• Maria-79

Vad kostar tyg???

Hallå! Ni som syr era klänningar själva eller får de uppsydda, vad har ni betalat för tyget? Ska ev. ha Thai siden, vilket jag antar är ganska dyrt... Vad finns det för andra alternativ? Det beror förståss på om man ska ha långt släp och så men jag har ju ingen aning och är lite nyfiken! Tänkte kolla i en tygaffär på Drottningg. 80 i Sthlm, känner någon till den?

• Svar på tråden Vad kostar tyg???
  • Maria-79

Tack för era svar! Jag är ju ingen expert på tygen som ni märkte... "Min" sömmerska sa Thaisiden och visade ett lite styvare tyg... Hon rekomenderade Siden Carlsson. Är alltså Simbra lite billigare men lite sämre kvalitet? Oj oj, det var inte lätt det här! Kollade upp priser hos sömmerskan och hon skulle ta från 1500 till 4000 beroende på hur mycket jobb det är. Jag tyckte det lät ganska okej. Vad tycker ni? Det är väl inget annat en att åka till stan och kolla upp dessa ställen... Blivande fru Sahlin; Vart ligger Weinbergs? Är det någon som har tips på fler tygaffärer?

• Maria-79

Jo, jag har valt modell på ett ungefär... Såg en bild på en klänning men vill ha lite längre släp än vad det var på den. Det smartaste är nog att först prova några klänningar i någon affär för att se vad man passar i (har inte ens gjort det) och sedan ta tygprover från några tygaffärer och visa sömmerskan. De vet ju säkert i affären vilket tyg som passar min modell... Utefter det kan hon kanske säga hur mycket det kommer att kosta ungefär. Man ska väl kanske inte ha så bråttom utan först prova lite så man är säker på vad man vill ha! Men helst skulle jag vilja köpa tyg NU ju...

• Maria-79

Tack Lotten och ni andra! Jag vill ha en ärmlös klänning, lite bredare axelband, broderat liv, ett par meter släp! Jag är 172 lång, stl. 38. Det blir nog inte så fasligt dyrt ändå? Jag ska nog satsa på kvalité! Hi hi... Vad kul det ska bli!

• Maria-79

Sibella; Dubbel Dupion... vad är det då? Jag har ju noll koll förstrå ni Vad kostar den då? Mycket mer än 230 kr metern vill jag nog inte lägga... förutom på det broderade då förståss!

• Maria-79

Hej Iovina! Någon annan kanske vill ha hjälp men jag har redan köpte en klänning! Hittade min dröm så jag struntade ju i det där med att sy...

Svar på tråden Vad kostar tyg???