• Amor in aeternum

Är jag en copycat?

Mitt problem:

Jag och min sambo ska gifta oss 1 September 2012. Vi har preliminärbokat både kyrka och lokal.. Men nu till problemet som gick uppför mig precis..

Min kusin och hans tjej gifte sig i September förra året i samma kyrka och i samma lokal. Inte samma datum, inte samma upplägg, meny och en hel del människor som de inte känner sen innan. Jag har en mest ytlig kontakt med min kusin, vi träffas på släktmiddagar och när någon fyller jämnt.. kanske 1-2 gånger om året.

Vad hade ni gjort? Hade ni ändrat datum, kyrka och lokal för att inte kopiera deras eller hade ni kört på hur ni hade velat ha det? Kyrkan är samma kyrka som vi på mammas släkt har blivit döpta och konfirmerade och jag tycker att det på något sätt hade knutit ihop påsen om ni förstår vad jag menar. Men varken jag eller min sambo är kristna i den bemärkelsen vi är nog mer av agnostiker/ateister.

• Svar på tråden Är jag en copycat?
  • Josse770

jag tycker inte att du behöver ändra någonting, menar är det en fin lokal så är det.
    och eftersom månad, lokal och kyrka är det enda som verkar vara gemensamt med bröllopen så tycer jag inte att du är någon copycat.

det är juh ert bröllop och ni ska ha det som ni vill ha det.

• Myjoy

Tradition är ju i så fall oxå en form av "copycat".
    Har man anknytning till en plats ska man självklart inte ändra på det.
    Jag är säker på att det inte kommer bli likadant.

Vissa kan ju säga att ett bröllop är ett bröllop, dom är likadana allihopa i stort sett.
    Men det är ju eran stund med släkt och vänner när ni förevigar eran band öppet för alla.

Jag tror inte du är ensam om att vilja ha en speciell sång. Finns säkert massor som vill ha just den sången. Ringen du tycker är så exklusiv och vacker just för dig finns i stor upplaga, m.m.
    Ja du förstår säkert vad jag menar.

Det som gör det speciellt är ju DU och din SAMBO!
    Det och människorna runt er gör ju erat bröllop speciellt. Inte så mycket plats, ringar, musik, m.m. Man skapar en magi som man kommer minnas för resten av sitt liv.

Hoppas detta hjälpte =)

• Amor in aeternum

Tack för svaren! Jo efter att jag har läst era inlägg så kanske det inte är så farligt ändå

• Moirie

Nej nej nej! I så fall skulle det vara många copycat-brudar. På vissa orter finn det ju dessutom bara en stämningsfull kyrka, ett enda bra middagställe och bara några få snygga ställen att fota på. Och är inte kopiering den främsta formen av smicker? Om du vill så kan du ju kommentera till just kusinen (om den bjuds) att de kommer få tillfälle att återuppleva lite av sin bröllopsdag, för visst är september, den kyrkan etc det givna valet om man vill gifta sig?

• GnuGS

TS,

Tänk på att ni helt enkelt följer en släkttradition!

• i do

Absolut inte ändra på något som känns rätt för er, inga bröllopsarrangemang blir det andra likt, sätt er egen prägel det är trots allt er dag..
    Lycka Till !

• goyan

Vad kul, vi gifter oss också den 1:e september! Glad

Jag tycker absolut inte att du behöver ändra kyrka och plats. Det är ert bröllop, så ni bestämmer.
    Alla bröllop är ändå olika.

• aniara

Om du är osäker kanske du ska ringa eller maila din kusin och prata med honom. Jag menar inte att du ska be om lov utan bara informera dem om att ni har dessa planer och att du nu kommit i dessa tankar. Genom att prata med honom och hans fru i ett tidigt stadium minskar ni risken før skitsnack (vet inte hur din släkt är men jag har førstått från andra trådar här på BT att en del har väldigt "snackiga" släktingar) och du kan själv släppa det då du vet att kusinen inte misstycker (jag har väldigt svårt att tro att han skulle gøra det).

• Chicita

Det brukar inte finnas obegränsat med lokaler att välja på. Så det är inte så konstigt att man väljer samma lokaler. Och när det gäller kyrkan så är det många som väljer den kyrka dom döpts i eller har annan anknytning till...

"Copycat" skulle jag inte kalla dig för om du inte börjar försöka härma deras inbjudningar, menyer, dukning, klänningen, frisyren mm mm.
    Vi valde ett temabröllop just bara för att slippa det där "oj vad dom har härmat mig-snacket" som jag faktiskt hört på en del bröllop.
    Så det du kan göra för att bryta av det är ju att lägga lite tanke bakom dukningen (hade dom U-bord eller E-bord så kanske ni kan ha "öar") ha en markant annan färg som röd tråd och välja ett annat upplägg på maten eller i alla fall väldigt annorlunda maträtter mot deras...

Lycka till Glad

• malin martin

självklart ska du köra på ändå ... gör det till din dag oavsett vad din kusin har gjort

• georgialee

Jag hade inte bytt kyrka och lokal - man kan inte ha ensamrätt på det! 

Svar på tråden Är jag en copycat?