Inlägg från: Snigel Bee |Visa alla inlägg
  • Snigel Bee

Fråga prästerna 14

Mirjami skrev 2011-05-13 09:51:23 följande:
    Jag vill INTE ha någon psalm alls. Vill inte! Och kantorn får inte komma nära orgeln, för orgelmusik är OFF LIMIT på min bröllopsdag! Har hört för många skräckexempel när de tutar på som galningar på orgeln så det nästan blöder ur öronen!

Måste man verkligen ha psalmer? Kan man inte välja egen musik?

Hade samma tankar om orgelmusik men sååååååå fel jag hade!! Vårt möte med organisten var faktiskt de roligaste med hela bröllopsplaneringen. Helt underbar och fantastisk duktig person och vi hade jättekul när vi var där och valde in- och utgångsmusik. Jag frågade om jag fick ha med mig egen musik, ha sa inte nej men frågade om jag ville ge han en chans och spela först. Han menade att det inte kmr blir lika bra med tex CD. Ja, visst tänkte jag, varför inte. Efter att ha hört honom spela och verkligen känna hur orgelmusiken FYLLDE hela kyrkan på ett sådant sätt som inte mkt annat kan så ville jag inte ens lyssna på hur min skiva lät. Kastade den i papperskorgen med ett leende. Det blev jättebra till slut med orgelmusik, pampigt och väldigt vackert! =) Ingen blödde ur öronen heller som tur var!

Tkr du ska ha din bröllopsdag någon annanstans och låta kyrkan va den dagen för någon annan som uppskattar den mer!

• Snigel Bee
    TheJohanna skrev 2011-05-20 07:42:29 följande:
    Vilken härlig organist det verkar vara! Och vad härligt att han övertygade er på det sättet istället för att bara peka på reglerna. Orgel är ett fantastiskt instrument!
    Ja, han var som sagt inte bara väldigt trevlig utan otroligt duktig också! Det var väldigt skönt att han inte bara vägrade, utan han lyssnade på mig och sen kom med sina ideer och liksom lät mig välja. Det var en stor kyrka (Domkyrkan i Göteborg) och det var helt fantastiskt att få sitta på andra våningen och höra honom spela olika melodier på den stora orgeln. Efter tyckte jag att det var lite pinsamt att jag ens trodde att cd:n eller nåt annat skulle låta bättre. :S För en stund så glömde jag all stress med bröllopet och bara hade kul! =)

Jag tror att om man lyssnar istället för att bara vägra någon så får man i sin tur någon som lyssnar också. Det här med brudöverlämning var också något som vi diskuterade. Min man tyckte att det skulle vara fint och jag vet att pappa hade tyckt om det. Jag frågade prästen, han sa vad han tyckte och vilken innebörd det har för många men att jag fick bestämma själv. Jag gick hem, funderade, pratade med killen och sen bestämde att vi skulle gå tillsammans. Tror att det bara får tvärtom effekt när man ska trycka på någon sina egna åsikter! =)
Svar på tråden Fråga prästerna 14