• Sebastiána

Ekonomi som gifta - olika förytsättningar

Min BM vill att vi ska ha delad ekonomi, precis som vi har nu, som gifta. Detta eftersom han har två barn. Jag är inte heller så intresserad av att köpa in mig i huset pga att vi dels tänker flytta härifrån inom 4 år och dels pga att min BM lagt alla pengar på barnen (nu tonåringar) de senaste 10 åren och att underhållet på huset därför är eftersatt.

När vi om några år flyttar tänker vi oss att köpa ett nytt boende tillsammans och också ha någon typ av gemensam ekonomi. Situationen blir då att min BM (då min make) kommer att kunna betala sin del i huset kontant medan jag måste låna hela summan förutom den kontantinsats som är nödvändig. Min make behöver alltså bara betala sin del av avgiften till föreningen medan jag måste betala räntor och amorteringar. Hur kombinerar man detta med gemensam ekonomi?

Som så vanligt är har jag ett antal tusenlappar lägre lön + studieskulder, medan han inte har några studieskulder alls eftersom han bara gått gymnasiet.

• Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar
  • 4Juni2011

Förlåt om jag låter lite hård nu, men kommer detta bli ett lyckligt äktenskap då han inte verkar lita på dig när det gäller pengar och hans barn?

• Vinter10

Jag måste tyvärr hålla med övriga här. Ni vill starta ett gemensamt liv tillsammans där ni ser er två leva ihop för resten av livet. Ni skall köpa ett hus som kommer vara gemensamt. Ni kommer båda städa det, renovera det och leva i det. Du kan inte ha hela huslånet stående på dig medan han får den "friköpta" delen. Erat nya gemensamma hus kommer gå före eventuella pengar han ger sina barn. Annars kommer ni inte ha någonstans att bo. Jag förstår att han kan tycka att detta är känsligt framförallt eftersom det är barn från tidigare förhållande inblandat. Men du kan inte riskera hela din framtid på detta sätt. Vad händer om han går bort?? Hur klarar du dig då?

• Sebastiána
    Dejli skrev 2010-11-01 11:31:58 följande:
    Svårt det där... särskilt eftersom han, vad jag förstått i tidigare trådar från dig, är väldigt beskyddande över sina barn och livrädd att du ska bli den elaka styvmodern om han dör först. Kan ni inte göra ett äktenskapsförord som säger att om ni skiljer er så får han tillbaka sin del av insatsen vid en eventuell vinst vid försäljning av huset? Eftersom du har lägre inkomst och fler utgifter, ska han då åka på semester själv i framtiden om du inte har råd? Äta på restaurang själv? Får du inte titta på en hyrd film? Det blir ju absurt i längden... Såg ett avsnitt av Lyxfällan för ett tag sedan (repris från gammal säsong) där det var ungefär samma. Frun i huset fick låna pengar av sina föräldrar för att betala "sin" del av hushållets gemensamma utgifter medan mannen köpte bilar för flera hundra tusen kronor...
    Såg också det avsnittet av Lyxfällan.
  • Sebastiána
    pyrro skrev 2010-11-01 11:49:50 följande:
    Jag fattar inte hur man kan leva sitt liv med mina dina pengar men det är ju jag:)Jag tjänar mindre+har studielån....jag har också varit mammaledig i princip hela våra 3 första år i vårt gemensamma hus hur skulle man räkna då?!Nej vi har haft gemensamt från den dag vi flyttade ihop och jag skulle inte klara av att ha det på nått annat sätt. VI jobbar gemensamt för att vi och våra barn ska ha det så bra som möjligt!
    Det blir lite mer komplicerat när en part har barn sedan tidigare.
  • 4Juni2011

Sebastiána skrev 2010-11-01 12:02:57 följande:
    Det blir lite mer komplicerat när en part har barn sedan tidigare.

Det behöver det inte vara, jag har flera kompisar där den ena eller bägge två haft barn sen tidigare och de delar allt, har tex en tjejkompis som e tillsammans med en kille som har en tjej sen tidigare och hon köper kläder etc och betalar dagisplatsen etc..

• pyrro

Ja det är klart att det blir mer komplicerat.....jag skulle ända ha gemensam ekonomi....om jag gifter mig med en man som har barn sedan tidigare så är vi ändå från den dagen en familj och fattar gemensamt beslut som gäller familjeekonomin etc

• Sebastiána
    Vinter10 skrev 2010-11-01 12:01:18 följande:
    Jag måste tyvärr hålla med övriga här. Ni vill starta ett gemensamt liv tillsammans där ni ser er två leva ihop för resten av livet. Ni skall köpa ett hus som kommer vara gemensamt. Ni kommer båda städa det, renovera det och leva i det. Du kan inte ha hela huslånet stående på dig medan han får den "friköpta" delen. Erat nya gemensamma hus kommer gå före eventuella pengar han ger sina barn. Annars kommer ni inte ha någonstans att bo. Jag förstår att han kan tycka att detta är känsligt framförallt eftersom det är barn från tidigare förhållande inblandat. Men du kan inte riskera hela din framtid på detta sätt. Vad händer om han går bort?? Hur klarar du dig då?
    Precis. Jag försöker få honom att förstå det, men han menar att jag får ju den halva jag äger (när vi köper vår gemensamma bostad). Sedan att jag blir tvungen att flytta för att lösa ut hans barn, det är inget problem menar han. Det är ju bara att flytta. Tycker inte jag. Om han inte varit ihop med den kvinna som är mor till hans barn tidigare hade vi inte haft dessa diskussioner. Hon skinnade honom i deras tidigare förhållande och om han dog nu skulle hon bli förmyndare för barnen och troligtvis skulle hon sätta sprätt på allt sammans. Jag är inte sån alls, men han är så rädd att bli bränd igen.
  • Sebastiána
    pyrro skrev 2010-11-01 12:06:56 följande:
    Ja det är klart att det blir mer komplicerat.....jag skulle ända ha gemensam ekonomi....om jag gifter mig med en man som har barn sedan tidigare så är vi ändå från den dagen en familj och fattar gemensamt beslut som gäller familjeekonomin etc
    Fast vi ser det inte som att vi är en familj. Det är min BM och hans ex som fattar alla beslut angående barnen. Där har jag inget att säga till om (såvida det inte berör mig specifikt). Jag går inte med på föräldramöte, det gör min BM eller deras mamma.
  • pyrro

Utan att känna nån av er det allra minsta utan bara utifrån vad du skriver (och du har väl haft uppe samma diskusion tidigare) så tycker jag faktiskt att det låter som ett vidare problem än "bara" ekonomin. Om han dör så är det "bara för dig att flytta"....helt ärligt "VA FAN!!" Ok han har blivit bränd förut, men om han inte är beredd att lita på dig och att du inte är sån......vad blir det för äktenskap?? Jag skulle ärligt dra öronen åt mig medans jag ännu har chansen och inte syltat in mig mer med hus etc

• Sebastiána

Om vi har gemensam ekonomi kommer jag att vilja dra i handbromsen när det gäller vissa saker som har med barnen att göra (ja de är ju tonåringar men ändå hans barn). Han kanske tycker att de ska få nya datorer medan jag tycker att de gamla får duga ett år till, de är ju ändå nyare än våra och jag kanske inte tycker att man måste köpa nya mobiltelefoner VARJE år. Om vi har skild ekonomi kan han sköta allt med barnen som han vill.

Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar