Cupcakes
Finns det någon som ska ha eller har haft cupcakes istället för bröllopstårta? Var har ni då beställt dem?
Tittar runt lite och det finns ju såå många underbart fina cupcakes.. Hade vat kul att veta vad folk har för erfarenhet av detta!
Finns det någon som ska ha eller har haft cupcakes istället för bröllopstårta? Var har ni då beställt dem?
Tittar runt lite och det finns ju såå många underbart fina cupcakes.. Hade vat kul att veta vad folk har för erfarenhet av detta!
Min vän hade muffins med glasyr på sitt bröllop, det var jättefint.
Hon gjorde det enbart för att alla har så många olika allergier så det hade inte funkat med tårta. Dock gjorde de en liten tårta till sig själva och föräldrarna med samma smak som muffinsarna.
Jag också sett en vän som hade bakelser till alla gäster, det var vackert och snyggt och det gick att anpassa efter folks allerigier med.
Har också varit på bröllop med cupcakes istället för tårta, tycker framför allt att det var jätte gott då jag inte är värsta tårtfantasten :) En extra grej var att de gjort dem själva, men det är ju ett projekt i sig, man har ju lite annat att stå i innan också har jag börjat förstå. :)
vi ska ha cupcakes och tankt gora dem sjalva, har kopt jatte fina formar sa det blir lite festiligt =)
Funderar lite på om man ska göra dem själv eller beställa. Är lite rädd att de inte ska bli lika fina om jag gör själv. Jag blir oftast inte nöjd när jag gör saker själv till så stora tillställningar ;)
Vi ska göra dem själva, har övat på två senaste födelsedagarna och hinner med två till innan det är dags ;) Dock ska vi göra dem fyrkantiga, eftersom det sparar så mycket tid och arbete att göra typ en sockerkaka och dela på mitten som tårtbottnar och sätta ihop så, än att göra varsin muffin, gröpa ur (vill ha fyllning i dem), fylla, frosting och sugarpaste över..
När min kompis gifte sig förra året så gjorde jag o en annan kompis drygt 100 cupcakes till bröllopet. (ca 50 pers gäster)
Då de hade vintagetema och gifte sig i skärgården hade vi samma tema på cupcaksen.
Vi gjorde efter ett amerkanskt recept och beställde en massa dekorationer i från USA oxå.
Så de med sjötemat hade glasyr o blått ätbart glittersand och en dekoration upptill i form av en livboj, ankare el båt. De med vintagetema hade antingen gulvit eller ljusrosa glasyr med samma glittersand fast den va vit. Sen dekorerade vi med små kistyrblommor som vi också beställde. Cupcaksen gjordes även i två storlekar så små och normalstora.
Vi hyrde en sån där tårttrappa eller vad man kallar det för. Där vi ställde alla cupcaksen på. Det vart jättepopulärt.
Även om vi inte va proffs så va det mkt tanke o kärlek bakom dem.
Man kan ju köpa en cupcakesreceptbok alt leta upp bloggar om cupcakes för inspiration. Senaste numret av ngn bröllopstidning har en massa om cupcakes just nu. Kommer inte ihåg vad den heter men hela numret är vintageinspirerat.
En sak till jag funderar över med cupcakes och frostingen, man har ju som brudpar en hel del annat att hinna med dagarna innan bröllopet. Är det någon som testat sån där färdiggjord buttercream icing?
http://www.tartdecor.se/product.asp?product=3226
Det verkar ju onekligen enkelt att bara sätta på det, man vill ju som sagt inte stå och baka dagarna i ända precis innan den stora dagen ;) Någon som har testat? Är väl mest smaken man funderar över...
Färdiggjord icing är inte lika gott enligt mig, men jag är ju lite snobb när det gäller just cupcakes då jag bakar dem som hobby Den färdiga är helt okej i smaken, iallafall de jag testat. Dock är inte Frosting så svårt att göra och man kan göra det flera dagar i förväg och ha den ståendes i kylen i spritspåsar. När det är dags att dekorera dem så är det bara att ta ut dem 1-2 timmar innan så att frostingen hinner tina upp innan den spritsas. Dekorationer går oxå att göra långt i förväg om man förvarar dem i en lufttät burk.
Jag har provbakat några olika varianter. Min och min mtb tycker nog att cupcakes är godast utan sugarpastelock. Det blir lite för sött. I helgen bakade jag de allra godaste cupcakes nånsin. Morotskakssmet och sån creme cheesefrosting. Mmmm, sött, kryddigt och syrligt samtidigt. Jag håller med om att det är jättetjusigt med sugarpaste, men nä, det blir för sött. Frostingen slängde jag ihop på några minuter. Den håller sig i kylen i ett par dagar. Själva cupcakesen, eller muffinsen kan man baka i förtid och frysa.
Jag känner mest att det blir enklast med sugerpastelocket, slipper man oroa sig att inte få till frostingen snyggt.. Har ju provbakat vi också och försökte göra en lite syrligare fyllning och då blev balansen lite bättre, enligt oss...
Eller så beställer man och slipper tänka på det och stressa över det dagen D.
Be My Cupcake Finns i Göteborg för den som bor nära.
Seriösa och godkända av livsmedelsverket.
www.bemycupcake.se
Jag tänkte göra cupcakes själv, det går precis som de andra skriver att frysa in i förväg. Jag tänkte gå en cupcakekurs också där man lär sig göra egna dekorationer, ska bli så kul! Dekorationerna kan man ju också tillverka långt i förväg, så då är det inte så mycket jobb när det väl är dags att tillverka dem (man lär ju ha lite att stå i under bröllopshelgen), kanske man till ochmed kan delegera själva utplacerandet av dekorationerna till någon annan om man bara tillverkar en cupcake som mall