• På rosa moln

Egna önskemål om vigseltal

Vi önskar byta ut några av de rader som prästen säger i det traditionella vigseltalet (dels det om att äktenskapet är instiftat för man och kvinna, dels det om när döden skiljer oss åt) är detta någonting som vi bör berätta redan när vi bokar kyrkan eller räcker det att framföra det när vi träffar prästen? Jag tänker på vad som händer ifall prästen är väldigt traditionell av sig, letar kyrkan fram en annan präst åt oss då eller blir det vår uppgift att göra det? Hur har ni som har haft speciella önskemål om vad som ska sägas och inte sägas gjort, har det varit lätt att lösa eller har ni stött på några problem?

• Svar på tråden Egna önskemål om vigseltal
  • Burre Präst

Bokar ni vigsel en viss dag så får ni i regel finna er i den präst som tjänstgör den dagen. Är det så att ni på intet vis kan komma överens med tjänstgörande präst så kan ni kontakta kyrkoherden, men ni har inte automatiskt rätt att välja en "bättre" präst.

När jag träffar brudpar som har önskemål om vad som ska sägas så lyssnar jag på dem, men i slutändan är det jag och inte de som bestämmer hur vigseln skall utformas eftersom det är en gudstjänst i Svenska Kyrkan och bland annat reglerad i kyrkohandboken.

Ofta är det dock möjligt att komma överens om alternativa formuleringar om det är saker som är speciellt viktiga för er.

• Jeez

Vigseltalet är något som präster skriver.

De ord du tar upp är del av svenska kyrkans ordning och i de fall som är valbara (tex döden som skiljer er åt) får ni välja. Men formuleringen om äktenskapet instiftat...finns förvisso i två varianter, men det är inte möjligt att ändra. För samkönade par finns en annan formulering, men så länge nuvarande handbok gäller (i några år till) så får man inte använda dessa för olikkönade par. Men två saker vill jag ändå säga: en präst är inte konservativ för att h*n håller sig till den ordning h*n lovat att hålla sig till. Det finns förvisso konservativa präster som nekar förändringar, men det finns också progressiva "liberala" präster som gör det. Det andra är att om någon går med på att ändra vissa obligatoriska formuleringar så gör de förhoppningsvis det väl medvetna om att de kan få stå tillsvars för det också. Med det sagt att ni ska vara medvetna om vad ni ber prästen om. Ibland upplever jag att en del inte tycker det är så himla farligt att be präster göra si och så och bryta mot ordningar som finns, men man kan bli av med sitt jobb.

Men självklart ska ni prata om dessa frågor med den präst som ska viga er och förhoppningsvis (och förmodligen) hittar ni vägar som funkar för alla parter!

• På rosa moln

Jeez skrev 2010-12-07 17:25:31 följande:
    Men formuleringen om äktenskapet instiftat...finns förvisso i två varianter, men det är inte möjligt att ändra. För samkönade par finns en annan formulering, men så länge nuvarande handbok gäller (i några år till) så får man inte använda dessa för olikkönade par.
    Jag har hört av en annan forumist att de valde en formulering i stil med "äktenskapet är instiftat till två människor som älskar varandra", borde inte vi också få göra det?
  • Jeez

Borde och borde. Den prästen gjorde i så fall tjänstefel om man ska vara krass. Så det är väl snarare så att de inte borde ha fått...

En jämförelse är kanske att det inte är rätt att gå mot röda gubbe bara för att folk gör det. Ibland klarar man sig bra ändå, men det är fortfarande inte rätt.

Vi är många som tycker att det enda logiska är att förändra formuleringarna, särskilt med tanke på att teologin i Svenska Kyrkan så tydligt tagit ställning för att det inte handlar om kön. Men samtidigt så har vi en ordning där det tar tid att vaska fram nya gudstjänstordningar, så för att inte det ska florera hur många olika varianter som helst så ska man hålla sig till den gällande. Problemet ligger i konsekvens. Om man ska få ändra åt det hållet, vilket vi tänker som bättre, så måste vi också acceptera dem som vill ändra åt det andra hållet -i konsekvensens namn.

Svar på tråden Egna önskemål om vigseltal