• Moster Stina

Snälla håll tummarna för mig!

Vi har försökt i två år nu att bli med barn. Har bara blivit det en gång, och det var i februari 2009, vilket sen resulterade i ett tidigt missfall.

Vi har utretts, och då de inte hittar några fel så återstår provrörsbefruktning, som vi står i kö för att få göra.

Förra veckan hade jag dock på känn att något är mystiskt med mig. Mer än vanligt, och i lördags beslöt vi oss för att våga köpa hem och göra ett gravtest.

Och gissa om vi blev förvånade, när testet visade sig vara POSITIVT!
    Vi räknade och funderade en hel del och kom fram till att vårt planerade bröllop ligger 2 veckor efter födseln! INTE det bästa kanske. Men att behöva flytta och tidigarelägga bröllopet, är väl ingenting i sammanhanget.
    Vi var bara så lyckliga över lyckats "få till det" igen.
    Dock har jag haft en försiktig molande magvärk av och till sen i fredags morse. Känns bara som att jag ätit tokigt, vilket jag också har, samt stressat för mycket. Inget farligt alls. Men på apoteket igår, så ville de inte sälja några som helst stressmagetabletter till gravida mig innan jag varit i kontakt med min läkare.

Och i går kväll kom en liten blödning.
    Och i dag lite till. Bara som en mörk blodblandad flytning visserligen, men av vad jag förstått när jag läser info så är inte magont i sig farligt. Inte heller blodstänk. Men ihop-är det sällan bra!
    Lyckades tjata till mig en undersökning hos min fertilitetsläkare i morgon, och nu är jag ju så orolig att allt ska vara på tok i alla fall.
    Så tänk på mig i morgon go vänner, och hoppas med mig att magvärksmolandet INTE har något med blodet eller graviditeten att göra!

Förra graviditeten var jag utseslutande överlycklig, men denna gång vågar man såklart inte hoppas annat än en dag i taget.
    Men hur det än går så är vi i alla fall i grunden väldigt lyckliga människor. Det är det verkligen inte alla som orkar vara under en sådan här process, vilket jag verkligen förstår till fullo, men vi råkar ha haft så mycket annat att glädjas åt  i livet, att det ändå inte blivit något problem för oss.

Detta blev långt...
    Men jag ville bara be er tänka på mig i morgon efter lunch.
    Man kan ju liksom inte berätta om detta för andra än, men jag behöver ändå lite stöd.

• Svar på tråden Snälla håll tummarna för mig!
  • moonlightgirl

Jag håller alla tummar och tår för dig.
    Förstår precis vad ni går igenom med alla protagningar osv. Vi har gått igenom samma procedur o de säger att det inte är något fel på oss men inget händer. Vi kan få hjälp med provrörsbefruktning men jag väger för mycket så jag måste gå ner i vikt först, vilket jag verkligen kämpar med och har gjort i ca 17 år nu. Vill göra operation men det är ett års kö och sedan ska man hellst inte bli gravid innom det första året. Min hemkommun sammarbetar med Linköping och där kan man få hjälp tills man fyllt 38 år. För mig går mattematiken inte ihop med allt som måste göras och hända då jag fyllde 37 i fredags. Blir bara sä jäkla trött på att man inta kan få hjälp någon gång.

Förlåt för att jag började mala på om mitt, det var inte meningen. Jag ska verkligen hålla alla tummar och tår för er.
    kram

• Emblas Mamma

Håller verkligen tummarna för dig! Och om det nu blir bäbis precis vid bröllopet så är ju det viktigare! Hoppas det går bra i morgon!!!

• FruFiddeli

Jag blödde också lite grann tidigt i graviditeten och den där molnande värken är det många som har, förstår att du är orolig, det är man alltid, men ofta går det bra! Håller tummarna för dig!

• CiaLia

håller verkligen tummarna för er skull men försök att inte stressa för sjutton!! (lättare sagt än gjort)

• jkbr

håller tummarna! (och du jag hade som värsta mensverken i början av graviditeten och barnmorskan sa att det var bra,tydligen nått med livmoder i växt) Försök att inte skrämma upp dig själv (läs inte forum på nätet om graviditet,då blir man mer rädd) lycka till!

• fru2011kanske

Håller självklart tummar och tår!!!!!!!!!!!!!!!

• Moster Stina

Tack alla snälla som håller tummarna!

Jo jag har visserligen förstått att det är vanligt med värk och blödningar.
    Vi är ju mest jätteförvånade över att överhuvudtaget lyckas få till på ett gravtest så att säga.

Vågar ju verkligen knappt hoppas att resten av färden ska gå vägen också.

Och hur som helst så kommer de väl inte se så mycket att kommentera på ultraljudet i dag,då det gått väldigt kort tid.  Men det skulle ändå kännas jättebra att få träffa någon som i alla fall kan konstatera att jag verkar gravid. Hoppas hoppas!

Men jag kan säga så här, att går det nu på tok, så har vi alla fall ett bröllop att se fram emot, och ett liv tillsammans. Vi kan absolut klara oss utan barn med, och har ju liksom räknat med att vi kanske aldrig får några tillsammans, trots att vi försöker och försöker. Men det vore underbart om mannen i fråga fick bli pappa tycker jag, för han är helt underbar med andras bäbisar, och barn!

CiaLia skrev 2010-12-06 22:44:15 följande:
    håller verkligen tummarna för er skull men försök att inte stressa för sjutton!! (lättare sagt än gjort)

Ha ha! Du ska veta vilket bra liv vi levt under dessa försöksår. Verkligen INTE stressat! Ätit bra.Levt bra. tränat och ätit det man ska. Allmänt nöjda och lyckliga bara.

Och så nu när jag hoppat på ett till jobb och lever superstressat, plus att jag inte orkat träna på flera månader. Gått upp i vikt och ätit skräpmat bara. DÅ får vi till det!
    Mycket underligt!
    Fast nu är det slut på det livet som onyttig, om jag ÄR gravid kan jag säga!

moonlightgirl skrev 2010-12-06 20:48:42 följande:
    Jag håller alla tummar och tår för dig. Förstår precis vad ni går igenom med alla protagningar osv. Vi har gått igenom samma procedur o de säger att det inte är något fel på oss men inget händer. Vi kan få hjälp med provrörsbefruktning men jag väger för mycket så jag måste gå ner i vikt först, vilket jag verkligen kämpar med och har gjort i ca 17 år nu. Vill göra operation men det är ett års kö och sedan ska man hellst inte bli gravid innom det första året. Min hemkommun sammarbetar med Linköping och där kan man få hjälp tills man fyllt 38 år. För mig går mattematiken inte ihop med allt som måste göras och hända då jag fyllde 37 i fredags. Blir bara sä jäkla trött på att man inta kan få hjälp någon gång.Förlåt för att jag började mala på om mitt, det var inte meningen. Jag ska verkligen hålla alla tummar och tår för er.kram

Jag håller verkligen tummarna för er med. Låter verkligen jobbigt det där med åldern. Så himla typiskt va! Att det ska vara så olika i olika landsting. Grymt orättvist tycker jag! Och chanserna numera att bli gravid när man är äldre än 38, genom provrörsbefruktning, är betydligt större än för några år sedan. Inte alls så liten chans som det varit. Blir så arg på den orättvisan.
    Stockholm som jag hör till, där är högstaåldern 40 tror jag.
    Jag har själv alltid kallt räknat med (är 36 nu) att jag ALDRIG kommer hinna skaffa flera barn i alla fall. Kommer från en stor familj själv, och skulle nog helst ha flera barn . Men man kan inte få allt antar jag...
    Magsäcksoperationen hoppas jag VERKLIGEN att du kan få komma till så snart som möjligt.
    På sjukhuset i Norrtälje vet jag att kön varit VÄLDIGT kort förut, då de inte varit så kända. (Men bra! Känner flera opererade!) Hör av dig dit och kolla. Ibland kan man ju få korta kön genom att göra operationen hos ett annat landsting.
    Och din ålder BORDE vara prioriterande om ni skall få ivf-hjälp! TJATA på dem!
    STORT lycka till!

• blomtroll

Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra idag!

• Lissie84

Håller tummarna och hoppas att allt går toppen! 

Svar på tråden Snälla håll tummarna för mig!