• Sebast­iána
    Äldre 1 Nov 08:34
    5010 visningar
    34 svar
    34
    5010

    Ekonomi som gifta - olika förytsättningar

    Min BM vill att vi ska ha delad ekonomi, precis som vi har nu, som gifta. Detta eftersom han har två barn. Jag är inte heller så intresserad av att köpa in mig i huset pga att vi dels tänker flytta härifrån inom 4 år och dels pga att min BM lagt alla pengar på barnen (nu tonåringar) de senaste 10 åren och att underhållet på huset därför är eftersatt.

    När vi om några år flyttar tänker vi oss att köpa ett nytt boende tillsammans och också ha någon typ av gemensam ekonomi. Situationen blir då att min BM (då min make) kommer att kunna betala sin del i huset kontant medan jag måste låna hela summan förutom den kontantinsats som är nödvändig. Min make behöver alltså bara betala sin del av avgiften till föreningen medan jag måste betala räntor och amorteringar. Hur kombinerar man detta med gemensam ekonomi?

    Som så vanligt är har jag ett antal tusenlappar lägre lön + studieskulder, medan han inte har några studieskulder alls eftersom han bara gått gymnasiet.

  • Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar
  • wiii
    Äldre 1 Nov 08:48
    #1

    Hm, ska han bara betala nya boendet kontant och du ska ta lån för din del av huset så är det inte gemensam ekonomi, för att det ska bli det får ni tillsammans ta lån på resterande belopp.


    Gemensam ekonomi betyder ju just det, att man inte har "min" och "hans" del av olika saker, som avgift till förening osv, man har bara "vår" del.


    Men det finns ju såklart mellanvägar att gå, vill ni dela upp boendekostnaden på det viset kan ni ju göra det, och kanske betala allt annat gemesamt, alternativt att han betalar lite mer av räkningar och mat då du får en högre boendekostnad. Ni får väl prata om hur ni vill ha det.

  • 1700ta­l
    Äldre 1 Nov 09:31
    #2

    Kan ni inte boka till hos en rådgivare på banken för att få lite rätsida? Tycker det är otroligt orättvist om den med lägre inkomst ska dra exakt lika lass som den med högre inkomst, oavsett om den är mannen eller kvinnan. Er ekonomiska livsstil och utgifter baseras ju på bådas inkomster, även om ni har delad ekonomi. Utgifterna bör ligga i propotion till era inkomster.

    På en personlig not anser jag att det blir mindre pengatjafs och mer inbjudan till samarbete och genenskap av delad ekonomi men jag vet att många inte håller med. Vad är skälet till att han inte vill ha gemensam ekonomi när ni gift er? Tycker han att han är "better off" på det viset? Om han plötsligt (eller du) förlorar jobbet, räknar han med att bara han sitter i sk*n då eller förväntar han sig då att ni stöttar, lånar av eller bara sinkar varann? Äger ni ett hus gemensamt kan inte undgå att ställas inför sådant och då är det nog bra att ha utagerat var man står redan innan...

    Men som sagt, ang. hur man kombinerar det hela - gå till en rådgivare. Hoppas det löser sig!

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 1 Nov 09:33
    #3

    jag måste faktiskt hålla med, då blir det ju inte gemensam ekonomi, utan 'mina pengar' och 'dina pengar' helt plötsligt. För då måste ni ju dela upp ekonomin också för att du ska kunna betala dina räntor och amorteringar medans han slipper det, men då måste ju du också ha egna pengar att ta av = inte gemensam ekonomi. jag skulle nog göra så att antingen om han vill så lägger han sina pengar och så tar ni lån på resten, och så äger ni 50/50. alternativt att han äger mer eftersom han lagt in mer pengar. Eller så tar ni lån båda två till huset och så sparar han sina pengar till barnens körkort eller något liknande. Svår situation detdär :/

  • BrideB­ecks
    Äldre 1 Nov 10:11
    #4

    Oj vilken svår situation detta blir.


    Rent spontant tycker jag ju att han bör använda de pengar han får på huset till ert gemensamma hus och sedan att ni lånar upp resten gemensamt. Då pratar man ju gemensam ekonomi. Sedan är det ju upp till honom hur han känner inför det. Du har ju inte bidragit något till hans hus och barn tidigare, så det kanske verkar girigt att han nu plötsligt ska bidra till "din" del av huset. Ni måste diskutera igenom detta ordentligt och vara öppna hur båda känner för detta.


    Lever man tillsammans så är min personliga åsikt att man bidrar med det man kan. Jag och min man har delad ekonomi men då min man tjänar med än vad jag gör så han får vissa månader när räkningarna blir många bidra med lite mer. Vi kommer snart flytta till ett hus med högre kostnader och då kommer vi göra upp en plan där tanken är att vi ska ha någon form av gemensam ekonomi.


    Det viktiga är att man pratar igenom allt ordentligt och pratar man om gemensam ekonomi är det viktigt att man inte tänker "dina" och "mina" utan "våra" pengar.

  • Bellso­n
    Äldre 1 Nov 10:26
    #5

    Jag känner verkligen igen mig i denna situation. Vi funderar på att köp ett hus eller en lägenhet och jag kan bara bidra med 1/3 av kontantinsatsen. Dels för att jag tjänar nästan hälften så mycket som min fästman gör, delas för att jag bara har jobbat ett år sedan min examen och inte hunnit spara ihop lika mycket som han har gjort då han har jobbat längre. 


    Han äger den lägenheten vi bor i nu. Jag flyttade in hos honom när vi blev tillsammans. Man kan ju då se det som att han har tjänat på att jag har bott hos honom och betalt halva hyran och så kan man ju se det som att jag har förlorat på att inte äga en egen lägenhet som jag kan sälja med vinst vilket han förmodligen kan. 


    Men jag känner att han tycker att det känns orättvist att han ska betala mer.. usch det är som upplagt för att bli ett bråk om detta! 

  • Sebast­iána
    Äldre 1 Nov 10:56
    #6
    1700tal skrev 2010-11-01 09:31:05 följande:
    Kan ni inte boka till hos en rådgivare på banken för att få lite rätsida? Tycker det är otroligt orättvist om den med lägre inkomst ska dra exakt lika lass som den med högre inkomst, oavsett om den är mannen eller kvinnan. Er ekonomiska livsstil och utgifter baseras ju på bådas inkomster, även om ni har delad ekonomi. Utgifterna bör ligga i propotion till era inkomster.På en personlig not anser jag att det blir mindre pengatjafs och mer inbjudan till samarbete och genenskap av delad ekonomi men jag vet att många inte håller med. Vad är skälet till att han inte vill ha gemensam ekonomi när ni gift er? Tycker han att han är "better off" på det viset? Om han plötsligt (eller du) förlorar jobbet, räknar han med att bara han sitter i sk*n då eller förväntar han sig då att ni stöttar, lånar av eller bara sinkar varann? Äger ni ett hus gemensamt kan inte undgå att ställas inför sådant och då är det nog bra att ha utagerat var man står redan innan... Men som sagt, ang. hur man kombinerar det hela - gå till en rådgivare. Hoppas det löser sig!
    Anledningen beror nog endast på att han har barn sedan tidigare. Så länge de bor hemma (bor hos oss på heltid) vill han själv kunns styra hur mycket pengar som går till dem.
  • Sebast­iána
    Äldre 1 Nov 10:58
    #7
    mattiasFästmö skrev 2010-11-01 09:33:34 följande:
    jag måste faktiskt hålla med, då blir det ju inte gemensam ekonomi, utan 'mina pengar' och 'dina pengar' helt plötsligt. För då måste ni ju dela upp ekonomin också för att du ska kunna betala dina räntor och amorteringar medans han slipper det, men då måste ju du också ha egna pengar att ta av = inte gemensam ekonomi. jag skulle nog göra så att antingen om han vill så lägger han sina pengar och så tar ni lån på resten, och så äger ni 50/50. alternativt att han äger mer eftersom han lagt in mer pengar. Eller så tar ni lån båda två till huset och så sparar han sina pengar till barnens körkort eller något liknande. Svår situation detdär :/
    Det äldsta barnet har redan tagit körkort så det blir inte så aktuellt. Han tänker först och främstt på sina barn vilket väl är naturligt.
  • Sebast­iána
    Äldre 1 Nov 11:01
    #8

    Vi har pratat om äktenskapsförord, att hans hus och det jag har på banken, blir enskild egendom. Eftersom jag har mindre pengar nu (+ att jag har lägre lön) blir resultatet att jag kan leva ganska bra så länge vi är gifta, men om vi separerar eller om han avlider då tas allt ifrån mig - förutom den lilla ynkliga summa jag har på banken nu.

  • Dejli
    Äldre 1 Nov 11:31
    #9

    Svårt det där... särskilt eftersom han, vad jag förstått i tidigare trådar från dig, är väldigt beskyddande över sina barn och livrädd att du ska bli den elaka styvmodern om han dör först.


    Kan ni inte göra ett äktenskapsförord som säger att om ni skiljer er så får han tillbaka sin del av insatsen vid en eventuell vinst vid försäljning av huset?


    Eftersom du har lägre inkomst och fler utgifter, ska han då åka på semester själv i framtiden om du inte har råd? Äta på restaurang själv? Får du inte titta på en hyrd film? Det blir ju absurt i längden...


    Såg ett avsnitt av Lyxfällan för ett tag sedan (repris från gammal säsong) där det var ungefär samma. Frun i huset fick låna pengar av sina föräldrar för att betala "sin" del av hushållets gemensamma utgifter medan mannen köpte bilar för flera hundra tusen kronor...

  • pyrro
    Äldre 1 Nov 11:49
    #10

    Jag fattar inte hur man kan leva sitt liv med mina dina pengar men det är ju jag:)
    Jag tjänar mindre+har studielån....jag har också varit mammaledig i princip hela våra 3 första år i vårt gemensamma hus hur skulle man räkna då?!
    Nej vi har haft gemensamt från den dag vi flyttade ihop och jag skulle inte klara av att ha det på nått annat sätt. VI jobbar gemensamt för att vi och våra barn ska ha det så bra som möjligt!

Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar