• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 20 Nov 17:40
    13334 visningar
    69 svar
    69
    13334

    Billiga, nyttiga maträtter?

    Nu när jag går utan arbete måste vi dra in på allt som kostar. Men mat måste man ju ha.


    Jag är lite kräsen, hatar blodpudding tyvärr, vilket ju vore superbilligt men det måste ju finnas andra maträtter osm är billig men cokså hyffsat nyttig?


    Vi sparar en hel del på att ha slutat köpa bröd! Vi bakar det själv om vi vill ha.


    Och så gröt till frukost istället för svindyra flingor, mussli osv.


     


    Så kom med tipps till lunch och middagar som är god, billig och nyttig ;) Gärna  recept då jag inte är så bra på att laga mat!

  • Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?
  • Uttan
    Äldre 20 Nov 17:45
    #1

    Soppa: Pasta, krossade tomater, buljong,purjolök


    Köttbullar & potatismos


    Köttfärslimpa + potatis


     


    Köttfärsröra + pasta


    Mitt egna recept som är underbart gott (enligt mig och de som smakat) och snabbt och billigt följer:


    - Köttfärs (välj själv mängd, inte för mycket dock för rätten är väldigt mättande)


    - Lök eller paprika (tärnas/skivas och steks med köttfärsen när köttfärsen fått färg)


    - I med vitlök, färsk eller pulver


    - Lägg i en burk créme fraiche. Rör runt och koka upp snabbt för att sen ta av och servera.


    Kostar typ inget att göra. För pasta är billigt, köttfärs är rätt billigt och en lök kostar 3 kr och vitlök en 10:- för en hel burk med pulver.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 20 Nov 17:48
    #2
    Uttan skrev 2010-11-20 17:45:27 följande:
    Soppa: Pasta, krossade tomater, buljong,purjolök Köttbullar & potatismos Köttfärslimpa + potatis   Köttfärsröra + pasta Mitt egna recept som är underbart gott (enligt mig och de som smakat) och snabbt och billigt följer: - Köttfärs (välj själv mängd, inte för mycket dock för rätten är väldigt mättande) - Lök eller paprika (tärnas/skivas och steks med köttfärsen när köttfärsen fått färg) - I med vitlök, färsk eller pulver - Lägg i en burk créme fraiche. Rör runt och koka upp snabbt för att sen ta av och servera. Kostar typ inget att göra. För pasta är billigt, köttfärs är rätt billigt och en lök kostar 3 kr och vitlök en 10:- för en hel burk med pulver.
    Oh prefekt! När vi åker in till Sverige köper vi kilovis med köttfärs så det har vi väldigt gott om just nu! 

    Det där ska jag nog prova redan imorgon! :D

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 20 Nov 18:02
    #3

    Extra frågor:


    Kan man slänga i solrosfrön och linfrön i vilken bröddeg man vill eller måste man ha speciella recept?


    Och är det nån som vet nått gott, matigt man kan göra med tonfisk? Har typ 8burkar med tonfisk i vatten av nån anledning :P

  • Runi
    Äldre 20 Nov 18:31
    #4
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-20 18:02:28 följande:
    Extra frågor: Kan man slänga i solrosfrön och linfrön i vilken bröddeg man vill eller måste man ha speciella recept? Och är det nån som vet nått gott, matigt man kan göra med tonfisk? Har typ 8burkar med tonfisk i vatten av nån anledning :P
    Har för mig att jag har ätit tonfisk, rödlök (eller purjolök), creme fraiche och pasta med lite salt och peppar :) Tror inte det var något mer i det iaf :P

     

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 20 Nov 19:29
    #5

     


    Runi skrev 2010-11-20 18:31:12 följande:
    Har för mig att jag har ätit tonfisk, rödlök (eller purjolök), creme fraiche och pasta med lite salt och peppar :) Tror inte det var något mer i det iaf :P  

    Jag brukar koka ris och lägga i en ungsfast form på med tonfisk ca 2 burkar och sen hollandaisås in u ugnen, billigt och enkelt och gott =)

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 20 Nov 21:54
    #6

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-20 18:02:28 följande:
    Extra frågor: Kan man slänga i solrosfrön och linfrön i vilken bröddeg man vill eller måste man ha speciella recept? Och är det nån som vet nått gott, matigt man kan göra med tonfisk? Har typ 8burkar med tonfisk i vatten av nån anledning :P

    Jag brukar göra en tonfiskgratäng som är jätte god. Kokt ris i en ungsform, lägg tonfisken ovanpå riset, häll bearnessås på tonfisken, salta och peppra och sedan in i ugnen tills det fått fin färg. Man kan ju även variera sig lite och ha på hackad lök, en burk majskorn och lite ost uppepå allt annat o in i ugnen. Båda varianterna är gott tycker jag. Sedan är det ju gott med sallad till också.  =)

  • Uttan
    Äldre 20 Nov 22:52
    #7
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-20 17:48:42 följande:
    Oh prefekt! När vi åker in till Sverige köper vi kilovis med köttfärs så det har vi väldigt gott om just nu!  Det där ska jag nog prova redan imorgon! :D
    Säg gärna vad du tycker när du provat :) Steker du körrfärsen i smör kan man skvätta i lite mjölk för att matfettet och creme fraichen inte ska dela sig.
  • tonårs­morsa
    Äldre 20 Nov 23:24
    #8

    Bönor och linser av olika slag är både gott, billigt och nyttigt.

    www.tasteline.com/recept/Bulgarisk_Linssoppa

  • Äldre 20 Nov 23:30
    #9

    Linssoppa:

    koka 2 dl röda linser i 1 burk krossade tomater och ca 1 liter vatten + en buljongtärning, tills de blir mjuka (ca 20 min). Salta, peppra, krydda med timjan, smaka av med citron.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 21 Nov 00:27
    #10

    Tack för linsreceptet där! Bönor och linser är en sak jag inte ätit sen jag var vegitarian. Mest för att min sambo vägrat prova! Men jag ska nog tvinga henne :P


    Undrar om man ska testa det också i veckan!


    Hittade euroshoppers räkor på Ica här, kankse inte det billigaste man vi kom på att vi har resten av grejerna hemma för en billigare skagenröra :O Så ska vi baka egna baguetter när vi ändå ska baka bröd. Kan nog blir en jäkligt lyxig lunch :D


     

Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?