilt sådana de inte sett på länge) än att lära känna nya personer!
    Det ska vi tänka på, eller rättare sagt ska vi se till att de flesta får sitta nära båda sådana de känner och sådana vi tror att de skulle vilja lära känna -- och så ska vi försöka se till att inte placera delarna i ett par alltför långt ifrån varandra!

• Moster Stina
    GnuGS skrev 2010-12-14 22:41:28 följande:
    ”Enligt gammal norm” skulle ni ju snarare just ha placerats tillsammans, som fästfolk!
    Ja det har du förstås rätt i...
    Men numera så anses man ju nästan gift när man är sambos och så...

Jag menar att jag i framtiden även som gift VERKLIGEN vill njuta av en fest IHOP med min älskade.
    Men det är väl jag som är tråkig!!!

Men när man nu letat hela livet efter honom, så känns det bara bra att få varje minut tillsammans som bara går!

(Vi jobbar mycket med sena kvällar, och har en held del fritidsaktiviteter för oss, så vi ses faktiskt inte så mycket som folk nog tror!)
Svar på tråden Måste man ha bordsplacering???