Fråga prästerna 14
Har googlat och letat, men hittar inget svar. Tack på förhand!
om man gifter sig i kyrkan i Sverige, väljer man då också en "bröllopsvers" ("Trauspruch") (t.ex. Korinther 13.13)? Finns sånt ?
Tack...
Nedanstående fråga har av någon anledning ställts till BT:s "Vett och etikettexpert" och eftersom jag inte har behörighet att svara i den tråden tänkte jag svara här och hoppas att frågeställaren läser:
Vi vill inte ha några psalmer i kyrkan utan egna sånger vi valt ut. Och då vi nyss fick veta att vår präst har semester på vårt datum och det är en vikarierande präst så vill jag veta vad som gäller, om han kan kräva att det sjungs psalmer? Och vi ska gå på några gudstjänster för att se hur han är som präst. Om vi dock inte vill ha honom på vårt bröllop för att han är stel och tråkig, kan man begära att byta? De två präster som normalt tjänstgör är båda bortresta, men jag känner dem väl och båda är glada, roliga och klämkäcka och jag tycker mycket om dem. Jag vill ha en präst som dem. Vår bröllopsplanerare har berättat om en präst som talade om död och skiljsmässa under en vigsel och vill INTE ha någon sådan. Han som vigde vår bröllopsplanerare vill vi ha annars, kan vi få det även om han inte tjänstgör just i vår kyrka?
Ja, prästen kan absolut kräva att det sjungs psalmer. Som nämnts tidigare i den här tråden är det det som är det rätta, de präster som går med på att ta bort psalmer gör fel.
När det gäller eventuellt byte av präst så går det utmärkt att få någon annan än den som utsetts till vigselpräst - om man kan ordna det själv. Församlingen har ingen skyldighet att byta ut vigselprästen, men om brudparet har kontakt med en präst som är beredd att viga paret på sin fritid så är det absolut möjligt, man bara meddelar vigselförsamlingen att man ordnat egen präst och inte behöver den utsedde vigselprästens tjänster i vigseln.