• LillieMae

    Gravid...

    Panik, gravid.


    Jag vet ärligt inte vad jag ska ta mig till.


    Blev gravid i Maj och fick missfall i Juli. Jag o min karl sa efter det att, a ja, blir det ett barn igen så blir det de. Ingen fara. 


    Men för två veckor sen hade vi ett litet snack och vi kom fram till att vi skulle vänta med barn. Ironiskt nog så blev jag gravid ungefär vid den tiden. 


    Nu sitter vi här i chocktillstånd och vet inte hur vi ska göra. Naturligtvis så ska man ta sitt ansvar. Nu är det så här och man får ta det därifrån. Men eftersom vi hade snacket o så, så känns det ju inte lika roligt på nåt sätt. Jag vill bara lägga mig ner o gråta. Alla möjligheter som jag såg när jag blev gravid förra gången är som bortblåsta. Jag vet inte hur jag ska förklara hur jag känner inför det här mer än lätt panik o ångest. 


    Jag o karlen pratade i flera timmar om det i går (fick reda på det i måndagskväll) men än så länge har vi inte "kommit fram till nåt". 


    Söker bara lite stöd här för jag är inte redo att berätta det för ngn nära vän än. Det känns för tungt så snälla undvik onödiga o taskiga kommentarer. 

  • Svar på tråden Gravid...
  • MrsT2011

    Min tanke är att om ni försökt tidigare och gått igenom ett missfall, så kommer ni nog ångra er om ni inte behåller det här barnet. Ge det lite tid, längre fram i graviditeten kommer det säkert sjunka in att ni ska bli föräldrar och då kommer glädjen tillbaka.

  • 1up

    Hejsan!


     


    Jag hade haft tre missfall innan jag helt oplanerat blev gravid. Vi hade sagt att vi skulle vänta och vår relation var dessutom lite "sådär" efter allt strul.. och jag var livrädd. Rädd för att få missfall igen, rädd för att inte få det, rädd för att det skulle ta slut med min kille på riktigt, rädd för att det inte skulle göra det, etc. Jag kom dock fram till att tre missfall (och en canceroperation) var skäl nog att satsa. Vi visste inte om det var vår "enda chans", eller vad man ska säga. Och jag kan ärligt säga att det dröjde till hennes halvårsdag innan jag fattade att det var det här jag ville göra. :) 


    Vad jag menar är att livet är föränderligt. Det blir aldrig riktigt som man tänkt sig. Ganska ofta blir det dock ALLDELES UTMÄRKT, ändå. Även om man är skitskraj då och då. Det hör liksom till..


    Ta hand om dig. Hitta din magkänsla och gå på den. Innerst inne så vet ni vad som är bäst för just er. Kram!


     


     

  • LillieMae
    MrsT2011 skrev 2010-12-08 08:39:46 följande:
    Min tanke är att om ni försökt tidigare och gått igenom ett missfall, så kommer ni nog ångra er om ni inte behåller det här barnet. Ge det lite tid, längre fram i graviditeten kommer det säkert sjunka in att ni ska bli föräldrar och då kommer glädjen tillbaka.
    Vi har aldrig försökt bli med barn, vi hade bara varit tillsammans ett par veckor första gången jag blev gravid och vi bestämde oss för att behålla. Gu vad vi låter oansvariga. Vi är inte det. Jo först va vi det men tog vårt ansvar o gladde oss åt det men nu hade vi ju bestämt att det inte va dags än.

    Men det är nog som du säger att man kommer att ångra sig o att hela föräldraskapet kommer på vägen. 


     



    1up skrev 2010-12-08 08:50:47 följande:
    Hejsan!   Jag hade haft tre missfall innan jag helt oplanerat blev gravid. Vi hade sagt att vi skulle vänta och vår relation var dessutom lite "sådär" efter allt strul.. och jag var livrädd. Rädd för att få missfall igen, rädd för att inte få det, rädd för att det skulle ta slut med min kille på riktigt, rädd för att det inte skulle göra det, etc. Jag kom dock fram till att tre missfall (och en canceroperation) var skäl nog att satsa. Vi visste inte om det var vår "enda chans", eller vad man ska säga. Och jag kan ärligt säga att det dröjde till hennes halvårsdag innan jag fattade att det var det här jag ville göra. :)  Vad jag menar är att livet är föränderligt. Det blir aldrig riktigt som man tänkt sig. Ganska ofta blir det dock ALLDELES UTMÄRKT, ändå. Även om man är skitskraj då och då. Det hör liksom till.. Ta hand om dig. Hitta din magkänsla och gå på den. Innerst inne så vet ni vad som är bäst för just er. Kram!    
    uuuh, det är det som är grejen, vad är bäst för oss?? Jag ska precis börja plugga (o ser väl egentligen inte alls barn som ett problem) men jag är så rädd.

    Jag är rädd för vad min kille vill, jag är rädd för att jag vill, jag är rädd att ångra mig, jag är rädd att gå igenom hela graviditeten o att barnet är "oönskat"


    Puh, det här är riktigt jobbigt :((

  • 1up

    Jag var bergsäker på att min kille skulle säga "gör abort eller dra" när vi fick reda på att jag var gravid, eftersom det varit så struligt och vi sagt att det verkligen inte var läge nu. Jag var dessutom mitt i en utbildning - och vi bodde 50 mil ifrån varandra. Han var såklart också jätterädd, men blev glad. Jag var nog den som var rädd under längst tid.


    Vi pratade inte så mycket om det. Jag sa att jag trodde att jag skulle må dåligt av att göra en abort, och han sa att vi nog var tillräckligt bra på att ta hand om varandra för att klara av det här. Så jag packade ihop mina grejer, sa upp min utbildningsplats på universitetet och flyttade hem till honom när jag var gravid i 18e veckan.


    Graviditeten var jobbig för mig (det är den inte för alla!) och ungen sov knappt under sitt första halvår (de flesta barn sover mycket mer!). Nu är hon nio månader och i januari är det tänkt att jag ska återuppta mina studier, fast här i Stockholm istället.


    Livet är en bergodalbana. Graviditeten, med sina hormoner, är ännu mer så. Och föräldraskapet är en stor utmaning. Men ALLA är skraja. Den som säger något annat är en kärring full av ljug. Alla känner sig små och otillräckliga och har inte den anaste bleking om vad de ska ta sig till inför allt detta nya och ömtåliga. Och 9999 av 10.000 klarar det GALANT, älskar sina ungar över allt annat och tycker att de är värda allt besvär i hela vida världen.


     


    Så - var inte rädd för förändringen, oavsett vad du väljer. Livet kommer alltid att bjuda på nya utmaningar. Du kommer klara varenda en av dem. Det är bara lite bökigt att komma över själva tröskeln, om du hajar..

  • LillieMae
    1up skrev 2010-12-08 09:14:31 följande:
    Jag var bergsäker på att min kille skulle säga "gör abort eller dra" när vi fick reda på att jag var gravid, eftersom det varit så struligt och vi sagt att det verkligen inte var läge nu. Jag var dessutom mitt i en utbildning - och vi bodde 50 mil ifrån varandra. Han var såklart också jätterädd, men blev glad. Jag var nog den som var rädd under längst tid. Vi pratade inte så mycket om det. Jag sa att jag trodde att jag skulle må dåligt av att göra en abort, och han sa att vi nog var tillräckligt bra på att ta hand om varandra för att klara av det här. Så jag packade ihop mina grejer, sa upp min utbildningsplats på universitetet och flyttade hem till honom när jag var gravid i 18e veckan. Graviditeten var jobbig för mig (det är den inte för alla!) och ungen sov knappt under sitt första halvår (de flesta barn sover mycket mer!). Nu är hon nio månader och i januari är det tänkt att jag ska återuppta mina studier, fast här i Stockholm istället. Livet är en bergodalbana. Graviditeten, med sina hormoner, är ännu mer så. Och föräldraskapet är en stor utmaning. Men ALLA är skraja. Den som säger något annat är en kärring full av ljug. Alla känner sig små och otillräckliga och har inte den anaste bleking om vad de ska ta sig till inför allt detta nya och ömtåliga. Och 9999 av 10.000 klarar det GALANT, älskar sina ungar över allt annat och tycker att de är värda allt besvär i hela vida världen.   Så - var inte rädd för förändringen, oavsett vad du väljer. Livet kommer alltid att bjuda på nya utmaningar. Du kommer klara varenda en av dem. Det är bara lite bökigt att komma över själva tröskeln, om du hajar..
    Tack för fina och fram för allt stöttande ord.

    När min kille kommer hem idag så ska vi prata mer om det. Vi är så chockade nu bara, kan knappt fatta att man är i den här situationen. Hade ju inte hunnit bli ansvarsfull med tanke på vad vi bestämde. Plopp sa det bara. 


    Jag vill helst inte göra abort men vi är ju två om det här. Jag kan inte bara köra över honom. O även om han säkert säger att vi kör så just nu tynger det mig att han tycker att det är så olägligt. Ja du förstår säkert men det är ju som du säger oxå att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Väldigt sällan faktiskt. 


    O än en gång tack för väldigt stöttande ord. Det behövs idag. 

  • 1up

    Så lite så. Jag vet ju hur det är, och var tacksam för det stöd som visades mig när jag satt och bölade över tangentbordet. Det är min jäkla skyldighet att peppa vidare. :)


    Klart din kille tycker det är jobbigt, också. Det är ju en stor grej för honom med.


     


    Mitt allra, allra bästa tips är att ha lite is i magen. Försök ta det lugnt. Prata med varandra och LYSSNA på varandra. Det kan hända att ni inte kommer överens, men det måste inte vara en katastrof för det. Försök lita på att allt ordnar sig till det bästa, så länge ni inte gör något som känns direkt fel.


    ..och hör av dig om du behöver snacka. :)

  • LillieMae
    1up skrev 2010-12-08 09:30:53 följande:
       Mitt allra, allra bästa tips är att ha lite is i magen. Försök ta det lugnt. Prata med varandra och LYSSNA på varandra. Det kan hända att ni inte kommer överens, men det måste inte vara en katastrof för det. Försök lita på att allt ordnar sig till det bästa, så länge ni inte gör något som känns direkt fel.
    Nu har det ios inte gått så lång tid så om det nu blir A-utvägen så är det bara att ta tabletter. Men ju längre tiden går desto svårare blir det o när jag fick missfall så "kom inget ut" o jag va tvungen att bli skrapad. Det har ju satt sina spår oxå. Bara tanken på att komma tillbaka dit o göra nåt sånt känns helt fel. 

    Men han kommer hem om ett par timmar så vi ska prata då. Jag vet att det löser sig till det bästa. Min kille är fantastisk o jag är så glad att han finns vid min sida.


    Mitt mantra idag blir: "Is i magen"  ;)

  • 1up

    Lycka till! :)


    Berätta gärna hur det gick, om du känner för det.

  • Semlorna

    Förstår att det kan vara svårt efter att ni bestämt er för att vänta men samtidigt så tror jag att om ni kände att det var roligt förra gången så kommer det tillbaka nu. Kanske vågar han inte bli glad innan ni bestämt hur ni ska göra för att inte pressa dig?

  • LillieMae
    Semlorna skrev 2010-12-08 10:05:39 följande:
    Förstår att det kan vara svårt efter att ni bestämt er för att vänta men samtidigt så tror jag att om ni kände att det var roligt förra gången så kommer det tillbaka nu. Kanske vågar han inte bli glad innan ni bestämt hur ni ska göra för att inte pressa dig?
    Jag tror snarare att han får lite panik för att han ställt in sig på att vänta. Men han är verkligen fin, vi behöver bara prata igenom så att ingen av oss känner oss överkörda av den andre. 
Svar på tråden Gravid...