• Vi2all­tid
    Äldre 4 Dec 11:52
    14610 visningar
    7 svar
    7
    14610

    Konstiga kramper vi mens!

    En intim fråga...

    Har aldrig haft detta problem någonsin i mitt liv, men nu de senaste tre gångerna jag har haft mens har jag fått kramper kring ändtarmen och analöppningen. Skitkonstigt. Det känns hela tiden spännt och uppstoppat på något sätt, så jag har svårt att sitta. Sedan kan det komma krampanfall som varar i 5-20 sek.

    Nån som känner igen det här? Vad beror det på och vad ska jag göra åt det? Ibland har jag varit tvungen att stanna hemma från jobbet, vilket ju känns trist. Dessutom kan jag inte längre använda menskoppen för att det gör ont, och det gör mig så himla deprimerad - tanken på att jag kanske aldrig kan använda den igen!

    Hjälp...

  • Svar på tråden Konstiga kramper vi mens!
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 4 Dec 17:16
    #1

    Sådär har jag också alltid vid mens! Det är som att hela "regionen" - magen,tarmar,livmoder - hela nedre delen är spänd. Jag har också alltid väldigt ont, har smärtstillande på recept så det är inte den där typen av mensvärk som går över med en panodil och värmedyna som många andra har, utan min mensvärk är mycket värre. Jag har också en del symptom (och har hört att andra har liknande) som att jag kissar mer och oftare vid mens, gör nr 2 oftare och hela matsmältningen är annorlunda. Jag tänker att det är hormoner som påverkar kroppen mer än vad man kanske förstår. Det är ju jobbigt såklart men någon lösning har jag inte. Har det alltid varit såhär eller är det en ny smärta? För min del så har det alltid varit såhär ända sedan första mensen så jag är van men så har jag ju mina smärtstillande tabletter som hjälper också så jag kan leva med det.


    Men om din smärta är ny smärta så ska du kanske söka läkare för det, om inte annat för att få smärtstillande? Och då kan ju läkare också kolla så det inte är något?

  • wiii
    Äldre 4 Dec 20:27
    #2

    Du har inte bytt preventivmedel nyligen? Tänkte om hormonerna har förändrats, för jag har liknande ont när jag har mens, men det har jag ju alltid haft, förutom när jag åt p-piller. Men när kroppen har fått ha sin normala hormonbalans har jag haft sån smärta.

  • Vi2all­tid
    Äldre 5 Dec 14:55
    #3

    Njaej, inte nyligen, men för ett par år sedan bytte jag från p-piller till nuvaring, och tycker att saker och ting har förändrats lite... men det är snarare så att jag upplever att det här med att stoppa i sig hormoner inte är bra för kroppen och jag upplever lite allt möjligt som gör att kroppen och själen inte känns helt 100%. Men om jag slutar helt med hormoner kanske mensvärken blir ännu värre??
    Läste någonstans att en tjej upplevde att hon fick kramper i ändtarmen när hon åt preventivmedel. Men om det verkligen var på grund av det vet man ju inte.

  • Vi2all­tid
    Äldre 5 Dec 14:58
    #4

    prinsessgrodan: jo för mig är det ju helt nytt. är inte riktigt nöjd med min läkare så jag drar mig lite för att kontakta honom... verkar svårt att gå direkt till en gynokolog, utan man måste gå via distriksläkaren först :P

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 5 Dec 18:19
    #5

    Jag har ofta så, även när jag inte har mens. :/


    Det ÄR vanligt vid just mens eftersom det händer så mycket i just magen då! Det kan bero på gaser helt enkelt, att ändra kosten lite för att få mindre gaser hjälper mig mycket. Man ska vara lite försiktig med att stoppa i sig för mycket fibrer, försöka äta vattenlösliga fibrer istället osv.


    Men du ska deffenetivt kolla upp det eftersom du inte haft det förr. Vill inte skrämmas men när jag sökte hjälp för det så ville de genast kolla så man inte fått ändtarmscancer (tror jag det hette, var ett bra tag sen nu). Bättre att kolla upp det och veta säkert än att gå och oroa sig kände jag. Jag hade inte det och de slog fast att det nog berodde på gaser :) Och mot det hjälpte avslappning och koständring som sagt!


    Lycka till!

  • nemesi­sme
    Äldre 9 Feb 18:14
    #6

    Hejsan.


    Jag ser att du skapade denna tråden rätt länge sedan o grejen e att jag har exakt samma sak som dig o tänkte fråga om du till sist gick till en läkare o vad sa de?


    jag har själv alltid haft otroligt ont vid mens varenda gång sedan jag var liten o har det som heter endometrios eller ngt liknande.. men några månader sedan började desssa besvärliga kramperna i analöppningen.


    I början var det som du skrev, i några sekunder o smärtan fick mig verkligen att huka mig. o jag kunde känna mig helt uppstoppad om jag satt på en stol. Men detta hände då alltid bara vid mens o det hjälpte att gå på toa o göra tvåan...


    Nu har det blivit värre o desa kramperna är otroligt starka så jag inte ens lyckas gå på toa! det e verkligen hemskt ör kroppen vill ju "tömma sig" o trycker utåt medans analöppningen krampar ihop o stänger sig o trycker inåt... ingen härlig känsla direkt blev helt yr o svimfärdig av smärtan.


    Vill gärna veta hur du löste det hela o hoppas att du kommit fram till en lösning förstås!


    kramar

  • ema
    Äldre 9 Feb 18:50
    #7

    nemesisme: Du har inte fått någon hjälp mot din endometrios? Tex. p-piller eller något annat. Jag tycker att du bör kontakta en barnmorska eller gynekolog på din vårdcentral omgående, de kan hjälp dig, så där ont ska du inte behöva ha det. 

Svar på tråden Konstiga kramper vi mens!