• Lanin

Hjälp! Vem "måste" bjudas?

Håller på för fullt att sätta ihop gästlistan till vårt bröllop. Har kommit fram till att vi kommer att bli mellan 90-100 pers eftersom att vi båda har ganska stor släkt och vänner.

Jag har dock en vän med resp. som jag inte är säker på. Vi var nära under tiden jag gick i gymnasiet men sen jag flyttat för att plugga (4mil bort) har vi bara setts ibland när jag har åkt hem. Har bott här i snart 3 år och hon har aldrig varit och hälsat på trots inbjudan.

Nu har dom även fått barn och har inte hört från henne sen förra sommaren då vi var på barnets dop. Försöker höra av mig men hon svara inte eller verkar inte speciellt intresserad av att träffas.

Saken är den att jag kommer att bjuda andra vänner från den tiden, dessa vet jag inte om jag träffar så mycket oftare men det känns samtidigt som att vi har lite mer gemensamt och dom är inte så anti att träffas när man väl hörs (plus att några bor i sthlm och gbg så det är kanske inte så konstigt att man inte ses så ofta). Vissa av dessa vännerna umgås mer regelbundet med denna tjejen, då de bor i samma stad.

Kan jag bjuda dom och välja bort henne??

• Svar på tråden Hjälp! Vem "måste" bjudas?
  • Nali

Bjud den som gör dig glad, som du verkligen vill fira din dag med helt enkelt.

• Semlorna

Nali skrev 2010-12-07 19:52:50 följande:
    Bjud den som gör dig glad, som du verkligen vill fira din dag med helt enkelt.

Precis. Ingen måste bjudas utan det är dom ni vill. Dock tycker jag inte man bara bjuder en i ett par eller utelämnar nån i vänskapsgruppen som man ungås med kontinueligt. Så jag tycker gott du kan låta bli att bjuda henne om ni inte umgås speciellt ofta.

Själv kommer jag bjuda vissa äldre vänner och utelämna andra för vi kan helt enkelt inte bjuda alla.

• Aylas

Resonemanget att bjuda de man vill ha i sitt liv framåt tycker jag funkar bra,
    vill du umgås med henne  framtiden eller kännner du att det bara är historia ni har tillsammans?

• Tigerfadder

Det är ert bröllop, ni bjuder de ni vill, de som betyder något för er.

• GnuGS

Jag håller med om vad all ovan skrivit -- men vill ändå påminna om att folk ofta blir väldigt upptagna när de fått barn, som denna tjej tydligen fått. Jag har sett ett antal vänner och väninnor försvinna, för att återkomma till vattenytan efter några år när deras barn blivit äldre...

• ClaraH

GnuGS skrev 2010-12-07 20:42:45 följande:
    Jag håller med om vad all ovan skrivit -- men vill ändå påminna om att folk ofta blir väldigt upptagna när de fått barn, som denna tjej tydligen fått. Jag har sett ett antal vänner och väninnor försvinna, för att återkomma till vattenytan efter några år när deras barn blivit äldre...

Jag tro att det också kan vara så att hon befinner sig i en bubbla nu. Tänk på att om du inte bjuder henne men andra i samma krets så betyder det ett avståndstagande. Så om du vill umgås i framtiden så vinner du på att vara generös om du har möjlighet till det.

• TheD

Strunta i henne! Bjud endast personer du/ni tycker om som ni inte kommer får magknip av att se på den stora dagen :)

• Lanin

Tack för alla förslag, blir lite nojjig när man sitter hemma själv med listan som måste revideras och ska få budgeten att gå ihop med allt annat. Saken är den att jag tror inte vi kommer att ses så mycket i framtiden heller då dom har köpt hus ännu längre bort (fick se det på facebook). Det är sant att folk blir upptagna när dom har barn, men det borde ju vara lättare att ses när bebisen är liten och kan följa med i vagnen? Kan ju inte riktigt uttala mig eftersom att jag inte har egna barn. Hon bjöd ju heller inte alla fram "gamla" gänget på dopet, och dom som inte fick komma blev ju inte så glada så att säga, men det var ju vänner som faktiskt stått närmre henne under denna tiden än vad jag gjorde. Än så länge får hon vara off tror jag så om vi kommer fram till att vi faktiskt har råd lite längre fram så kan vi lägga till dom på listan, är ju ett tag tills inbjudningarna ska skickas. Oj vad detta är jobbigt....

• 090208

Ingen "måste" bjudas, spelar ingen roll om det är respektive eller familj. Ni gör som ni vill.

Svar på tråden Hjälp! Vem "måste" bjudas?