• zzzova

Hur mycket tyg?

Ja sitter och räknar på hur mycket min drömklänning skulle kosta. min farmor ska sy den till mig men jag ska betala tyget.

Nu är min fråga till någon sykunning där ute, är det någon som vet ungefär hur många meter det kan bli?? Jag vill ha en klänning som ser ungefär ut som denna :

www.annonsera.se/images/00073/0/brudkl%C3%A4nning-medeltidsinspiration.jpg

• Svar på tråden Hur mycket tyg?
  • turbovampyria

Jag är inte super sykunnig men jag kan sy. Jag sydde en egen femtiotalsklänning till en fest och jag hade ingen aning om hur mycket tyg som behövdes. För att göra det lätt för mig så gick jag till affären där de säljer tyg och frågade. Hon mätte mig och räknade ut hur mycket jag skulle behöva av tyget till klänningen, fodret, tyllen osv.

Mitt tips är att gå till den tyg affär du ska köpa tyget i. Ta med dig en bild på klänningen och fråga personen i affären hur mycket tyg hon tror du behöver.

• liiine89

Håller med Turbovampyria, blir enklast så. Så får du det korrekta svaret.

• zzzova

Får ta och göra de, tack :)

• Optimia

Mycket mer än du tror, antar jag. Det går åt förvånansvärt mycket tyg till en klänning.

Sen ska klänningen ju ha foder och sånt också, vilket är värt att tänka på om man själv ska köpa tyget.

Som de övriga säger, gå till en bra tygaffär, ta med dig en bild/mönstret och be om hjälp.

Har du ett färdigt mönster till klänningen? Om inte, så får du nog räkna med att det tar ett tag för din farmor att rita mönstret -- sånt tar enormt mycket mera tid än de flesta tror.

Vilken snäll farmor du har som ska sy din klänning! Tummen upp för henne!

Svar på tråden Hur mycket tyg?