Inlägg från: Dejli |Visa alla inlägg
  • Dejli

    Ang. Alla dödsmaneter?

    Försiktig ska man vara överallt, så jag förstår inte riktigt hysterin kring just detta. I exotiska länder finns exotiska djur, och de är ibland farligare än motsvarande djur hemma... Tycker snarare att det är konstigt att inte fler turister råkar illa ut när de är på semester med tanke på hur dåligt sunt förnuft många har...


    Och med tanke på hur många turister som rör sig i området så tycker jag det är ganska få dödsfall ändå, med tanke på hur farlig maneten lär vara. Det är nog större risk att krascha med bilen på väg till flyget än att dö av maneten om man bara är lite försiktig och tar varningar på allvar.

  • Dejli

    Naturligtvis ska det informeras när det rör sig farliga djur i området, ungefär som att man varnar för haj i t ex Australien och har vakter för att se till att riskerna minimeras. Det jag inte förstår är hysterin och att alla tycks så förvånade över att det kan finnas farliga djur i exotiska länder.


    Det där sista håller jag med om... evolutionen borde ha utrotat somliga grenar av mänskligheten för några årtionden sedan :x Dräggiga västeuropéer finns det tydligen många av... skandinaver, tyskar, engelsmän. Jag fattar inte att de turistinvaderade länderna står ut... Men tydligen är man immun mot allt och får bete sig hur som helst om man bara betalat tillräckligt mycket, visst?


    Man kommer långt med sunt förnuft och lite försiktighet på de flesta ställen. Jag menar åker man på backpackingresa i Afrikanska bushen så är man ju försiktig och på sin vakt, men på turistmål där hundratusentals landsfränder befinner sig så blir nog många oförsiktiga och tänker att det nog är ungefär som hemma bara för att menyerna går att läsa på svenska.

  • Dejli

    Jag menade inte att du var hysterisk, utan mest mediabevakningen kring det... den gör ju människor oroliga och rädda, och det tycker jag är onödigt. Att öka medvetenheten är naturligtvis viktigt, men typ Aftonblandet är nog mest ute efter sensationer och att sälja lösnummer...


    Det är nog inte så mycket mer man kan göra än att höra med researrangörerna, hotellet och sedan att vara vaksam och försiktig som alltid. Brännmaneter är ju aldrig roliga även om de oftast inte är dödliga. Just dessa är väl väldigt små och inte så lätta att se, men det finns ju samband mellan hur vindarna har drivit och hur mycket maneter som rör sig mot land.


    Annars är nog poolen det bästa stället... jag är själv ingen strandmänniska, eller badare öht, så jag känner mig safe iaf :P

Svar på tråden Ang. Alla dödsmaneter?