• Lyckomia

    När sker namnbytet?

    Hur lång tid tar det för mitt nya efternamn att registreras?
    Vad måste man göra själv och vad sker per automatik? Tänker då på körkort, bankkort osv...

  • Svar på tråden När sker namnbytet?
  • MaybeBride09

    Jag vet inte när namnbytet går igenom, men körkortet sköter sig själv. Eller ja, det kommer väl hem ett papper om att du behöver betala in och skicka in ny bild för nytt körkort. Men annars behöver du inte göra något.


    Men allt annat tror jag du måste ändra själv.


  • mattiasFästmö

    ja hur himla lång tid det tar för detta sabla namnbyte att gå igenom undrar jag med! Man vill ju ändå ha sitt nya efternamn nu när man är gift och allt, men ICKE! blev också lite nervös efter artikeln om att svenska kyrkan har sabbat till det och många präster som viger folk inte är berättigade, vilket gör att många vigslar är ogiltliga. http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article785461.ece jätterolig läsning, verkligen när man är nygift och allt. Men hursom, ursäkta den lilla utsvävningen Körkortet går på automatik, resten bör du nog höra av dig till. Många får ju det uppdaterat via skatteverket i sina system, men det är nog bättre att ringa en gång för mycket än för lite.

  • Karamellen

    Åh, vad bra med en sånhär tråd, jag undrar också!

  • Karamellen

    Hur blir det med namnet på brevlådan? Telefonabonnemanget och bankkonton etc? Detta måste man fixa själv? Vilka "samarbetspartners" har skatteverket?

  • mattiasFästmö

     


    Karamellen skrev 2010-11-04 21:21:28 följande:
    Hur blir det med namnet på brevlådan? Telefonabonnemanget och bankkonton etc? Detta måste man fixa själv? Vilka "samarbetspartners" har skatteverket?

    Alla dom får du ringa själv jag tror att vårdcentralen och tandläkaren och såna får dina nya uppgifter, och jag vet att ellos t.ex. får det, jag vet att jag ringde dom när vi flyttade förut, och att dom fick uppdaterat då iallafall så jag behövde inte ringa

  • hysterica75

    hur funkar det med passet? ifall man tänkt åka på bröllopsresa direkt efter. kan man åka med sitt gamla namn då?

  • MaybeBride09
    hysterica75 skrev 2010-11-05 11:28:17 följande:
    hur funkar det med passet? ifall man tänkt åka på bröllopsresa direkt efter. kan man åka med sitt gamla namn då?
     

    I passet måste det stå samma namn som på biljetten. Så åker man direkt efter bröllopet ska man boka biljetten i sitt gammla namn. Åker man däremot ett par månader efter bokar man i sitt nya efternamn eftersom man har ett pass med sitt nya namn :D


  • hysterica75

    ok. ja resan e ju redan bokad i mitt nuvarande namn, gjorde pass igår så då ska det nog inte vara nå problem:)

  • Karamellen

    Ja, körkort hade jag glömt! Måste ju ta en ny bild (haha, är ändå inte det mista lik mig då jag är 18 på mitt gamla, ska bytas ut under 2011 ändå men nu får jag nytt namn också )! Och så måste man nog börja öva på den nya namnteckningen!

  • Lyckomia

    Så om mitt namn skulle hinna ändras medan vi är bortresta gör det inget så länge pass och biljett fortfarande har samma namn...?

  • vinter2011

    Lyckomia - jag har samma problem! Åker en vecka efter vigseln. Jag har hört av skatteverket att det kan ställa till problem om de hinner ändra namn under tiden när du är borta och en passkontrollant kollar ditt pass mot registrena. Står det inte samma då kan det tydligen bli problem. De rekommenderade att jag skickar in namnblanketten först när jag kommit hem. Jag har däremot redan skickat in den tillsammans med hindersprövningen så jag ska visst dra tillbaka den nu...

  • SnartFruSir

    Vinter2011- kan man inte ta med en kopia på vigselbeviset då, då skall det väl inte vara några probelm?

  • Lyckomia

    Vi kommer genomföra den lagliga delen av bröllopet i mitten av december. Sen har vi ceremonin i Thailand 11 januari... Så det hinner gå nästan en månad där emellan. Åh! Shit! Hur ska jag göra?

  • vinter2011

    Eftersom vigselbeviset är på svenska kan väl det ställa till problem om man åker utanför sverige. Jag kommer dra tillbaka min namnanmälan och skicka in den när vi kommer tillbaka, eller ringa till skatteverket och försöka få en personlig handläggare som kanske kan vänta med att registrera mitt namn tills vi kommer hem. Men det är väl kanske att hoppas på för mycket att dom skulle göra det... Lyckomia - hinner du inte byta namn i passet om det är en månad emellan? Och ändra namn på biljetterna?

  • Lyckomia

    Det beror ju helt på hur lång tid det tar för skatteverket att ändra namnet... Svårt... Får nog ringa dom och fråga.

Svar på tråden När sker namnbytet?