• sjuttiosexa

Svärmor!

Jag har en mkt gullig svärmor på många sätt men nu går hon mig på nerverna & hon lyssnar inte när jag bestämt säger NEJ till hennes påhitt!!!

Hon fixar våran bröllopsmiddag & det tycker jag är jätte gulligt. Jag har sagt att jag vill ha fläskfile & potatisgratäng. Hon vill göra en trerättersmiddag & det är fine för mig(hon bjuder på det + dryck till maten) jag tycker det räcker med förrätt, varmrätt & tårta men hon envisas med att det ska vara efterrätt & tårta efteråt till kaffet(känns överflödigt enligt mig men det lyssnar hon inte på).

Jag har berättat för henne att jag tänker hyra klänning(då blev hon lite sur, för den ska köpas för att det är ett minne för livet & att mina töser kanske vill ha den när & om de gifter sig) det är ett minne för mig hela livet även om klänningen är hyrd!!!

Jag vill att de har tända tomtebloss när vi kommer ut ur kyrkan eftersom det trots allt är nyår & vi har vigseln kl 16,30, men nej då ska hon kasta fågelfrön på oss för att ris är förbjudet i vissa kyrkor...respektera gärna min önskan. Jag ångrar mig lite att vi involverade henne i det här..hon gör mig galen.

När hon sa att hon skulle filma hela vår vigsel akt då höll jag på att flyga i taket....jag vill INTE bli filmad...men det kunde hon inte förstå. Jag är rädd för att vi blir ovänner före bröllopet, efter lr om hon ändå filmar oss. Ingen av våra vänner vet om att vi ska gifta oss så därför var jag bara tvungen att få delge mina vänner här om min svärmor!!!

Gôbben min tycker det här är nåt att hetsa upp sig för, det är bara låta morsan styra & ställa så hon blir nöjd....men det är väl vi som ska vara nöjda på vår bröllopsdag lr? Skriv gärna åsikter om ni  oxå har nån besvärlig svärmor som vill väl!

Inte ens min mamma lr pappa lägger sig för att de vet hur o vad jag vill ha. Det är så enkelt & skönt när de accepterar fastän de kanske inte håller med mig men de sätter sig inte emot iaf & gör saker jag absolut inte vill!!

• Svar på tråden Svärmor!
  • 1700tal

Måste oxå säga att tomtebloss lät helt underbart på ett nyårsbröllop! Kanske ingen feedback ang svärmodern men tycker du ska på dig med tomteblossen, det skulle bli så fint och minnesvärt. Om nån tar med sig ris/havregryn/fågelfrön för att kasta får de väl göra det.. Om de klarar det samtidigt som de viftar med brinnande tomtebloss..

• 1700tal

För övrigt verkar du ha en ganska snäll och generös svärmor..

Men klänningen är förstås off limits för henne!

• Emblas Mamma

Fågelfrö!?

haha. vilken svärmor du har. Tomtebloss är ju tusen gånger vackrare! Särskilt under vintern. Kommer det vara mörkt när ni gifter er?

åååh tycker VERKLIGEN ni ska göra som ni vill med tomtebloss! så jättemysigt!

• Houdini

det är lite kul att läsa om att ni är så emot blandningen svärmor/klänning förra gången jag gifte mig sydde min blivande svärmor min brudklänning.

Jag skulle inte ta det så allvarligt om jag var som dig, låt henne komma med sina ideer sedan gör ni som ni vill ändå.
    Vi har fotoförbud under vugseln pga att prästen påpekade att digitalkamrorna ofta låter en hel del när man använder dom.
    De kommer stå i vigselprogramet plus att prästen påpekar det innan vigseln börjar.
    Be eran präst att göra detsamma och slänga in det där om videon också.

En an´ledning till att prästen inte tyckte det skulle fotas under vigseln var att hon tycker att folk ska vara närvarande och inte se det hela genom kameran och koncentrera sig på att bilden ska bli bra

• sjuttiosexa

Det är mörkt när vi gifter oss, vi har tid i kyrkan 16,30 så när vi går ut har det hunnit bli riktigt mörkt. Jag har inte kollat med kyrkan hur de ställer sig till frön, ris får göra det när prästen kommer på vigselsamtal 22.e.

Jag håller hårt på tomteblossen!!

• Cuddly

Jag tycker du ska säga som det är till din blivande make och förklara att han måste förklara för sin mor hur ni vill ha det och att hon helt enkelt får anpassa sig efter det... kanske med någon kompromiss. Om hon inte vill som ni, så får vi väl förklara att ni får hitta någon som kan hjälpa er med att få erat bröllop att bli som ni vill ha det... alternativt, göra det själva. Det tycker jag. LYCKA TILL!

• förlovadflicka
    Cuddly skrev 2010-12-07 14:10:22 följande:
    Är det humor hon har eller är hon bara helt konstig....
    Det är rätt vanligt att ha fågelfrön istället så ni kanske inte ska håna henne för det, folk kan bli ledsna... Man har det för att annars pickar de i sig riset... 
  • Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2010-12-07 14:14:17 följande:
    Det är rätt vanligt att ha fågelfrön istället så ni kanske inte ska håna henne för det, folk kan bli ledsna... Man har det för att annars pickar de i sig riset... 
    Fast det gör ju inget om fåglarna pickar i sig riset. Det finns någon konstig myt om att fåglar dör av att äta ris. Detta är inte sant över huvud taget. Skulle inte förvåna mig om det är en lögn spridd av bröllopsindustrin så att de kan kränga sk. bröllopsris för dyr peng i stället.
  • Cuddly
    förlovadflicka skrev 2010-12-07 14:14:17 följande:
    Ja men ändå... det låter hel snurrigt. Jag har då aldrig hört talas om det. Det var definitivt inte menat som hån... om det tas så så får jag ta tillbaka det.
  • Cuddly
    Sebastiána skrev 2010-12-07 15:03:55 följande:
    Fast det gör ju inget om fåglarna pickar i sig riset. Det finns någon konstig myt om att fåglar dör av att äta ris. Detta är inte sant över huvud taget. Skulle inte förvåna mig om det är en lögn spridd av bröllopsindustrin så att de kan kränga sk. bröllopsris för dyr peng i stället.
    Jag har också läst att det är en myt.
  • sjuttiosexa

Jag har inte kollat upp reglerna varken för ris lr fågelfrön...får göra det under vigselsamtalet.

• Humlan66

åhh jag om nån VET hur en svärmor kan gå en på nerverna.. Försök att ta ett snack med henne, även om det inte är det lättaste, men det är lika bra.Få det överstökat bara

Lycka till

Svar på tråden Svärmor!