• LisaEl­eonor
    Äldre 5 Nov 15:07
    34421 visningar
    21 svar
    21
    34421

    Vad ska stå i inbjudan?

    Jag och sambon satt och pratade om hur inbjudningarna till bröllopet. Det känns som det är mycket som måste få plats. Först ska ju datum och sånt i. Men någon gång innan den stora dagen ska ju gästerna gärna säga vad de vill ha för mat (utifrån val såklart) och om de är allergiska eller vegetarianer. Sedan finns det övernattningsmöjligheter i lokalen där vi har festen, och det vill vi ju berätta för gästerna så fort som möjligt. Det kan ju påverka om de kan komma eller inte.

    Men det känns som det blir väldigt mycket att skriva i en liten inbjudan. Sedan har inte jag sett många inbjudningar i mitt liv så jag vet inte riktigt.

  • Svar på tråden Vad ska stå i inbjudan?
  • frujoh­ansson
    Äldre 10 Dec 09:46
    #11

    Pocketkort kan ju passa för den som har mycket information:
    http://www.romance.se/index.aspx?type=PrintProduct&Lang=sweden&PId=1097547&tagval=&menuIdx=

    Eller ett löst informationskort att lägga ihop med inbjudningskortet:
    http://www.romance.se/index.aspx?type=ProductCollection&Category=Info

    Hemsida är ju också en bra idé, där kan man ju verkligen samla ALL info.

  • Sebast­iána
    Äldre 10 Dec 10:11
    #12

    Vi tänkte bara skriva datum, klockslag, vilken kyrka det är i, klädkod, att det blir bröllopsmiddag på ett visst ställe samt kontaktuppgift till värdpar och vår webbsidesadress.

    Vi har strukit infobladet helt nu. Det blev så väldigt mycket information eftersom en del reser från Norrland till Skåne för att komma på bröllopet. Vi hänvisar istället till vår webbsida. De som redan bor i Skåne behöver ingen annan information än den som finns i inbjudan, medan de som bor i Norrland behöver 3 A4-sidor - onödigt att skicka det till alla.

    Om någon månad tänkte vi maila alla gäster och där ha med en länk till webbsidan. Typ: "Nu finns även information om xxxxx på vår webbsida" eller "Nu kan du även anmäla dig direkt på vår webbsida" eller nåt liknande.

  • Skumbo­ll
    Äldre 10 Dec 10:37
    #13

    På själva inbjudan står det bara att att vi gifter oss, plats och tid. Och att gästerna inbjuds till middag efteråt. 
    På ett separat kort har vi skrivit all praktisk information som klädsel, osa, barn, presenter, tal, övernattningsmöjligheter osv.  
    Vi låter våra gäster välja på två varmrättsalternativ och för att det inte ska bli några missförstånd så skickar vi med ett svarskort. De skriver i sina namn och vad de önskar äta, om de vill ha alkoholfritt och om de har några allergier. Det får de sedan skicka tillbaka till oss. 

  • Äldre 20 Jan 12:37
    #14
    S2011 skrev 2010-11-06 15:43:20 följande:

    glöm inte information om barn - får de komma eller inte?


    boendeförslag för tillresande?


    eventuell vägbeskrivning till vigselplats?


    telefon eller mail för o.s.a


    om det är betalbar efter middagen kan detta vara bra att påpeka


    Men om man inte vill ha barn med på bröllopet, hur ska man skriva de på ett fint sätt på inbjudan? Flört
  • Plätti­s
    Äldre 20 Jan 13:05
    #15
    mariaakyuz skrev 2015-01-20 12:37:58 följande:
    Men om man inte vill ha barn med på bröllopet, hur ska man skriva de på ett fint sätt på inbjudan? Flört
    Den här tråden är jättegammal, och ingen av de som skrivit tidigare finns kvar och kan svara. Däremot finns det massor av nyare trådar där man diskuterar samma sak. 

    Till exempel: www.brollopstorget.se/forum/thread/4402168-hur-skriver-man-fint-att-vi-satt-aldersgrans 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Jan 14:35
    #16
    Plättis skrev 2015-01-20 13:05:05 följande:
    Den här tråden är jättegammal, och ingen av de som skrivit tidigare finns kvar och kan svara. Däremot finns det massor av nyare trådar där man diskuterar samma sak. 

    Till exempel: www.brollopstorget.se/forum/thread/4402168-hur-skriver-man-fint-att-vi-satt-aldersgrans 
    Jaha ok :) Tack för det!

    Vet du hur man ändrar sitt namn här, nu står det mitt för och efternamn och skulle helst vilja ta bort så att inte mitt efternamn syns  :) Har försökt och kolla hur man gör med jag förstår inte vart man kan ändra det ?

    Mvh
  • Plätti­s
    Äldre 20 Jan 15:02
    #17
    mariaakyuz skrev 2015-01-20 14:35:44 följande:
    Jaha ok :) Tack för det!

    Vet du hur man ändrar sitt namn här, nu står det mitt för och efternamn och skulle helst vilja ta bort så att inte mitt efternamn syns  :) Har försökt och kolla hur man gör med jag förstår inte vart man kan ändra det ?

    Mvh
    Jag tror inte det går ändra sitt namn. Om du vill byta måste du nog ta bort användaren och skaffa en ny. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • MCarlq­vist
    Äldre 21 Jan 19:21
    #18

    Vi hade en inbjudan med flera kort.
    1 inbjudningskort
    1 infokort
    1 julkort (kanske inte så aktuellt nu:)
    1 svarskort med kuvert

    På Inbjudningskortet finns datum, tider och plats för vigsel och fest.

    På infokortet hade vi följande text:



    Klädsel: 
    Sommarfin   


     
     Barn är underbara och förgyller tillvaron men bröllopsfesten firar vi i vuxet sällskap. Ammande bebisar är naturligtvis välkomna.   


     
     Om ni önskar att förgylla kvällen med tal och spex var vänliga och meddela detta till toastmaster och toastmadame senast 25/4.  


      
    Den finaste presenten för oss är att få ha er som våra gäster! Men om ni ändå vill ge en liten gåva så önskar vi ett bidrag till vår bröllopsresa, som kommer gå till underbara Italien. Vill ni köpa resecheckar önskar vi att dom inhandlas på ticknet. Eller så kan ni sätta in ett bidrag på vårt resekonto : ?......   


     
     ?. bjuder på en fantastisk miljö och här finns ett litet mysigt vandrarhem där vi har reserverat rum för våra gäster som vill stanna över natten. Önskar ni ett rum bokar ni detta själva senast 25/3, mer info finns på www.....se. Uppge vid bokning M & Js bröllop.  


     


    Toastmadame & Toastmaster för kvällen är ?.... Telenr........ 

    Sedan kunde gästerna fylla i namn, vilket alt. kött eller vegetariskt man önskar + en önskelåt till DJn på svarskortet. Svarskorten skickas sedan i föradresserade kuvert till toastparet.


     


  • Äldre 18 Jan 15:10
    #19
    Här hittar du många förslag på text: www.textforslag.org/brollopsinbjudan/
  • Äldre 28 Nov 20:13
    #20

    Titta på WWW.bjud-in.se där finns fina bilder på inbjudningskort och där ser du hur andra har skrivit.

  • Äldre 14 Jun 22:25
    #21

    Vi använde oss av de här guiderna när vi skickade ut våra inbjudningar. Tycker dom täcker de mesta av frågorna.

    För inbjudningstexten:
    https://www.postedwithlove.se/blogs/tips-och-trix/16438248-hur-man-far-till-den-perfekta-inbjudningstexten-till-brollopet


    Allmänna saker att tänka på:
    https://www.blogg.confettiquette.se/se/blog/2017/9/28/brllopsinbjudningar-dos-and-donts?rq=do%27s

Svar på tråden Vad ska stå i inbjudan?