• Mullisen

Midda först sen mingel ?

Hej! vi funderar på att ha 2 sitningar eller hur vi ska förklara!

att först ha släkten  o familjen på middan efter vigsen, sedan bjuda in alla vänner o bekanta på öppet hus liknande efter i trägården med grillning o mingel så kan vi fortsätta ha trevligt natten lång.

vi viger oss kl 15 och om vännerna är i kyrkan då, hur länge kan man be dom "vänta" innan dom får komma till festen?  ska man slussa dom vidare till något annat ställe där dom kan mellanlanda? för vissa åker ju väldigt långt.

är de någon annan som har gjort så här? eller har några ider?

• Svar på tråden Midda först sen mingel ?
  • ClaraH

Som gäst blev jag en gång bjuden på detta sätt och jag (vi) åkte ganska långt. Det är inte särskilt kul att vänta på att få komma på festen efter att man har varit i kyrkan. Jag tror inte jag skulle göra om det idag utan tacka nej eller åka hem efter att ha varit i kyrkan kanske. 

Alternativet är att gästerna äter middag någon annanstans men om ni ska bjuda på det kanske det är bättre med budgetmat på middagen och bjuda alla till middagen istället. Vad är anledningen att det inte är grillning direkt eller att alla är med på middagen från början?

• Mullisen

vi får inte plats riktigt så alla kan få sittplats..

Kanske man ska ha mingel från första stund med olika bords modeller ute i trägården o inne...?

• ClaraH

Det tycker jag är en mycket bättre idé för era gäster, särskilt för de långväga.

• Optimia

Jag tycker inte riktigt att man kan be gästerna vänta i flera timmar efter vigseln för att få komma på fest och mingel efter att släkten fått äta middag.

Tror nästan jag skulle tacka nej till en sådan inbjudan, speciellt om bröllopet var på annan ort än den jag själv bor på.

Om ni ändå bestämmer er för detta upplägg: se til så det finns något gästerna kan äta under tiden de väntar på att få ansluta till ert sällskap.

• BrideBecks

Jag har varit på ett sådant bröllop där vi först var i kyrkan och sedan välkomna på öppet hus på kvällen. Då jag bodde i samma stad som bröllopet ägde rum så funkade det bra för mig men visst blev det så att man gick och väntade på att tiden skulle gå till man fick dra på sig festblåsan en gång till samma dag och tillbaka till bröllopet. Jag hade jättetrevligt men man kände sig inte riktigt på en 100-procentig välkommen gäst. Jag förstår varför de gjorde på detta viset, de ville ha alla sina kompisar närvarande men av ekonomiska skäl hade de bara middag för de närmaste. Men hade jag själv behövt dela på sällskapet så hade jag haft en separat fest för kompisarna en annan dag istället som var 100 procent tillägnad till dem.

• pyrro

Har väldigt svårt överhuvudtaget för det där att dela upp gästerna i A och B gäster. Bjud hellre få gäster men behandla dom lika!!

Svar på tråden Midda först sen mingel ?