• fru2011kanske

Barn,Hur räknar ni? var dra gränsen?

Då både vi och våra vänner och släktingar har många barn, kommer det bli många barn på bröllopet och jag undrar nu hur man räknar när det gäller antal personer och portioner?
    På inbjudningslistan har jag än så länge delat på vuxna (vänner och släktingar) och deras barn, men nu är det ju allt från "barn" på 17 år till bebisar som inte är födda än och kommer vara mindre än 6 mån.

Någon som haft samma problem?

• Svar på tråden Barn,Hur räknar ni? var dra gränsen?
  • Uppsalabrud2010

Vi har också massor med vänner med barn, ock ej någon som har barn äldre än 3 år och vi skrev helt enkelt barnfritt, men ammande barn var med....Det finns barnvakter för de äldre så slipper ni "problemet"

• pyrro

SOm jag förstår det undrar du inte vilka barn ni ska bjuda på bröllopet utan vilka som ska ha vuxenportioner??

VI hade barn från 1 till 12 år. 12-åringarna ville sitta som vuxna och äta 3-rätters och då fick dom det. Dom yngre barnen satt vid ett eget bord och fick mer barnanpassad mat. Blev kättebra. Från 10-11 år skulle jag nog räkna med att dom äter som en vuxen. Beror ju lite på om ni ska ha buffe eller 3-rätters. Är ni osäkra så tycker jag att ni kan fråga föräldrarna.

• SnartFruSir

Hos oss är alla också välkomna och vi kommer ha en barnmeny för kidsen och sedan har vi vuxenmeny för oss andra. Det finns 3 "barn" som är över 10 år och 2 av dom är mina småsyskon så jag tänkte helt enkelt fråga dom vad de ville äta. Vi tänkte även trycka menyn i inbjudan, och att man får ange själv om man vill äta barn eller vuxen, samt allergier eller specialkost.

Om ni kommer ha samma mat så kan ni ju tänka att barn under 5 äter max 1/3 av de vuxnas och lite större barn runt hälften. Är de tonåringar kan ni nog räkna vuxenportion. Allt varierar ju beroende på om ni har buffé eller 3-rätters man räknar på lite olika sätt hälsar min pappa som är kock och den som är ytterst ansvarig för maten på vårt bröllop.

• JustMeAndMyLove

Vi velar på om vi ska ha barn där eller inte, men om det blir så så kommer jag ha något lite eget till barnen pluss att de självklart får ta i buffen. Det är mest för att mina kinkiga syskonbarn hellre äter hamburgare än rökt lax ;)

Tror väl att det annars kan vara vettigt att räkna barn som en halv portion? Tills de är 10-11? Och en hel portion till äldre barn?

Men det är bara som jag tänker, är lite osäker på hur mycket de äter, vissa äter som möss och andra som hästar, hehe

• fru2011kanske

Tack!
    Vi ska ha buffé, så det är mest på en höft, men jag ville ha lite riktlinjer,precis som ni svarat!
    (Kommer nog räkna på 1-5 år 1/3 portion, 6-10 år 1/2 portion och övriga som vuxna)

Och vi VILL ha barnen på vårt bröllop. Jag börjar förstå att det nästan ses som provocerande av en del här inne

• Emblas Mamma

Tycker inte alls det ses som provocerande!

Däremot så är det lite jobbigt om folk ska säga åt en hur man ska tycka gällande barn, att man är en egoist om man inte bjuder barn. Tycker att man gör som man själv vill och respekterar andra därefter! :)

• fru2011kanske

Emblas mamma; Jag håller verkligen med dig! Som förälder tycker jag det kan vara skönt att bli bjuden på barnfri fest, så det tycker jag är helt upp till den som har festen.
    Men det verkar vara ett känsligt ämne.. 

• JustMeAndMyLove
    fru2011kanske skrev 2010-11-05 22:43:52 följande:
    Tack!Vi ska ha buffé, så det är mest på en höft, men jag ville ha lite riktlinjer,precis som ni svarat!(Kommer nog räkna på 1-5 år 1/3 portion, 6-10 år 1/2 portion och övriga som vuxna)Och vi VILL ha barnen på vårt bröllop. Jag börjar förstå att det nästan ses som provocerande av en del här inne
    Låter vettigt! Snor den "mallen" till vår planering med :) 

OM vi ska ha barn där, hehe

• Emblas Mamma
    fru2011kanske skrev 2010-11-06 11:07:14 följande:
    Emblas mamma; Jag håller verkligen med dig! Som förälder tycker jag det kan vara skönt att bli bjuden på barnfri fest, så det tycker jag är helt upp till den som har festen.Men det verkar vara ett känsligt ämne.. 
    Visst är det ett känsligt ämne. Först tänkte jag bjuda barn men eftersom vi hade fått kanske 25 gäster till då så hade vi inte råd. Dessutom avråddes jag från att bjuda barn av några som hade gjort det. hade tydligen varit lugnare utan.

Men alla gör som dom vill och jag tycker inte man är egoist som inte bjuder. Det kan visst vara trevligt med barn men det beror på vilken fest man ska ha, hur länge den kommer hålla på och om föräldrarna orkar ta med barnen för att stanna jättelänge. Det är ju helt olika.

Själv skulle jag aldrig ta med min dotter på en fest som varade hela kvällen och natten med massa stillasittande som ingår:) Då måste man ju som brudpar räkna med spring och liv om man inte hittar på massa bra till ungarna med :)

Man kan visst hitta på en bra lösning för alla, men jag orkar faktiskt inte göra det.. dock så får min dotter va med på bröllopet eftersom det inte finns möjlighet till barnvakt.

• Brud011

jag har också lite problem med det där bjuda barn eller inte... har ingenting emot barn givetvis men som sagt så vill jag att föräldrarna ska kunna vara med till 100 % på mitt bröllop och inte behöva ta hand om barnen hela tiden och kanske åka hem tidigare för att ungarna är gnälliga/trötta osv. vilket det är rätt stor risk för. men jag är rädd att trampa någon på tårna, t ex mina syskon har ju barn, är rädd vad dom ska tycka om jag skulle skriva inga barn i inbjudan..... det ser inte så bra ut, har själv sett en inbjudan där det framgick att barnen fick stanna hemma typ, det sticker lite i ögonen...

• Emblas Mamma
    Brud011 skrev 2010-11-08 19:40:44 följande:
    jag har också lite problem med det där bjuda barn eller inte... har ingenting emot barn givetvis men som sagt så vill jag att föräldrarna ska kunna vara med till 100 % på mitt bröllop och inte behöva ta hand om barnen hela tiden och kanske åka hem tidigare för att ungarna är gnälliga/trötta osv. vilket det är rätt stor risk för. men jag är rädd att trampa någon på tårna, t ex mina syskon har ju barn, är rädd vad dom ska tycka om jag skulle skriva inga barn i inbjudan..... det ser inte så bra ut, har själv sett en inbjudan där det framgick att barnen fick stanna hemma typ, det sticker lite i ögonen...
    det känns som om det är så många barnfria bröllop idag så jag tror inte man behöver vara rädd att trampa någon på tårna,

många med facit i handen säger ju att föräldrar bara är tacksamma över att få vara på en fest utan barnen någon gång. Inte alls egoistiskt att vilja det nån gång !

Men självklart kan det ibland vara svårt att fixa barnvakt, och kan man absolut inte fixa det så är självklart barnen välkomna att följa med ändå, dock tror jag inte att föräldrarna stannar festen ut i så fall.

ammande barn är också välkomna till oss såklart!

Men annars försöker vi sätta lite gränser! :)

• nsdtr

jag älskar mina barn över allt annat men på mitt bröllop tänker jag vara lite "egoistisk" o köra på en barnfri fest, även om man har barnpassning till sina barn så är det ändå oss de kommer till såklart om det är någe,,, vill njuta av min o min blivandes stora dag o fira det med våra underbara vänner helst natten lång:))

• Emblas Mamma
    nsdtr skrev 2010-11-08 21:34:56 följande:
    jag älskar mina barn över allt annat men på mitt bröllop tänker jag vara lite "egoistisk" o köra på en barnfri fest, även om man har barnpassning till sina barn så är det ändå oss de kommer till såklart om det är någe,,, vill njuta av min o min blivandes stora dag o fira det med våra underbara vänner helst natten lång:))
    Egentligen förstår jag inte att folk tycker man är egoistisk ;)

Det är ju ett riktigt partaj i mångas lägen med alkohol inblandat. Barn och alkohol tycker jag är GRYMT fel! Jag skulle då aldrig ta med mitt barn till puben, undrar om man tänkt på det?

Är det egoistiskt då att inte ta med sina barn på puben?

Eller är man bara egoistiskom man inte har medbarn på ett bröllop med alkohol och många berusade människor?

Kan ju vända lite på saken och se om folk fortfarande tycker man är egoistisk då! :D

• SnartFruSir

Vi har ju inte det problemet att våra vänner har barn. De barn som kommer är mina småsyskon (då 13, 12 och 5 år) samt några kusiner mellan 2-13. Om deras föräldrar vill ta med dom är de välkomna. Men det beror nog på vad föräldrarna hade tänkt göra på bröllopet, festa gärnet, eller åka hem efter middagen. Det spelar oss ingen roll utan huvudsaken är att alla kan komma och missar vi en moster så går hem efter middagen så är vi glada att hon i alla fall ville vara där en stund.

Jag tror också att det är fullt möjligt att de väljer att ordna barnvakt, men då är det deras beslut, inte vårt. Det blir bra oavsett :)

Svar på tråden Barn,Hur räknar ni? var dra gränsen?