• ahj

Vigsel i Thailand!

Är det fler än vi som planerar en vigsel i Thailand i vinter?

Skulle vara kul att utbyta tips och idéer.

Hur har ni tänkt er? Hur långt har ni kommit i planeringen?

• Svar på tråden Vigsel i Thailand!
  • Thailand2011

Hej!

Nu är vårt bokat o klart!!!
    Vi gifter oss i Khao Lak på Bang Sak Beach den 1 maj! Solig
    Vi har anlitat Thai Wedding och får en enkel ceremoni på stranden i solnedgången, bara jag min sambo och vår lilla dotter.
    Bukett, transfer, champagne, fotograf, rislampa, utsmyckning på stranden, håruppsättning för 20 000TBH. Precis vad vi ville ha till ett bra pris (hoppas jag). Någon med erfaranheter av Thai Wedding?

Hur gör ni andra med klänning? Någon som funderat på att sy upp en i Thailand? Vi kommer att vara i Khao Lak 11 dagar innan bröllopet, så det borde man väl hinna få sytt eller? Får vara något enkelt för vi ska vara borta 2 veckor efter bröllopet med, och med all shopping är jag orollig att en stor klänning inte kommer få plats i bagaget =)

• ahj

Nu har vi bestämt oss för att använda oss av Lanta divers.
    Våran vigsel blir på Koh lanta den 25 mars.

Vi är mitt i planeringen med allting och har inte fått något pris ännu. Bara på ett ungefär.

Jag har faktiskt köpt min klänning på Tradera och den är uppsydd i Thailand .
    Den är just nu på gränsen till lite stor och jag planerar för att gå ner 10kg innan bröllopet. Så (förhoppningvis) kanske behöver jag gå till en skräddare när vi kommer dit och få den insydd.

• ahj

Någon av er som funderar på att köpa ringen i Thailand?

Vi har varit och kollat på ringar idag, hittade såklart många fina men tycker det är så dyrt.
    Jag hade tänkt mig att lägga max 5000:- men dom jag tittade på gick på ca 6-7000:-

• Thailand2011

Vi var och tittade på ringar igår. =)
    Har en slät förlovningsring i vitt guld och vill ha en vigselring i vitt guld med mycket stenar.
    Hittade en fin på Lyxxa för 35000!!!! Kollade vad den skulle kosta om man bytte ut diamanterna mot Cubic Zirconia, men det hamnade ändå på 6500kronor, minst!!

Har också en budget på ca. 5000 max.
    Har hittat en sida med guldringar och stenar som heter moissanite. moissaniteco.com
    Där kan jag få drömringen för 3-5000kr. Dock lite nervöst om man ska beställa över nätet...

Har också funderat på att köpa ringen på plats i Thailand, men jag tror jag skulle nojja mig så mycket för att jag inte hittade den rätta att jag bara skulle vara nervös hela tiden... Har också hört att det är lätt att bli lurad på karaten i guldet....

Ahj: Har du varit i Thailand tidigare? Ska du sy upp din klänning där eller du köper den innan?

• ahj

Ja jag är också rädd för att man ska bli lurad där. Jag har fått en ring för länge sen som var köpt i Yhailand och den var väldigt gul. Ljusare än vårat guld. Inte fint alls.

Jag har varit i Thailand en gång för tre år sedan. Då sydde min blivande man upp en kostym och den är fortfarande jättefin.
    Jag har redan köpt en klänning från Thailand. Den är dock på väg att bli lite stor så jag kanske får sy in den lite på plats.

Visst skulle ni ha Thai Wedding? Vilken adress hittar jag dom på?
    Vi ska gifta oss på Koh lanta och ville ha lamoet då vi träffat dom tidigare och dom är verkligen super! Men tyvär har dom inga vigslar på Koh lanta utan bara Phuket och dit vill vi inte åka igen.
    Vi bestämde oss för Lanta divers men dom svarar nästan aldrig på mail och vi har fortfarande inte fått någon bekräftelse på varken datum eller pris. Känns lite tråkigt.

• Thailand2011

www.phuket-discovery.com hittar du dom på =)
    Vi har haft kontakt med Noi, och hon (antar att det är en tjej) svarar suersnabbt! Till och med på nyårsafton fick jag tre mail från henne när det var kväll hos dom =) Hoppas bara det är lika bra i verkligheten!

Det är vår första resa till Thailand, och vi ska först vara i Khao Lak 2 veckor, sen Ao Nang 1 vecka o sist Kata 1 vecka. Vi gifter oss efter 11 dagar i Khao Lak (så man hinner få lite solbränna) =)

Tänkte i så fall sy upp en enkel klänning eftersom det är ett strandbröllop i solnedgången och min sambo skall ha vita linnebyxor o vit linneskjorta, så det ska inte vara någon riktig brudklänning.

Har du varit i Khao Lak och känner till skräddare? Eller vet vad en enkel lång klänning kan kosta att sy upp?

• ahj

Då ska jag gå in och kika där Mailar ni på engelska när ni pratar med dom?
    Jag tycker det är så skönt att ha svenska kontakter då jag själv är så dålig på engelska.

Jag vet bara Lanta diver och TI som är svenska och håller till på Koh lanta. Någon som vet någon annan?

Nej jag har inte varit i Khao lak men skulle vilja åka dit någon gång. Vet tyvär inga priser på klänningar heller.

Vi vill ha vår vigsel precis som er. En enkel ceremoni på stranden och att det inte ska kosta en förmögenhet .

• Thailand2011

Ja, vi mailar på engelska...  Men det är inga problem...
    Se till att få ett bra pris.
    Jag fick först ett pris på 42000 TBH, men sa att vår budget var på 20 000TBH. Då gav dom oss ett paket som passar oss precis.
    Jag hade kanske kunnat komma lägre i pris och ändå fått vad jag ville, men jag har så svårt för att pruta =)

• ahj

Ska knåpa ihop ett mail ikväll då så får vi se vad dom svarar.

Vad ingår i 20000bath? Ni hade inte middag med va?

• Thailand2011

Dagen innan ceremonin kommer Noi till vårt hotell och går igenom hur vi ska ha det. Vi har med oss egen musik på CD o så...

På förmiddagen på ceremonidagen kommer en tjej och gör iordning mitt hår, och sen sminkar jag mig själv.
    Jag får min brudbukett som jag valt ut bland MASSOR med fina buketter på deras sida.
    Sen får vi transfer till BangSak Beach utanför Khao Lak.
    Där är det  lite enkelt pyntat på stranden och där hålls ceremonin.
    En fotograf tar obegränsat med kort som vi får på en CD att printa ut själva.
    Vi får spela vår musik, ha vår ceremoni, skicka upp en rislampa och skåla i champagne. Det avslutas med att vi skriver på ett certifikat. (Som egentligen inte gäller något eftersom vi gifter oss borgerligt hemma innan).

Sedan får vi transfer tillbaka till vårt hotell.

Sen kommer vi själva att gå ut och äta någonstans på kvällen med dottern.

Det som vi har valt bort för att få det lite billigare är:
    make-up
    fotografering där bilderna printas ut
    valt enklare arrangemang på stranden

tror man kan välja till hur mycket som helst, men detta passade vår budget! =)
    Om ni har en budget, så skriv det till dom från början och se vad ni kan få för de pengarna. Kan ju vara lite olika på olika ställen i Thailand... Vet att det kostade betydligt mycket mer om man ville ha det på en ö utanför Krabi t.ex.

Ska bli spännande att se vad du får för pris! =)

Svar på tråden Vigsel i Thailand!