• f.d. Svart brud

Doppresent?

Ska på tvillingdop om någon vecka och håller på att klura på presenter, men inte kommit fram till något. Har aldrig varit på något dop heller (förutom mitt eget)

Jag har frågat mamman om lämpliga presenter, men hon har bara sagt: inga silverramar, skedar och sånt.

Ni på BT brukara vara bra brainstormare, så jag hoppas på er hjälp att komma på lite orginella presenter som inte alla gäster ger.

Stort tack för alla svar!

• Svar på tråden Doppresent?
  • Catarina

En fin sångbok (t ex Min skattkammare) är ett säkert kort. Något annat som är kul är en flaska whiskey/portvin eller liknande som måste lagras i 18 år för att bli drickbart.

• Fru Kirta

Räcker inte riktigt som doppresent i sig själv, men det kan vara kul att spara ett par dagstidningar/kvällstidningar från dopdagen. Det kan vara skoj att som vuxen läsa vad som har hänt på ens dopdag.

Annars hade Catarina en kul ide om whiskey/portvin.

• MissRut

Ger samma tips som jag såg här tidigare. Sätt in pengar på ett fondkonto eller nåt som de döpta får ta ut när de är 18/20/ har gått ut skolan. Kan vara bra med lite start pengar när man ska ut i livet!

• Jema

Hejsan f.d. Svart brud!
    Här kommer lite tips från mig:
    * Klassiska barnböcker från Astrid Lindgren eller Elsa Beskow
    * Handmålade saker så som en liten stol, pall, galgar, "måttsticka" mm
    Hittade denna sidan som någon tidigare tipsat mig om här på BT: http://www. filantrop. com/lillemor/
    * Har dom trädgård? I så fall kan man ju kanske köpa vars ett fruktträd eller dylikt
    * En fin och dyr nalle som man kan spara
    * En mini servis, typ tallrik, bestick och mugg med klassiska motiv på

Lycka till!
    Jema
    PS! Jag är själv tvilling

• f.d. Svart brud

Tack för idéerna! Då har jag lite att klura på!

• Marisol

Tycker att presenter ska vara andvändbara, så varför inte var sin barnfilt som man broderar namnen på.

Lycka till med presenten

• Annagbg

Min man just berättade att en kusin till honom fick en alldeles egen skräddarsydda bok i dopgåva! www.sagofabriken.com

Anna

• cassie

Annagbg! Helt perfekt! Min flicka ska få en till jul. Hon kommer att bli salig! Skulle nästan köpa en spindelmannen till min sambo
    Tack för tipset!

• Ejnie

Superidé! Har just beställt en Batman till sambon som är stor serieälskare!

Tack för tipset!

• Gizmo

Vet någon vart man kan få tag i en gunghäst?

• Lummer

Sist vi var på dop så gav vi jättefina inbundna John Bauer-sagoböcker. Däri skrev vi en passande dikt och en personlig hälsning samt dopdatumet. Föräldrarna uppskattade det mycket i alla fall. Får se om några år om lilltösen gör det också!

Annars har jag sett något på nätet som jag tyckte var himla sött. Man ger bort en sorts sats där man gör avtryck av bebbens fötter och händer. Sen skickar man iväg det och får tillbaka en fin tavla i glas eller brons (finns säkert andra material också) med datum, namn och avtryck på. Ska se om jag hittar sidan...

Ja, här var den ju! www.lifestone.com/

• Lummer

Ojdå, såg nu att du nog redan varit på dopet. Ja, ja någon annan kanske söker tips också.

Svar på tråden Doppresent?